فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

مراقبت از کاکتوس ها:غلب تصور می شود کاکتوس ها خودکفا هستند. در حالی که آنها عموماً گیاهان مقاوم و کم نگهداری هستند، برای سالم ماندن و رشد نیاز به مراقبت و توجه دارند. هنگامی که کاکتوس خود را گلدان گذاشتید، مطمئن شوید که نور خورشید، آب و کود مناسب را تامین کنید. سپس، در صورت برخورد با مشکل، اقدامات لازم را برای مقابله سریع با آفات یا بیماری های آن انجام دهید.
چگونگی مراقبت از کاکتوس ها
چگونگی مراقبت از کاکتوس ها
برای مراقبت از کاکتوس های  خود، موارد زیر را مرتبا تحت نظر داشته باشید:

اندازه گلدان

اندازه گلدان را بر اساس نوع ریشه کاکتوس خود انتخاب کنید. اگر سیستم ریشه کاکتوس شما کم عمق است که نزدیک به سطح خاک باقی می ماند. گلدانی را انتخاب کنید که کم عمق با قطر زیاد باشد.

 
مراقبت از کاکتوس ها-اندازه گلدانمراقبت از کاکتوس ها-اندازه گلدان

اگر کاکتوس شما دارای سیستم ریشه ای عمیق است، مانند ساگوارو یا کاردون، گلدانی باریک و عمیق انتخاب کنید.

اکثر کاکتوس ها دارای سیستم ریشه کم عمق هستند. اگر مطمئن نیستید که نوع شما کدام است، گلدانی را انتخاب کنید که جایی در این بین باشد (مانند گلدان بونسای).

مطمئن شوید که گلدان دارای سوراخ های زهکشی است. چه یک گلدان سنگین و بادوام ساخته شده از گل را انتخاب کنید یا یک گلدان پلاستیکی که به راحتی تمیز می شود، فقط طوری باشد که آب اضافی بتواند از ظرف خارج شود. بدون سوراخ های زهکشی، خاک بیش از حد مرطوب می ماند و این می تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود و در نهایت کاکتوس شما را از بین ببرد.

اگر گلدانی را انتخاب کنید که زهکشی کافی ندارد، می توانید به راحتی آن را سوراخ کنید .

مخلوط گلدانی را انتخاب کنید که مخصوص کاکتوس ها ساخته شده است. ممکن است بتوانید یک ترکیب تجاری پیدا کنید که کاشت کاکتوس شما را آسان کند. مخلوط گلدانی که برای کاکتوس ها ساخته شده است، به گونه ای فرموله شده است که امکان زهکشی کافی را فراهم کند. آن را در گلخانه ها یا فروشگاه های لوازم باغبانی یا آنلاین جستجو کنید.

خاک کاکتوس خود را بسازید

برای مراقبت از کاکتوس ها خاک خود را بسازید به عنوان جایگزین، خاک خود را بسازید. به سادگی یک سوم خاک باغبانی (مانند مخلوط گلدانی درجه تجاری)، یک سوم شن و ماسه باغبانی با کیفیت بالا (شسته، درشت و تیز) و یک سوم شن (مانند شن متخلخل، ریزه های گدازه ای یا خاک رس پخته شده را با هم ترکیب کنید. ). این ترکیب به کاکتوس شما مواد مغذی و زهکشی لازم را برای سالم نگه داشتن و شکوفایی آن می دهد.

کاکتوس را از ظرفی که در آن قرار دارد، خارج کنید. کاکتوس به احتمال زیاد در یک ظرف پلاستیکی کوچک آمده است و به راحتی می توان کاکتوس را خارج کرد تا بتوانید آن را مجدداً جابجا کنید. دستکش های باغبانی بپوشید تا از دستان خود در برابر تیغ های کاکتوس محافظت کنید. کاکتوس را وارونه کنید و به آرامی ظرف را فشار دهید در حالی که به آرامی کاکتوس را می کشید، از گلدان خارج کنید.

کاکتوس را در گلدان بکارید، سپس آن را به آرامی آبیاری کنید. به سادگی گلدان خود را با خاک آماده شده پر کنید، سوراخی کمی بزرگتر از توپ ریشه حفر کنید و کاکتوس را در سوراخ قرار دهید.

پس از اتمام کار، به آرامی خاک اطراف کاکتوس را بچکانید. سپس خاک را به آرامی آبیاری کنید تا فشرده شود. سعی کنید خاک مرطوب شود، اما آنقدر آن را خیس نکنید که آب از سوراخ های زهکشی ته گلدان خارج شود.

مراقبت از کاکتوس ها-خاک خود را بسازیدمراقبت از کاکتوس ها-خاک خود را بسازید

در طول فصل رشد کاکتوس خود را هفته ای یکبار آبیاری کنید

 فقط زمانی خاک را آبیاری کنید که کاملا خشک شده باشد. انگشت خود را در خاک بچسبانید تا بررسی کنید - اگر احساس می کنید خیلی خشک و خرد شده است، وقت آبیاری است.

در طول این دوره رشد فعال، به اندازه کافی آب اضافه کنید تا خاک خیس شود. آب باید از سوراخ های زهکشی کف گلدان خارج شود.

فصل رشد کاکتوس ها در طول بهار و تابستان است در حالی که دما گرمتر است و دوره های طولانی تری از نور روز وجود دارد.

بسته به نوع کاکتوس و خاک و همچنین میزان نور خورشید و گرمای دریافتی کاکتوس، ممکن است نیاز به آبیاری بیشتر یا کمتر از یک بار در هفته داشته باشید.

اگر کاکتوس نرم  شده، بیش از حد به آن آبیاری می کنید. از دیگر نشانه های آبیاری بیش از حد می توان به پوسیدگی و قهوه ای یا سیاه برگ ها اشاره کرد.

در فصل خواب به کاکتوس خود آب کمتری بدهید. اکثر کاکتوس ها در طول پاییز و زمستان یا هر زمانی که روزها خنک تر و کوتاه تر است استراحت می کنند. در طول این مدت، شما همچنان باید پس از خشک شدن خاک کاکتوس خود را آبیاری کنید - فقط به دلیل تفاوت در آب و هوا نیازی به این کار نیست.


کاکتوس را آنقدر آبیاری کنید که شروع به چروکیدن نکند.


 
در طول فصل رشد کاکتوس خود را هفته ای یکبار آبیاری کنیددر طول فصل رشد کاکتوس خود را هفته ای یکبار آبیاری کنید


محل قرارگیری کاکتوس

محل قرارگیری کاکتوس شما با دفعات آبیاری آن ارتباط زیادی دارد. اگر روی لبه پنجره است و نور خورشید زیادی دریافت می کند، یا نزدیک دریچه گرمایش است، ممکن است نیاز داشته باشید که بیشتر به آن آب بدهید.


کود دادن و مراقبت از کاکتوس ها

در طول فصل رشد هر بار که آبیاری می کنید کود اضافه کنید. کودی با مقادیر مساوی از نیتروژن، فسفر و پتاسیم (نسبت 10-10-10)  یا فسفر بیشتر از نیتروژن (نسبت 5-10-5) انتخاب کنید.  قبل از افزودن کود به کاکتوس، با مخلوط کردن آن با آب، کود را با قدرت یک چهارم تا یک دوم رقیق کنید.

برای مراقبت از کاکتوس ها کود دادن به کاکتوس یکی از مهم ترین موارد است .دستورالعمل های روی برچسب را دنبال کنید تا تعیین کنید چه مقدار کود باید استفاده کنید.

کاکتوس خود را در زمان خواب (در پاییز و زمستان) کود ندهید.

اگر کاکتوس خود را کم رنگ، پژمرده یا سوخته به نظر می‌رسد، به منطقه‌ای با آفتاب کمتر منتقل کنید. اگر کاکتوس شما زرد یا نارنجی، "سفید شده" یا دارای لکه های خشک به نظر می رسد، نشانه آن است که نور زیادی دریافت می کند. کاکتوس خود را دور از نور و به مکانی که نور خورشید و گرمای کمتری دریافت می کند، ببرید.

اگر کاکتوس خود را به مکانی جدید و آفتابی تر منتقل می کنید مراقب این علائم باشید.

اگر به نظر می رسد کاکتوس خود را متمایل می کند، آن را به مکان آفتابی تر منتقل کنید. در حالی که طبیعی است که گیاهان کمی به سمت نور متمایل شوند، گیاهی که به شدت متمایل است به شما می گوید که به نور خورشید بیشتری نیاز دارد. اجازه ندهید کاکتوس شما برای مدت طولانی در این شرایط بماند - فقدان آفتاب ممکن است به این معنی باشد که خاک برای مدت طولانی بیش از حد مرطوب می ماند.

برای کمی کج شدن که در طول زمان اتفاق می افتد، به سادگی گلدان را گاهی اوقات بچرخانید.

هنگام انتقال کاکتوس به مکان روشن تر مراقب باشید

 نور شدید ناگهانی می تواند آن را بسوزاند و باعث آسیب دائمی شود، بنابراین نور خورشید را در یک زمان به مقدار کم افزایش دهید. به عنوان مثال، اگر کاکتوس 4 ساعت در روز نور خورشید دریافت می کند و به نظر نمی رسد که رشد کند، آن را به منطقه ای منتقل کنید که به جای 8 ساعت نور خورشید در روز، به جایی منتقل کنید که 6 ساعت در روز نور خورشید دریافت می کند.

سالم و شکوفا نگه دارید.عوض کردن گلدان  کاکتوس راه خوبی برای نظارت بر سیستم ریشه است. یک گلدان جدید و بزرگتر را با خاک گلدانی که برای کاکتوس ها تهیه شده است پر کنید، سوراخی به اندازه گلوله ریشه حفر کنید، سپس کاکتوس را در سوراخ قرار دهید.

اطمینان حاصل کنید که ریشه ها فضای کافی دارند و خیلی نزدیک به لبه های داخلی گلدان رشد نمی کنند یا از سوراخ های زهکشی خارج نمی شوند.

اگر به نظر می رسد گلدان فعلی شما با کاکتوس شما تناسب دارد، کافی است ادامه دهید و خاک را تغییر دهید تا شروعی تازه داشته باشید. با این حال، اگر کاکتوس شما از گلدان بزرگ تر شده است، وقت آن رسیده است که به یک گلدان بزرگتر برود. فقط مطمئن شوید که گلدان جدید زهکشی کافی دارد!


هنگام انتقال کاکتوس به مکان روشن تر مراقب باشیدهنگام انتقال کاکتوس به مکان روشن تر مراقب باشید

آفات کاکتوس

فلس را بردارید سپس کاکتوس را با حشره کش درمان کنید. فلس توسط حشرات فلس مختلف ایجاد می شود و اغلب به صورت لکه های سفید یا خاکستری روی گیاه ظاهر می شود. همچنین ممکن است کپک زده یا کدر به نظر برسد.

اگر بر روی کاکتوس خود فلس می بینید، آن را با ناخن خود بتراشید یا از جریان قوی آب برای از بین بردن آن استفاده کنید. سپس یک حشره کش را روی کاکتوس اسپری کنید تا از بازگشت حشرات فلس دار جلوگیری کنید.

شپشک های آرد آلود را بردارید و گیاه را با حشره کش اسپری کنید. شپشک آرد آلود یک آفت رایج در کاکتوس ها است. آنها ممکن است روی خود گیاه یا در خاک زندگی کنند.

از بین بردن آفات برای مراقبت از کاکتوس ها بسیار مهم است.

موجودات کوچک تیره روی کاکتوس ها

اگر موجودات کوچک تیره روی کاکتوس ها یا در خاک دیدید، حشرات را با دست بردارید یا با آب بشویید. حتماً یک حشره کش فرموله شده برای کاکتوس ها را دنبال کنید تا حشرات باقی مانده را از بین ببرید.

کنه های عنکبوتی قرمز را با آفت کش درمان کنید. مراقب کنه های کوچک و قرمز باشید زیرا می توانند به سرعت کاکتوس را از بین ببرند. سایر نشانه های کنه عنکبوتی شامل تار عنکبوت ابریشمی و قسمت های خشک و قهوه ای گیاه (که به دلیل تغذیه کنه ها از کاکتوس رخ می دهد) است.

به محض مشاهده این علائم، کاکتوس را به سرعت جدا کنید. سپس، کاکتوس را با آفت‌کشی که برای از بین بردن کنه‌های عنکبوتی طراحی شده است، درمان کنید.

برنامه ریزی کنید که هر هفته از آفت کش ها استفاده مجدد کنید تا تخم های باقی مانده را از بین ببرید. برای مراقبت از کاکتوس ها تلاش کنید.


 
آفات کاکتوس آفات کاکتوس

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.