فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۰         
  

پوست تخم مرغ حاوی مقادیر زیادی نیتروژن، فسفر و کلسیم است که یکی از روش های خانگی برای غنی سازی خاک گلدان و باغچه محسوب می شود
استفاده از پوست تخم مرغ در باغچه
استفاده از پوست تخم مرغ در باغچه

یکی از روش های خانگی برای غنی سازی خاک گلدان و باغچه استفاده از پوست تخم مرغ است. این روش غنی سازی اگرچه برای برخی عجیب و جدید است ولی مزایایی دارد که بسیاری از انواع کودها ندارند.

پوست تخم مرغ حاوی مقادیر زیادی نیتروژن ، فسفر و کلسیم است که برای رشد گیاهان ضرورت دارد. کلسیم برای ساخت دیواره های سلولی و سلامت گیاهان ضروری است. کلسیمی که در پوست تخم مرغ وجود دارد به شکل کلسیم کربنات است که به عنوان یک ماده معدنی به طور کلی برای خاک مفید است. برای آماده سازی پوست تخم مرغ باید آن را خورد کرده و سپس آسیاب کرد. از آن جا که پوست تخم مرغ چند ماهی برای تجزیه زمان لازم دارد بهتر است آن را در خاک دفن کنید. همچنین بهتر است این کار در فصل پاییز انجام گیرد تا در فصل بهار و هم زمان با رشد مجدد گیاهان، مواد پوست تخم مرغ برای جذب توسط ریشه ها کاملاً آماده باشند.

پوست تخم مرغ را همچنین می تواند با مواد ارگانیک دیگر ترکیب کرده و در خاک قرار داد. اگر قصد ساخت باغچه طبیعی بازیافت باقی مانده های مواد غذایی دارید، می توانید پوست تخم مرغ را با باقی مانده پودر قهوه یا چای که مقادیر زیادی نیتروژن دارند، مخلوط کنید.

از آن جا که پوست تخم مرغ به راحتی تجزیه می شود، محیط خوبی برای پرورش بذر ایجاد می کند. برای این کار ابتدا باید پوست تخم مرغ را بجوشانید تا کاملاً استریل شود. این کار را همچنین با قرار دادن پوست تخم مرغ در دمای 100 درجه به مدت 30 دقیقه در فر یا بر روی اجاق هم می توان انجام داد (یا می توان پس از اتمام آشپزی پوست تخم مرغ را بر روی اجاق در حال سرد شدن قرار داد تا از مصرف انرژی اضافی جلوگیری شود).

پوست تخم مرغ را با یک میخ سوراخ کرده تا از آن بتوان به عنوان نگهدارنده ای با سواخ تخلیه آب، استفاده کرد. پس از این کار، به آن خاک اضافه کنید. پس از جوانه زنی بذر ها، می توانید پوست تخم مرغ را به طور کامل در خاک قرار دهید.

علاوه بر این دو مورد، از پوست تخم مرغ می توان به عنوان یک عامل بازدارنده طبیعی هجوم آفت ها استفاده کرد. پوششی از پوست تخم مرغ له شده در باغچه می تواند برخی از آفت ها را دور کند چرا که بسیاری از حشرات از بوی آن خوششان نمی آید. این کار همچنین به عنوان یک راه حل طبیعی برای دفع و جلوگیری از فعالیت حلزون ها و لیسه ها می تواند کارایی زیادی داشته باشد.

پوسته تخم مرغ برای پرنده ها هم می تواند مفید باشد. پرنده ها ( به خصوص ماده ها) هم مانند ما انسان ها و گیاهان نیاز به کلسیم دارند. بنابراین کسانی که به نگهداری از پرنده های خانگی یا غذا دادن به پرنده ها علاقه دارند می توانند از پوست تخم مرغ در ترکیب با دانه ها و مواد غذایی مناسب پرنده ها استفاده کنند.

در نهایت، پوست تخم مرغ می تواند به عنوان یک مالچ طبیعی عمل کند و خاک و ریشه گیاهان را از گرما و سرمای شدید و از دست رفتن رطوبت محافظت کند. اگر به اندازه کافی پوست تخم مرغ داشته باشید حتی می توان لایه ای با ضخامت کافی برای جلوگیری از رشد علف های هرز ایجاد کرد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.