فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

محوطه چمن کاری شده محیط مناسبی برای رشد انواع قارچ ها از جمله قارچ گوزن است.
با قارچ گوزن در میان چمن ها چه کنیم؟
با قارچ گوزن در میان چمن ها چه کنیم؟

کسانی که در محوطه چمن می کارند احتمالاً پس از مدتی با انواع قارچ ها مواجه می شوند چرا که محیط مناسب رشد چمن همچنین محیط مناسبی برای رشد انواع قارچ ها از جمله قارچ پلوتئوس سروینو س معروف به قارچ گوزن است. این قارچ ها در میان چمن ها، بستر گل ها و لا به لای بوته ها رشد می کنند. اگرچه این قارچ مزاحم است ولی کنترل آن چندان سخت نیست.

قارچ گوزن عمدتاً مشکل محوطه و فضاهای سبز در منطقه آمریکای شمالی است. هر چند هر جایی که چوب های قدیمی و در حال پوسیدن وجود داشته باشند، ممکن است قارچ گوزن هم رویت شود. بنابراین اطراف تنه قطع شده درختان ، الوار ها و حتی برخی از انواع مالچ ها قارچ گوزن می تواند رشد کند. قارچ گوزن در شرایط مطلوب خود می تواند در هر زمان از سال رشد کند و تا پیش از سرمای شدید زمستان به کار خود ادامه دهد.

قارچ گوزن معمولاً حدود 5 تا 10 سانتی متر رشد می کند و به رنگ های قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره است. البته با رشد بیشتر قارچ تیغه های لامل (پره های نازک زیر کلاهک) به تدریج به رنگ صورتی کم رنگ در می آیند و همین ویژگی در واقع یکی از نشانه های اصلی تشخیص این قارچ است. همان طور که گفته شد این قارچ معمولاً در اطراف چوب ها و در محیط مناسب و مرطوب رشد می کند.

اگرچه قارچ گوزن به طور کلی خوراکی محسوب می شود ولی معمولاً فقط زمانی که کوچک و جوان هستند برای این منظور مصرف می شوند، هر چند که حتی در این دوران هم از نظر بسیاری طعم جالبی ندارند. البته لازم است حتماً تأکید شود که در صورتی که از نوع قارچ اطمینان کافی ندارید به هیچ وجه اقدام به خوردن آن نکنید. خوردن قارچ های ناشناخته ممکن است بسیار خطرناک و حتی در برخی موارد مرگبار باشد.

از آن جا که قارچ گوزن نه برای گیاهان دیگر و نه برای کسانی که اتفاقی آن را مصرف می کنند مضر است، می توان آن را رها کرد تا به ایفای نقش خود در تجزیه مواد آلی خاک ادامه دهد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.