فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

کاشت و پرورش چمن رسیدگی دائم و چمن زنی مرتب، آبیاری به موقع و به اندازه و ترمیم بخش های آسیب دیده به صورت دوره ای را می طلبد.
کوتاه کردن و ترمیم  و رسیدگی چمن
کوتاه کردن و ترمیم  و رسیدگی چمن

برخی تصور می کنند کاشت، پرورش و نگهداری چمن ساده است. از آن جا که در بیشتر فضاهای سبز داخل شهری در ایران و در خارج از ایران از چمن به عنوان گیاه پوششی استفاده می شود، ممکن است این تصور ایجاد شود که پرورش و نگهداری از آن بسیار ساده و بی دردسر است در صورتی که در واقعیت مراقبت از چمن و به خصوص حفظ زیبایی ظاهری آن وقت و انرژی زیادی می طلبد. کوتاه کردن، مرتب کردن حاشیه ها و ترمیم بافت آن تنها بخشی از اقدامات مراقبتی است که مرتبا باید انجام شود.

کاشت چمن می طلبد که چمن را تا حدی بلند نگه داشته ولی برای کنترل بیشتر بر آن، آن را مرتبا کوتاه کنید. همچنین بهتر است بخش های کوتاه شده را همان جا و بر روی خاک نگه دارید تا به آرامی جذب خاک شده و به تغذیه خاک و افزایش فعالیت های میکروب ها و حشرات در آن کمک کنند. بنابراین در هر بار چمن زنی نباید بیشتر از یک سوم از ارتفاع چمن کوتاه گردد و هدف آن است که ارتفاع چمن به طور کلی در حدود 7 تا 10 سانتی متر حفظ گردد. طبیعتاً رها کردن چمن های زده شده باعث ایجاد منظره چندان جالبی نمی شود ولی این کار را می توان با هدف بهبود کیفیت خاک و اکوسیستم محلی انجام داد.

یکی از چالش های همیشه چمن زنی، باقی ماندن چمن ها در اطراف و حاشیه محوطه است. اطراف درختان، کنار باغچه، کناره دیوار و ... از رایج ترین محل هایی هستند که مانع از عملکرد مؤثر ماشین های چمن زنی می شوند. چمن این محل ها باید به صورت دستی و با دقت و حوصله بیشتر کوتاه شوند.

یکی از ابعاد مراقبت از چمن که دشواری و حساسیت آن کمتر به نظر می رسد، آبیاری است. حتی در صورتی که از سیستم های خودکار آبیاری استفاده شود، باز هم باید سطح رطوبت خاک به صورت دستی اندازه گیری شود و این اندازه گیری باید به صورت مرتب انجام گردد. خاک چمن نه باید بیش از حد خشک شود و نه باید به حدی رطوبت جذب کند که گل شود. اندازه گیری رطوبت بیشتر از آن جهت اهمیت دارد که چمن ها همگی در سطح هستند و از رطوبت خاک سطحی استفاده می کنند. این یعنی آن که با کمی تغییر آب و هوا میزان حفظ رطوبت مورد نیاز خاک به شدت تغییر کرده و در نتیجه نمی توان بدون اندازه گیری مرتب رطوبت، میزان آب مورد نیاز آن را به درستی تخمین زد.

 

ترمیم بخش های آسیب دیده

ترمیم چمن و بخش های آسیب دیده نسبتاً ساده و سر راست است. گاهی چمن به دلیل فعالیت حیوانات، بازی و شیطنت بچه ها یا شرایط آب و هوایی مثل باد و باران ممکن است آسیب ببیند. برای ترمیم این بخش فقط کافی است بذر جدید در آن بخش ریخته تا پس از مدتی همه چیز به شکل سابق بر گردد. برای این کار باید پس از بذر پاشی یک لایه نازک در حد نیم سانتی متر از کمپوست بر روی آن قرار داد.

همچنین می توان از قطعات چمن پرورش یافته در سینی یا گلدان برای ترمیم این بخش ها استفاده کرد که برای این کار ابتدا لازم است زمین آن بخش کمی گود شده و سپس چمن آماده و جدید در آن قرار داده شود. البته برای زیبایی ظاهری بهتر است چمن جدید را کوتاه کرده تا با چمن های اطراف هم ارتفاع شوند.

به طور کلی بخش ترمیم شده باید تا مدتی دائما مرطوب نگه داشته شود تا بذر ها جوانه زده یا چمن های منتقل شده با محیط سازگار شوند. این مدت برای چمن منتقل شده 2 هفته و برای بذر حدود 8 هفته است.

در ضمن بهتر است به شدت مراقب مدفوع و ادرار حیوانات در چمن باشید چرا که این مواد از نظر اسیدیته به شدت اسیدی محسوب می شوند و محیط را برای رشد و حیات چمن ها نامناسب می کنند. بنابراین در صورت مشاهده این موارد، سعی کنید هر چه زودتر آن را برداشته یا آن محوطه را با آب پاک سازی کنید. همچنین برای خنثی سازی و متعادل کردن pH خاک می توان از آهک کشاورزی استفاده کرد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.