فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۰         
  

بادام زمینی رقم های بسیار زیادی دارد که هر کدام از نظر ویژگی ها و تطابق پذیری با دیگری متفاوت است
گونه های مختلف بادام زمینی
گونه های مختلف بادام زمینی

مصرف بادام زمینی به صورت سنتی در ایران به صورت تنقلات و آجیل بوده است. هر چند در سال های اخیر استفاده از آن به عنوان یکی از انواع طعم های محصولات خوراکی مثل بیسکوییت ها و کیک ها رایج شده است. همچنین در دهه اخیر تعداد بسیار بیشتری از مردم به مصرف بادام زمینی به صورت کره تمایل نشان می دهند. هر چند بالا رفتن قیمت آن که در ایران و در جهان اتفاق افتاده است باعث شده بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه خود به فکر پرورش آن بیفتند.

شاید در ظاهر پرورش بادام زمینی چندان سخت و پیچیده به نظر نرسد ولی با یک جست و جوی خلاصه در گوگل متوجه می شوید بادام زمینی رقم های بسیار زیادی دارد که هر کدام از نظر ویژگی ها و تطابق پذیری با دیگری متفاوت است. در این میان 4 رقم اصلی بادام زمینی وجود دارد که بیشتر در کشور آمریکا کاشته و پرورش داده می شود. نوع رانر، ویریجینیا، اسپانیش و والنسیا. رایج ترین نوع بادام زمینی کشت شده در کشور آمریکا بادام زمینی رانر است که تقریباً 80 درصد تمام بادام زمینی های تولید شده را تشکیل می دهد. بعد از آن به ترتیب رقم ویریجینیا با 15 درصد، رقم   اسپانیش با 4 و رقم والنسیا با 1 درصد در رده بعدی قرار دارند.

رقم رانر بیشتر برای تولید کره بادام زمینی استفاده می شود. این در حالیست که بادام زمینی ویرجینیا که در ایالات ویرجینیا، کارولینا شمالی   و کارولینای جنوبی پرورش داده می شوند مغز های بزرگ تری درست کرده که به عنوان اسنک و تنقلات استفاده می شوند. البته این نوع بادام زمینی را هم می توان به راحتی به کره تبدیل کرد. کره اسپانیایی به طور اولیه در تگزاس و اکلاهاما پرورش داده می شود که دانه های آن پوست قرمز روشن دارند که به صورت شیرین شده یا بو داده شده و شور مصرف می شوند. این رقم هم مانند بادام زمینی ویرجینیا قابل استفاده برای تولید کره است.

درنهایت بادام زمینی والنسیا که کمتری میزان کشت را دارد در آمریکا در نیو مکزیکو تولید می شود و به عنوان یکی از شیرین ترین رقم های بادام زمینی شهرت یافته است. به همین دلیل این بادام زمینی بسیار پر طرفدار است و استفاده از آن برای تولید کره های بادام زمینی خانگی بسیار رایج است. این نوع بادام زمینی همچنین باری تولید بادام زمینی بخار پز استفاده می شود. البته هر کدام از این رقم ها خود به گونه های مختلف تقسیم می شوند.

از انواع گونه های رقم رانر می توان به فلورانر، سان رانر، ساترن رانر، جورجیا رانر، جورجیا گرین و فلیور رانر 458 اشاره کرد. گونه های رایج بادام زمینی ویرجینیا شامل بیلی، چمپس، فلوریدا فنسی، جورجیا، پری، فیلیپس، ساگ، سولیوان، تایتان و وین هستند. گونه های اسپانیش جورجیا045، اولین، پرونتو، اسپانکو و تامسون 90 اند و گونه رایج بادام زمینی والنسیا که در کشور آمریکا کاشت می شود تنسی ردز است.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.