فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

ریشه های سطحی درختان در محیط های شهری و در خانه ممکن است باعث ایجاد مزاحمت یا احتمال آسیب رساندن به بنا شود که باید کنترل گردد.
با ریشه های سطحی درختان چه کنیم؟
با ریشه های سطحی درختان چه کنیم؟

ریشه های سطحی درختان در محیط های شهری و در خانه های کوچک یا باغچه هایی که کنار دیوار یا محل عبور و مرور قرار گرفته اند، ممکن است باعث ایجاد مزاحمت شود. اگرچه بخش عمده ریشه های درختان در عمق 15 تا 30 سانتی متری زمین است ولی گاهی پیش می آید که ریشه ها از خاک بیرون می زنند. البته برخی درختان هم از این روش به عنوان یک ترفند ساده و کارآمد تکثیر استفاده می کنند.

برخی مواقع علاقه به حضور در سطح برای جذب اکسیژن بیشتر و رطوبت است. گاهی هم فرسایش خاک باعث بیرون زدن ریشه می شود. به هر حال آن چه باید به آن توجه کرد این است که ریشه های سطحی را نمی توان به سادگی از بین برد چرا که باعث آسیب رسیدن به گیاه شده، ممکن است باعث از دست رفتن و ریزش برگ ها، وارد شدن شوک و ایجاد موقعیتی مناسب برای ورود بیماری ها و آفت ها به گیاه، شود. اگر هم به هر دلیل قطع کردن ریشه ها ضرورت دارد، بهتر است آن ها را از محلی قطع کنید که بیشترین فاصله را از تنه درخت دارند.

پیش از هر چیز، قطر تنه درخت را اندازه بگیرید. از ارتفاع یک و نیم متری از سطح خاک قطر را اندازه بگیرید. البته از آن جا که اندازه گیری قطر عملاً ممکن نیست، شما باید محیط را اندازه گرفته و مقدار به دست آمده را بر 3.14 تقسیم کنید تا قطر به دست آید. این کار برای تخمین فاصله مناسب برای قطع کردن ریشه هاست. قطر به دست آمده (به سانیت متر) را ضرب در عدد 3 یا 5 کنید و هر مقداری که به دست آمد، فاصله مناسب از تنه درخت برای قطع کردن ریشه ها خواهد بود. به طور مثال اگر محیط درخت 1 متر باشد، قطر آن تقریباً معادل 33 سانتی متر خواهد بود. برای یک درخت با این قطر، شما حداقل باید فاصله 1 تا 1.65 سانتی متری را رعایت کنید. ریشه بیشتر گیاهان در این فاصله معمولاً به شدت حساس است. فاصله درختانی که حساسیت کمتری دارند و مقاومت تر هستند را می توان با ضریب 3 و درختان حساس تر را با ضریب 5 حساب کرد.

برای آن که فاصله به دست آمده را بر روی زمین علامت گذاری کنید، می توانید یک طناب یا نخ را به درخت ببندید به شکلی که فاصله آن از درخت به اندازه مورد نظر (مثلاً 1 متر) شود. با این شکل به راحتی می توانید دور درخت یک دایره با قطر مناسب بکشید و تمام ریشه های خارج از این دایره را قطع کنید.

برای قطع کردن ریشه ها باید خاک اطراف آن را کاملا خالی کرده تا بتوان با یک اره تیز به راحتی آن را ببرید.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.