فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۹         
  

خصوصیات مختلف خاک بر چگونگی رشد و نمو و نیز بر میزان مواد مؤثره گیاهان دارویی تأثیر دارد. ولی نمی توان مثلاً به خصوصیات فیزیکی یا فقط خصوصیات شیمیایی یک خاک از نظر اکتفا نمود. کاشت و تکثیر یک گونه گیاه در خاک های کاملاً مشابه ممکن است منجر به حصول نتایج متفاوتی از نظر مواد دارویی یا حتی چگونگی رشد و نمو گردد زیرا ممکن است جذب و سوخت و ساز گیاه تحت تأثیر عوامل محیطی دیگر قرار گرفته باشد.
تأثیر نوع خاک و مکان رویش بر میزان مواد مؤثره گیاهان دارویی
تأثیر نوع خاک و مکان رویش بر میزان مواد مؤثره گیاهان دارویی

خصوصیات مختلف خاک بر چگونگی رشد و نمو و نیز بر میزان مواد مؤثره گیاهان دارویی تأثیر دارد. ولی نمی توان مثلاً به خصوصیات فیزیکی یا فقط خصوصیات شیمیایی یک خاک از نظر اکتفا نمود. کاشت و تکثیر یک گونه گیاه در خاک های کاملاً مشابه ممکن است منجر به حصول نتایج متفاوتی از نظر مواد دارویی یا حتی چگونگی رشد و نمو گردد زیرا ممکن است جذب و سوخت و ساز گیاه تحت تأثیر عوامل محیطی دیگر قرار گرفته باشد. مثلاً تناسبی بین میزان رشد کلی ناشی از افزایش مواد غذایی در خاک و میزان آلکالوئید تولید شده توسط گونه ای تاتوره ( Datura innoxia ) وجود ندارد. به بیان دقیق تر، اگر مقدار ازت خاک افزایش یابد، تنها باعث افزایش در رشد رویشی گیاه می شود و تنها با افزودن مقادیر متوسطی از ازت است که میزان آلکالوئید نیز به حد مطلوب می رسد.



در مورد گیاه رازیانه، ازت باعث افزایش محصول میوه گیاه به مقیاس بیش از یک و نیم برابر می گردد. همچنین وجود ازت به مقدار 200 کیلوگرم در هکتار، باعث افزایش مقدار اسانس رازیانه می شود، ولی افزایش بیشتر مقدار ازت از مقدار آنِتول در اسانس این گیاه می کاهد.



تحقیقات انجام شده روی گیاه سنبل الطیب نشان می دهد که مقادیر متوسط ازت باعث افزایش اسانس موجود در ریشه خواهد شد. در این حالت، رشد پیکر رویشی گیاه نیز مطلوب خواهد بود. با وجود آنکه ازت زیاد باعث افزایش رشد پیکر رویشی گیاه و همچنین توسعه ریشه این گیاه خواهد شد ولی هیچگونه تأثیری در مقدار اسانس آن نخواهد داشت.



تحقیقات نشان می دهد که ازت فراوان باعث کاهش میزان سیلی بین در میوه گیاه ماریتیغال می شود.

هنگام کاشت گیاهان در زمین های دائمی، ابتدا باید به مطالعه بافت خاک از نظر مقادیر هوموس، شن، رس، سیلت و غیره پرداخت و بافتی از خاک را که مناسب با رویش گیاه مورد نظر باشد برای کاشت آن گیاه انتخاب نمود، سپس به مطالعه عناصر و مواد غذایی (میکروالمان ها و ماکروالمان ها) موجود در آن پرداخت.



در رابطه با تأثیر خاک در باروری رازیانه، تحقیقات نشان داده است بافت مناسب خاک برای کاشت رازیانه، بافت لومی شنی است.

بنابراین اثر افزودنی مواد غذایی بر محصولات متابولیتی و دارویی، نه تنها به وضع خاک بلکه به گونه گیاه و مکان کشت آن نیز بستگی دارد و با توجه به تمام جهات، باید اقدام به افزودن مواد غذایی مورد نیاز گیاهان به خاک نمود. در غیر این صورت، میزان مطلوب از محصول، حاصل نخواهد شد.

خصوصیات شیمیایی خاک نظیر pH نیز برای کاشت گیاهان مهم است و همواره باید مورد نظر باشد. گیاهان دارویی معمولاً قادر به تطبیق در طیف کم و بیش وسیعی از pH خاک می باشند. اکثر گیاهان دارویی قادرند بدون هیچگونه زیانی به مواد مؤثره و همچنین اختلالی در رشد، تغییرات pH را تا به اندازه 1.5 تا 2 به خوبی تحمل کنند و همچنان به حیات خود ادامه دهند. پی اچ مناسب خاک از نظر کاشت برای رازیانه 6.6 ، برای بنگ دانه (بذرالبنج) 6.4 تا 7.9 ، برای بابونه 7.3 تا 8.1 ، برای شیرین بیان 5.5 تا 8.5 اعلام شده است.





مکان رویش:

تأثیر طول جغرافیایی بر رشد و نمو و همچنین بر میزان و کیفیت مواد مؤثره دارویی، توسط تعداد زیادی از محققان مورد مطالعه قرار گرفته است. به عنوان مثال بر اساس مطالعاتی که بر روی آگلیکون های موجود در پیکر رویشی گونه ای تاجریزی ( Solanum dulcamara ) انجام داده اند، معلوم شده مقدار اجزای تشکیل دهنده آگلیکون ها در طول های مختلف جغرافیایی در گیاه مذکور، متفاوت است.

تحقیقات نشان می دهد که منطقه کاشت، اثر معناداری بر باردهی زعفران دارد و عملکرد کمی و کیفی این محصول (به جز خاصیت عطر) در منطقه نیشابور بیشتر و بهتر از زعفران های تولید شده در منطقه فردوس در استان خراسان بوده است.


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.