فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۰         
  

بالکن ها جزئی از فضای سبز شهری هستند و باید دنبال زیباسازی و سبز کردنشان بود. درست است هیچ چیز جای حیاط های باصفا و ایوان های قدیمی را نمی گیرد، ولی می توانید بکوشید تا محیط دلچسبی را در همین بالکن های کوچک ایجاد کنید.
گیاهان مناسب بالکن های شمالی و جنوبی
گیاهان مناسب بالکن های شمالی و جنوبی

بالکن ها ممکن است حتی دو طرف و گاهی سه طرف فضای باز داشته باشند. هنوز هم معمول است در بعضی نقاط شهری بالکن ها را به یک فضای بسته تبدیل می کنند و از آن به عنوان انباری استفاده می کنند، اما به طور استاندارد آنها جزئی از فضای سبز شهری هستند و باید دنبال زیباسازی و سبز کردنشان بود. درست است هیچ چیز جای حیاط های باصفا و ایوان های قدیمی را نمی گیرد، ولی می توانید بکوشید تا محیط دلچسبی را در همین بالکن های کوچک ایجاد کنید. مهم نیست فضایشان چند متر است، مهم این است که با کمی سلیقه و خلاقیت از وجب به وجب آن نهایت استفاده را بکنید.

طیف وسیعی از گل ها را می توان روی بالکن گذاشت. برای همین دامنه انتخابتان بسیار گسترده است، گل های رونده، آویزی، گیاهان دارویی، سبزیجات و انواع گل های زینتی دیگر مناسب برای نگهداری در بالکن ها می باشند. بنابراین بسته به سلیقه و وضعیت جغرافیایی بالکن تان دست به کار شوید. در این مقاله برخی از گیاهان مناسب برای بالکن های شمالی و جنوبی را معرفی می کنیم.

گیاهان مناسب بالکن شمالی

پیچک:

این نوع از گیاهان، برگ های سبز یا ابلق دارند و ارزان قیمت هستند. به نور کامل و غیرمستقیم نیاز دارند اما واریته های ابلق به نور بیشتری احتیاج دارند. دمای مناسب برای آنها در تابستان حدود 18 درجه سانتیگراد و در زمستان حدود 8 درجه سانتیگراد می باشد. اگر دمای هوا گرمتر از حد معمول بود باید با آب غبارپاشی شوند. تابستان ها دو بار در هفته و زمستان ها یک بار در هفته آبیاری صورت گیرد. خاک مناسب برای این گیاه خاک های دارای کمپوست و پیت ماس می باشد. تکثیر پیچک ها از طریق قلمه ساقه در بهار و تابستان صورت می گیرد.

 


هوستا:

این گیاه خاک های لومی، شنی، ماسه ای سبک، غنی از مواد غذایی و با زهکشی خوب را برای رشد ترجیح می دهد. بهتر است در سایه کامل یا نیم سایه قرار داشته باشد. به طور کلی تابش خورشید بر روی برگ های این گیاه باعث رنگ پریدگی آن و در نهایت از بین رفتن برگ ها خواهد شد. بنابراین بالکن شمالی که نور کمتری نسبت به بالکن جنوبی دریافت می کند، محل مناسب تری برای نگهداری این گیاه است. این گیاه دمای پایین را تا منفی 15 درجه نیز تحمل می کند. برای زیبایی بیشتر، بهتر است شاخ و برگ مرده گیاه در پایان فصل رشد هرس شود.



فیل گوش یا کالادیوم:

هیچ گیاهی نمی تواند در ترکیب   رنگ ها   با کالادیوم رقابت کند، به طوری که تشریح   رنگ ها   تقریباً غیر ممکن است، برگ ها به شکل سرنیزه و دمبرگ آنها بلند است. دوام برگ ها زیاد نیست و از اول بهار تا اواخر پائیز باقی می مانند. تکثیر کالادیوم از طریق تقسیم ساقه های زیر زمینی است. جهت حفظ رنگ ها و نقوش برگ، به نور کامل احتیاج است ولی مواظب اشعه ظهر و اشعه مستقیم آفتاب باشید. این گیاه دمای   ۲۴ درجه سانتیگراد در تابستان و ۱۶ درجه در زمستان را می پسندد. در صورتی که نگهداری گلدان فقط به خاطر حفظ ساقه های زیرزمینی است، در درجه حرارت پائین تر و حدود ۱۳ درجه باید نگهداری شود. تا زمانی که کالادیوم برگ دارد (بعضی مواقع فقط ریشه را نگهداری می کنند) گیاه را همیشه مرطوب نگه دارید، در تابستان ۲ تا ۳ بار در هفته و در زمستان چنانچه گیاه فاقد برگ است آبیاری را متوقف کنید. غبارپاشی برای کالادیوم مضر است، چون برگ ها صدمه می بینند. بهتر است این گیاه را نزدیک گلدان های دیگر نگهداری کنید و یا در کاشت گروهی با گیاهان دیگر رطوبت مورد نیاز گیاه را تأمین کنید.



گیاهان مناسب بالکن جنوبی

در تراس های جنوبی میزان تابش نور خورشید بیشتر است و این ویژگی گزینه ای عالی برای گیاهان آفتاب پسند است.

گل ناز یخی:

گل یخ یا ناز یخی گیاهی زینتی و زیبایی است که برای تزیین باغچه و منزل از آن استفاده می شود. اگر می خواهید گیاهتان گلدهی خوبی داشته باشد حتماً باید نور کافی را برای آن فراهم کنید. گلدان گل یخ رونده را در مکانی کاملاً آفتابگیر قرار دهید. اگر محیط گیاه نور کافی نداشته باشد رشد آن کند می شود و گلدهی به مشکل می خورد. پس اگر این گل را در منزل نگهداری می کنید بهتر است آن را در بالکن پرنور و جنوبی قرار دهید. در کمبود نور، رشد گیاه علفی می شود و زیبایی خود را نشان نمی دهد. نیاز آبی ناز یخی پایین است و از این جهت با کاکتوس ها مقایسه می شود. این گل تا مدت ها در خاک بی آب زنده می ماند و به رشد خود ادامه می دهد. یکی از مشکلاتی که گل ناز یخی را تهدید می کند آبیاری بیش از اندازه است. پس در آبیاری ناز یخی باید تعادل را رعایت کنید. آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه و آبیاری کم باعث تشنه ماندن و خشکی گیاه می شود. این گیاه را می توان در هر خاکی پرورش داد. تنها چیزی که مهم است زهکشی بالای خاک است. مخلوط خاک لومی، ماسه و خاک برگ می تواند خاک مناسبی برای گیاه باشد.



کامیس پاریس:

گیاه کامیس پاریس به عنوان درختچه ای زینتی درون گلدان یا به عنوان دیواری سبز، به عنوان تک درخت در باغ های صخره ای، درون گلدان و باکس های گل در فضای سبز یا پارک ها کاشته می شود. در ۲ سال اول کاشت باید گیاه را به طور مرتب آبیاری کرد ولی بعد از استقرار گیاه هفته ای ۳ بار باید این گیاه را سیراب کرد ولی در پاییز و زمستان آبیاری را باید کاهش داد. دقت کنید که هرگز خاک پاتلاقی و یا خشک نشود. این گیاه متحمل به سرما است و به آفتاب مستقیم و زیاد نیاز دارد. در صورت کمبود نور، شاخ و برگ های داخلی قهوه ای و سوخته می شوند. کامیس پاریس دمای پایین را تا منفی 23 درجه سانتیگراد تحمل می کند. در کل این گیاه هوای خنک را می طلبد. بهترین خاک، خاک شنی لومی یا رسی لومی می باشد ولی به طورکلی مخلوط خاک باغچه با کود حیوانی و با زهکشی خوب برای رشد و پرورش این گیاه مناسب است.



برگ بیدی بنفش:

گیاه برگ بیدی بنفش که با   نام های قلب ارغوانی و برگ بیدی عنابی نیز در ایران مشهور است دارای ساقه های حساس و شکننده و دائمی می باشد که اگر در زیر تابش نور آفتاب قرار داشته باشند، برگ ها بزرگ تر شده و کاملاً به رنگ ارغوانی زیبا در می آید   و   گل های بنفش بسیار کوچکی تولید می کند که جنبه ی زینتی ندارد. این گیاه اگر در سایه بماند رنگ ارغوانی خود را پس از مدتی   از دست می دهد. از اینکه گلدان گل خود را در زمستان در هوای آزاد بگذارید ترس نداشته باشید زیرا اگر دما در منطقه شما سرد شود تنها سا قه ها را خشک می کند و ریشه های گل شما زنده اند و گل شما در خواب زمستانی می باشد که این برای گیاه بهتر است. با فرا رسیدن فصل بهار، گلدان شما جوانه های نو زده و زیبایی دو چندانی به فضای خانه یا بالکن خواهد داد. گلدان های خود را هفته ای دو بار آبیاری کنید. اما اگر این گلدان ها زیاد در آفتاب قرار دارند و هوا گرم است نیاز به آبیاری بیشتری دارند.



نعنا:

خاک مناسب برای کاشت نعناع شامل مخلوطی از پیت ماس یا کوکوپیت همراه با پرلیت یا ماسه است، همچنین ترکیبی از کمپوست و خاک باغچه را نیز می توان برای کاشت نعنا در گلدان استفاده کرد. برای کاشت   نعناع   در گلدان، می توانید از ساقه های شاداب، سالم و قوی نعنایی که خریداری نموده اید قلمه تهیه کنید. قلمه های نعنا را ابتدا چند روزی در آب قرار دهید تا ریشه دار شوند و سپس آن را به گلدان دارای خاک مناسب منتقل کنید. برای رشد بهتر نعناع لازم است خاک گلدان همواره مرطوب و نه خیس باشد. بنابراین ابتدا از زهکش گلدان مطمئن باشید و دوماً بسته به دمای محیط، گیاه را روزانه دو بار به مقدار کم آبیاری کنید. بهترین دما برای رشد نعناع 18 تا 21 درجه سانتیگراد است. سبزی نعناع به نور کافی برای رشد نیاز دارد و لازم است روزانه حداقل ۳ تا ۴ ساعت آفتاب مستقیم ببیند. مکانی را برای گذاشتن گلدان نعنای خود انتخاب کنید که علاوه بر داشتن آفتاب مستقیم در چند ساعت از روز، گردش هوای خوبی هم داشته باشد.



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.