فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۰         
  

گلدان های تجزیه پذیر و بلوک خاکی را می توان به صورت کامل در خاک کاشت بدون آن که مشکل انتقال گیاه و شوکه شدن گیاه بوجود آید.
پرورش گیاه در گلدان های تجزیه پذیر و بلوک خاکی
پرورش گیاه در گلدان های تجزیه پذیر و بلوک خاکی

یکی از مشکلات استفاده از گلدان های معمولی و سینی های نشا فرسوده شدن تدریجی آن هاست که در نهایت باعث بی استفاده شدن آن می شود. گلدان ها یا سینی هایی که جنس پلاستیک و مواد تجزیه ناپذیر تشکیل شده اند را باید بازیافت کرد ولی در بسیار مواقع تجهیزات و قابلیت های لازم برای این کار در شهر و محل زندگی فرد وجود ندراد. استفاده از گلدان های تجزیه پذیر راه حل مناسبی برای رفع این مشکل است. این گلدان ها را می توان به صورت کامل در خاک کاشت تا پس از مدتی خود گیاه با کمک ریشه هایش آن را تخریب کند.

این روش همچنین احتمال شوکه شدن گیاه هنگام جا به جا کردن از گلدان به خاک را از بین می برد و انتقال گیاه را بسیار ساده تر می کند. به علاوه این گلدان ها معمولا از جنسی ساخته شده اند که خود به نوعی به غنی سازی خاک کمک می کنند و به رشد بهتر ریشه ها کمک می کند.

مشکل اصلی این روش آن است که کاشت مداوم گیاهان نیازمند تهیه مجدد گلدان در هر فصل است. به علاوه این نوع گلدان ها به یک سینی برای حمل و نقل احتیاج دارند و مهم تر از همه آن که این گلدان ها به نسبت گلدان های معمولی فضای بیشتری را اشغال می کنند.

راهکار رایج دیگر برای پرورش گیاه به صورت طبیعت دوستانه تر استفاده از بلوک های خاکی است. بلوک های خاکی مکعب هایی تو خالی هستند که توسط دستگاه های مکانیکی بلوک ساز درست شده اند. به این ترتیب بذر ها در واقع به طور کامل در خاک رشد می کنند و هیچ نگه دارنده ای برای حفظ و نگه داری از خاک وجود ندارد. یکی از مزیت های استفاده از این نوع گلدان ها محدود شدن طبیعی ریشه ها به لبه های گلدان است. با رشد و گسترش سیستم ریشه، نوک ریشه به تدریج از خاک بیرون آمده ولی با قرار گرفتن در معرض هوا، خشک شده و رشد مجدد ریشه را باعث می شود. این فرآیند باعث ایجاد یک سیستم گسترده و بزرگ ریشه در تمام حجم خاک می شود. داشتن سیستم ریشه بزرگ و قدرتمند به تطابق بهتر با محیط پس از کاشت و ادامه رشد کمک می کند.

با وجود این مزایا، بلوک های خاکی به دلیل نیاز به رسیدگی یبشتر برای پر کردن آن ها توسط همه استفاده نمی شوند. البته این روش برای کسانی که به صورت حرفه ای به پرورش گیاه مشغولند  می تواند از نظر هزینه مقرون به صرفه تر باشد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.