فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۶         
  

پرورش قارچ دکمه ای سفید یک ایده عالی برای افرادی است که تازه کار هستند و در این کار تجربه چندانی ندارند؛ زیرا این قارچ‌ها رشد سریع و آسانی دارند، تا جایی که می‌توان آنها را در داخل خانه پرورش داد. می‌توانید آنها را در هر زمان از سال بکارید. برای پرورش قارچ دکمه‌ای، تنها چیزی که نیاز دارید تجهیزات مناسب و کمی صبر است!
چگونگی پرورش قارچ دکمه ای سفید
چگونگی پرورش قارچ دکمه ای سفید

پرورش قارچ دکمه ای سفید یک ایده عالی برای افرادی است که تازه کار هستند و در این کار تجربه چندانی ندارند؛ زیرا این قارچ‌ها رشد سریع و آسانی دارند، تا جایی که می‌توان آنها را در داخل خانه پرورش داد. می‌توانید آنها را در هر زمان از سال بکارید. برای پرورش قارچ دکمه‌ای، تنها چیزی که نیاز دارید تجهیزات مناسب و کمی صبر است!

قسمت 1: درست کردن سینی پرورش قارچ

1- اگر برای اولین بار است که می‌خواهید قارچ پرورش دهید، یک بسته لوازم خریداری کنید. بسته‌های لوازم مخصوص پرورش قارچ به طور معمول تمام مواد مورد نیاز برای کاشت و پرورش قارچ دکمه ای را دارند و برای مبتدیان عالی است. این بسته‌ها معمولاً حاوی کود، بستر، سینی و یک اسپری برای آبیاری قارچ‌ها را دارند.

. امروزه بسته‌های لوازم پیشرفت کرده‌اند و جهت گیری خاصی برای انواع کاشت دارند که ممکن است با روشهای سنتی پرورش قارچ متفاوت باشند. بسته را با دقت بخوانید و دستورالعمل‌ها را به طور دقیق دنبال کنید.

. برخی از بسته‌های لوازم پرورش قارچ دکمه ای در حال حاضر دارای هاگ هستند که به منظور پرورش نوع خاصی از قارچ به کار می‌روند، در حالی که برخی دیگر فقط دارای سینی‌های رشد و بستر مناسب هستند.

سینی بزرگ

2- سینی‌های بزرگ برای پرورش قارچ دکمه ای بخرید. سینی‌هایی را انتخاب کنید که حدود 14 در 16 اینچ (36 در 41 سانتی متر) و حداقل 6 اینچ (15 سانتی متر) عمق داشته باشند. سعی کنید، فقط با یک سینی شروع به کار کنید؛ و تولید قارچ را برای 3-6 ماه ادامه دهد.

. بسته به امکاناتی که در دسترس دارید، سینی‌ها می‌توانند از پلاستیک، فلز یا چوب ساخته شوند.

. پس از مدتی، تبدیل به یک پرورش دهنده با تجربه تر می‌شوید، در این زمان می‌توانید چندین سینی را به طور همزمان پرورش دهید و پرورش دهنده قارچ دکمه ای شوید!


پرورش قارچ دکمه ایپرورش قارچ دکمه ای


تهیه کردن کمپوست و کود

3- مخلوطی از قسمت‌های مساوی از کمپوست و کود را تهیه کنید . قارچ‌های دکمه‌ای به محیطی برای رشد نیاز دارند که حاوی مقدار زیادی نیتروژن باشد. برای این کار از کمپوست هایی که خود تهیه کرده‌اید استفاده کنید و کود دامی مانند اسب یا گاو را از فروشگاه‌ها خریداری کنید یا اگر کمپوستی ندارید هر دو را خریداری کنید.

. اگر قصد دارید قارچ  زیادی پرورش دهید، می‌توانید این مخلوط را در یک سطل بزرگ مخلوط کرده و بعد از استفاده از آن، روی بقیه مخلوط را بپوشانید. در غیر این صورت، فقط به اندازه‌ای که برای پر کردن یک سینی نیاز دارید کمپوست و کود را مخلوط کنید.

. مخلوط کود و کمپوست بوی قوی و زننده‌ای تولید می‌کند، بنابراین آن را در یک منطقه با تهویه مناسب تهیه کنید.

4- سینی‌ها را برای پرورش قارچ دکمه ای تا 6 اینچ (15 سانتی متر) از مخلوط پر کنید. مخلوط را با دقت در سینی‌ها بریزید و حداقل 1 اینچ (2.5 سانتی متر) فضا در بالای سینی باقی بگذارید. مطمئن شوید که خاک یکنواخت است و به طور مساوی در سینی پخش شده است.

. قارچ‌های دکمه سفید تمایل دارند تا در کمپوست گرم به خوبی تخم ریزی کنند، بنابراین اگر کمپوستی را که در سینی ریخته‌اید، هنوز گرم است جای هیچ گونه نگران نیست.


 

قسمت 2:  کشت میسلیوم

1- خرید هاگ آماده به صورت آنلاین یا از گلخانه‌ها. برای رشد راحت قارچ، هاگ‌هایی را خریداری کنید که قبلاً "تلقیح" شده یا با بستری مخلوط شده‌اند، مانند خاک، یونجه یا خاک اره. قارچ‌های دکمه‌ای بسیار رایج هستند و می‌توان از طریق خرده فروشان آنلاین به راحتی تهیه کرد. حتی می‌توانند در گلخانه‌های محلی آن‌ها را بیابید.

. در صورت امکان، هاگ‌ها را از یک پرورش دهنده قارچ با تجربه خریداری کنید. زیرا کیفیت بهتری خواهند داشت و احتمال رشد قارچ‌ها از این هاگ‌ها بیشتر خواهد شد.

2- هاگ‌ها را روی کمپوست پهن کرده و با آب اسپری کنید. از آنجا که این تخم‌ها از قبل تحت بررسی قرار می‌گیرند، می‌توانید آن‌ها را مستقیماً روی مخلوط کمپوست قرار دهید. سعی کنید یک لایه یکنواخت در سطح زیرین خاک ایجاد کنید تا قارچ‌ها در تمام نقاط خاک رشد کنند.

. قارچ‌ها دوست دارند در محیط مرطوب رشد کنند، بنابراین حتی اگر کود و کمپوست مرطوب باشند، سینی را با آب کاملاً اسپری کنید. بپاشید.

قرار دادن سینی روی پد گرمکن

3- سینی را روی یک پد گرمکن قرار دهید تا دما را تا 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتی گراد) افزایش دهد . سینی را مستقیماً در بالای یک لایه از قبل گرم شده قرار دهید که به دیوار متصل شده و دارای صفحه کنترل دما باشد. دماسنج را در خاک قرار دهید تا با بالا رفتن دما بتوانید درجه حرارت را کنترل کنید.

. از گرم کردن خاک در دمای بالاتر از 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتی گراد) خودداری کنید زیرا می‌تواند هاگ‌ها را قبل از رشد از بین ببرد.

4- سینی را به یک اتاق تاریک منتقل کنید و 2 بار در روز با آب اسپری کنید . قارچ‌ها را در یک مکان تاریک مانند زیر زمین

، انباری، گاراژ یا حتی کمد که به بهترین شکل رشد می‌کنند. در طول روز، درجه حرارت و رطوبت خاک را بررسی کنید تا مطمئن شوید خیلی گرم یا خشک نیست. 2 بار در روز خاک را کاملاً با آب اسپری کنید.

. اگر خاک مرتباً گرم است، سعی کنید درجه حرارت پد را پایین بیاورید و دماسنج را زیر نظر داشته باشید.

افزایش حرارت

5- هنگامی که ریشه‌های ریز و نخ مانند ایجاد می‌شوند، حرارت را به 50 درجه فارنهایت (10 درجه سانتیگراد) کاهش دهید. پس از 3-4 هفته، قسمت بالای خاک با ریشه‌های کوچک و سفید پوشانده می‌شود که "میسلیوم" نامیده می‌شود. وقتی خاک کاملاً پوشیده شد، درجه حرارت را پایین بیاورید تا رشد اولین قارچ‌ها تسریع شود.

در برخی از قسمت‌های سینی ممکن است زودتر میسلیوم تشکیل شود، در حالی که برخی دیگر یک ماه کامل طول می‌کشد. در تمام مراحل صبور باشید و منتظر بمانید تا به طور کامل میسلیوم ها تشکیل شود تا حرارت را کاهش دهید.

کشت میسلیومکشت میسلیوم

قسمت 3:پوشاندن میسلیوم

1- میسلیوم را با 1 سانتی متر (2.5 سانتی متر) خاک گلدان بپوشانید. با کاهش دما، یک لایه خاک معمولی گلدان را روی ریشه‌های تازه تشکیل شده پخش کنید. این لایه از میسلیوم ظریف محافظت می‌کند و مواد مغذی را برای قارچ‌های جدید در هنگام رشد تأمین می‌کند.

. خاک گلدان را می‌توانید در اکثر فروشگاه‌های لوازم کشاورزی یا گلخانه‌ها پیدا کنید.

2- خاک را روزانه آبیاری کنید و سینی را با یک پارچه مرطوب بپوشانید. برای رشد قارچ‌ها، محیط باید دائماً مرطوب باشد. علاوه بر پاشیدن آب بر روی خاک یک پارچه مرطوب را روی سینی بکشید تا خاک در طول روزبه طور یکنواخت مرطوب شود.

. اگر پارچه‌ای برای پوشاندن سینی ندارید، می‌توانید از یک لایه روزنامه مرطوب شده، برای روی خاک استفاده کنید. زمانی که قارچ‌ها شروع به شکل گیری می‌کنند، روزنامه را بردارید.

. دقت کنید که پارچه همیشه مرطوب باشد حتی گاهی آن را به مدت چند ثانیه زیر آب بگیرید تا کاملاً مرطوب شود.

بعد از رشد کامل برداشت کنید

3 -  3-4 هفته صبر کنید تا قارچ‌ها جوانه بزند. حدود یک ماه پس از کاشت، اولین قارچ‌ها باید از خاک جوانه بزنند. صبور باشید و اجازه دهید تا کاملاً رشد کنند و سپس برداشت کرده و استفاده کنید.

. هنگامی که قارچ‌ها شروع به رشد می‌کنند، خاک را همچنان با آب اسپری کنید. یک سینی می‌تواند پس از 3-6 ماه از اولین جوانه‌ها قارچ تولید کند.

4- وقتی کلاهک قارچ باز شد آن‌ها را برداشت کنید. وقتی قارچ بالغ شد، کلاهک قارچ باز می‌شود. از چاقوی تیز برای بریدن ساقه، درست در زیر محل برخورد کلاهک با ساقه استفاده کنید. . برخی از باغبان برای جلوگیری از بریدن ساقه، کلاه‌ها را جدا می‌کنند.

. اگر از نحوه تهیه قارچ خود مطمئن نیستید، می‌توانید آنها را سرخ کنید، یا قارچ پنیری درست کنید و یا شاید برای درست کردن مرغ و آبگوشت، قارچ استفاده کنید؛ یا آنها را خام بخورید!

پوشاندن میسلیومپوشاندن میسلیوم


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.