فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

آفت های سیب زمینی مانند بسیاری از سبزیجات دیگر مختلف هستند که پیش از هر اقدام جهت کاشت و پرورش باید با آن ها آشنا شد و روش های مقابله و پیش گیری از آن ها را یاد گرفت.کاشت سیب زمینی در باغچه و گلدان چندان مرسوم نیست. این گیاه بیشتر توسط کشاورزان کاشته می شود که به خوبی از جزئیات کار آگاه هستند.
آفت های گیاه سیب زمینی
آفت های گیاه سیب زمینی
کاشت سیب زمینی  در باغچه و گلدان چندان مرسوم نیست. این گیاه بیشتر توسط کشاورزان کاشته می شود که به خوبی از جزئیات کار آگاه هستند. با این حال افرادی هم هستند که دست به پرورش سیب زمینی یا Solanum tuberosum به صورت محدود زده و شانس خود را برای برداشت یک محصول خوشمزه امتحان می کنند. سیب زمینی مانند بسیاری از سبزیجات دیگر آفت های مختلفی دارد که پیش از هر اقدام جهت کاشت و پرورش باید با آن ها آشنا شد و روش های مقابله و پیش گیری از آن ها را یاد گرفت. در صورتی که به نشانه های حضور آفت توجه نشده و گیاه به آفت مبتلا شود، نه تنها محصول نهایی و خود گیاه از بین می رود، بلکه این گیاه به مرکز تجمع و پرورش آفت در محیط تبدیل خواهد شد و به احتمال زیاد گیاهان دیگر را هم مبتلا خواهد کرد.

 

شته ها

شته ها حشراتی ریز اند که از برگ های گیاه سیب زمینی تغذیه می کنند. این حشرات سطح برگ را سوراخ یا ساقه را سوراخ کرده و از شیره گیاه تغذیه می کنند. شته ها دو نوع بالدار و بدون بال دارند و رنگ آن ها معمولاً سبز روشن یا سبز کمرنگ است. از نشانه های اصلی وجود شته، مشاهده ماده ای چسبناک بر روی برگ ها و ساقه گیاه است که به آن عسلک گفته می شود. همچنین وجود کپک دوده ای می تواند نشانه مهم دیگری مبنی بر وجود شته باشد. روش اصلی مقابله با شته به کمک مواد شیمیایی، استفاده از صابون ضد افت است که مستقیماً بر روی شته ها ریخته شده و آن ها را از بین می برد. روش های طبیعی مقابله با شته کمک گرفتن از شکارچیان طبیعی آن ها مثل کفشدوزک ها و همچنین جدا کردن شته ها از گیاه به وسیله پاشش مستقیم آب است.

 

سوسک سیب زمینی کلرادو

سوسک کلرادو یکی از خطرناک ترین آفت های سیب زمینی است. سوسک سیب زمینی کلرادو هم به صورت لارو و هم به صورت بالغ از برگ های گیاه سیب زمینی تغذیه می کند. سوسک های بالغ با خطوط سیاه و زرد رنگی که بر روی بال‌های خود دارند به راحتی قابل شناسایی هستند. لارو این سوسک نیز به رنگ نارنجی یا سیاه و قرمز با لکه های سیاه است. سوسک ماده بالغ تخم هایی به رنگ نارنجی در زیر برگ های سیب زمینی می گذارد که با تخم آفت های رایج دیگر متفاوت است. این حشره تغذیه خود را تنها به گیاه سیب زمینی محدود نمی کند. گیاه گوجه فرنگی، بادمجان و فلفل از دیگر سبزیجاتی هستند که مورد هدف سوسک سیب زمینی کلرادو قرار می گیرند. روش اصلی مقابله با سوسک سیب زمینی کلرادو از بین بردن و جدا کردن آن ها و تخم هایشان از گیاه و استفاده از حشره کش میکروبی باسیلونس تورنجینسیس است.

 
آفت های سیب زمینی کلرادوآفت های سیب زمینی کلرادو

کک کلزا یا سوسک کک ( flea beatle )

کک کلزا یا سوسک کک حشراتی کوچک و به رنگ   سیاه یا قهوه ای هستند که مانند کک ها قادر به پرش های بلند بوده و از برگ های گیاه سیب زمینی تغذیه می کنند. اگرچه این حشره خطر جدی برای سلامت گیاه محسوب نمی شود ولی می تواند به گیاهان جوان تر یا نه چندان قوی آسیب وارد کند. برای محافظت از گیاه در برابر این آفت باید گیاه را با استفاده از یک تور پوشاند و هر سال گلدان آن را عوض کرد تا تخم هایی که در خاک وجود دارند و تبدیل به لارو می شوند به گیاه آسیب وارد نکنند.

 

زنجرک سیب زمینی ( Leafhopper )

زنجرک سیب زمینی حشره ای سبز رنگ، با بدنی مثلث شکل و بالدار است که حدود 25 میلی‌متر طول دارد. به دلیل اندازه بسیار کوچک حشره و پنهان شدن در زیر برگ ها، تشخیص آن چندان ساده نیست. به همین دلیل حضور زنجرک سیب زمینی معمولاً به واسطه نشانه های جانبی آن تشخیص داده می شود. از جمله این نشانه ها تغییر رنگ و شکل برگها است که مشابه علائم سوختگی برگ ظاهر می شود. کنترل زنجرک سیب زمینی به واسطه آفت کش هایی که معمولاً برای کک کلزا و شته ها استفاده می شود، انجام می گیرد. همچنین برای پیش گیری از ابتلای گیاه به این آفت توصیه می شود علف های هرز که محل خوبی برای پرورش آفت ها هستند، از بین برده شوند.

آفت های سیب زمینی زنجرکآفت های سیب زمینی زنجرک

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.