فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۹         
  

چمن نسبت به خاک خود حساس است که کود دهی مرتب و منظم را می طلبد
کود دهی و غنی سازی خاک برای چمن
کود دهی و غنی سازی خاک برای چمن

اگرچه استفاده از چمن برای ایجاد پوشش بسیار رایج است، ولی نگهداری از آن چندان ساده نیست. نگهداری و مراقبت از چمن و در نهایت ایجاد یک محوطه زیبا به عوامل مختلفی بستگی دارد و نیازمند صرف انرژی و وقت زیاد است. به طور مثال چمن نسبت به خاک خود حساس است که کود دهی مرتب و منظم را می طلبد.

به طور کلی توصیه می شود خاک چمن چندین بار غنی سازی شود. مثلاً برخی توصیه می کنند در طول سال 7 نوع مراقبت مختلف در مورد خاک انجام گیرد. کود دهی و غنی سازی خاک نه تنها باعث تقویت بافت و افزایش مواد مغذی آن می شود، بلکه سلامت بالاتر، ریشه ها و ساقه های قوی تر گیاهان را تضمین می کند که باعث می شود چمن ها شرایط بهتری در مقایسه با علف های هرز داشته باشند.

تنظیم اسیدیته خاک نیز مسئله دیگری است که معمولاً در مراقبت از چمن باید به آن توجه کرد. چمن pH 6.5 تا 7 را می پسندد . در صورتی که قارچ های زیادی در خاک رشد می کنند ممکن است مشکل مربوط به تنظیم نبودن اسیدیته (اسیدی بودن بیش از حد خاک) خاک باشد. برای تنظیم و تعادل pH خاک می توان مواد مختلف قلیایی به خاک اضافه کرد.

هوا دهی به خاک هم می تواند به عنوان یک راه حل دیگر برای افزایش کیفیت خاک و افزایش دسترسی چمن به اکسیژن و رشد بهتر استفاده شود. معمولاً بعد از هوادهی بر روی خاک یک لایه کمپوست ریخته شده و برای غنی سازی خاک از کود استفاده می شود. همچنین در این هنگام می توان بخش های خلوت تر که پوشش آن ها آسیب دیده است را ترمیم کرد.

معمولاً چمن ها پس از مدتی به تدریج از بین رفته و چمن های جوان جای آن ها را می گیرند. به همین دلیل به تدریج لایه ای از گیاهان مرده بر روی خاک ایجاد می شود. این لایه که از عمدتا از شاخه و برگ های چمن ها یا گیاهان دیگر تشکیل شده است محل تجمع انواع حشرات و انتشار انواع بیماری هاست. بنابراین هوا دهی سالانه به این لایه و در صورت نیاز جدا کردن و از بین بردن این لایه برای حفظ سلامت چمن لازم است.

برخی برای آن که کار خود را ساده تر کنند، هنگام رسیدگی به خاک و ترمیم بخش های تخریب شده، بذر های چمن را در همه جا، حتی بخش های سالم، پخش می کنند. این کار به این دلیل انجام می شود که عمر گیاه چمن به طور کلی کوتاه است و در نتیجه ترجیح داده می شود همیشه گیاهانی جدید و جوان در سراسر زمین در حال رشد و جایگزینی گیاهان پیر تر باشند.

و در نهایت برای تقویت هر چه بیشتر بافت خاک، از کمپوست استفاده می شود. کمپوست ها معمولاً دارای حشرات مفید مثل کرم خاکی هستند یا باعث افزایش جمعیت و فعالیت آن ها می شوند. این حشرات نیز به نوبه خود به صورت طبیعی هم باعث غنی سازی خاک شده و هم به هوادهی آن کمک می کنند. استفاده از کمپوست معمولاً همراه با هوا دهی، ترمیم خاک، بذر پاشی و کود دهی انجام می شود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.