فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

بامیه گیاهی گرما دوست است و می تواند در محیط باز یا محیط سربسته پرورش داده شود و تنها پس از گذشت 60 روز از کاشت بذر، اولین محصول را برداشت کرد.
کاشت بذر و انتقال گیاه بامیه
کاشت بذر و انتقال گیاه بامیه

بامیه گیاهی گرما دوست است و می تواند بسته به زمان برداشت محصول در محیط سربسته یا سرباز و در باغ و باغچه پرورش داده شود. بامیه غنی از ویتامین آ است و مانند بسیاری دیگر از سبزیجات کالری بسیار کمی دارد. این گیاه همچنین گل های زیبایی در فصل گل دهی تولید می کند و می توان از آن حتی به عنوان یک گیاه زینتی هم استفاده کرد. زمان بندی کاشت و پروش گیاه برای رشد مناسب و محصول درست بسیار اهمیت دارد. برای کنترل بیشتر بر شرایط محیطی و عدم وابستگی زیاد به زمان کاشت، بسیاری ترجیح می دهند بامیه را در گلدان یا ظروف نگهدارنده بکارند که تنها الزام آن دمای بالای 16 درجه خاک هنگام کاشت بذر است.

بامیه اصالتاً بومی نواحی شرق آفریقا و جنوب آسیاست و در مناطقی با آب و هوای حاره ای و گرم رشد می کند. به نظر می رسد اولین بار مصریان باستان در سال 1200 پیش از میلاد (3200 سال پیش) بودند که به صورت گسترده دست به پرورش و کشت بامیه زدند. پس از آن کاشت بامیه به شما آفریقا، خاور میانه و در نهایت در قرن 17 ام به آمریکا توسعه پیدا کرد. در مناطقی با آب و هوای گرم و آفتاب زیاد، بامیه به راحتی قابل پرورش است. در صورتی که گیاه بامیه از بذر پرورش داده شود در حدود 60 روز (دو ماه) زمان لازم خواهد بود تا گیاه به مرحله ای برسد که محصول قابل برداشت داشته باشد.

 

مراحل رشد بامیه

گلدان جیفی ( Jiffy ) یا پیت که از پیت ماس فشرده تشکیل شده است بهترین گزینه برای پرورش بذر های بامیه است. به این طریق بامیه را می توان بدون آسیب رساندن به ریشه ها به راحتی منتقل کرد. برای پرورش بذر بامیه بهتر است ابتدا دانه ها را چند ساعت در آب قرار داده تا پوسته خارجی آن ها نرم شود. سپس بذر ها باید در خارج از خاک قرار داده تا جوانه زده و ارتفاع جوانه حداقل به یک سانتی متر برسد. جوانه زدن بذر در محیط عاری از خاک باعث عدم آلودگی گیاه به آفت ها می شود. پس از جوانه زدن، هر بذر را داخل یک گلدان گذاشته و آن را با خاک بپوشانید.

بذر ها به آفتاب کامل برای رشد نیاز دارند. در صورتی که قرار است جوانه ها بعد تر به محیط خارج منتقل شوند، بهتر است این فرآیند به تدریج صورت گیرد. یعنی گلدان ها هر روز به مدت چند ساعت در محیط خارج قرار گرفته تا به آن عادت کنند و بتوانند خود را با شرایط آن مطابق سازند. در نهایت زمانی که گیاه چند سانتی متر قد کشیده، دمای هوا بالای 15 درجه سانتی گراد است و احتمال سرمای شدید و یخ زدگی وجود ندارد، می توان گلدان ها را به طور دائم به محیط سر باز منتقل کرد.

 

کاشت و انتقال بامیه در خاک

یک ساعت پیش از انتقال گیاه آن را آبیاری کنید تا ریشه ها در فرآیند انتقال بهتر محافظت شوند. همچنین خاک را برای کاشت گیاه آماده کنید. برای این کار یک گودال کنده و انتهای آن را به صورت یک محیط بدون خاک آماده کنید (بستر کشت بدون خاک). به علاوه لازم است گیاه پیش از انتقال به صورت تدریجی با محیط خارج سازگار شود. بهتر است فرآیند انتقال در یک روز ابری که نور آفتاب شدت کمتری دارد انجام گیرد. هر چند از آن جا که بامیه گیاهی آفتاب دوست است باید محیطی برای کاشت آن در نظر گرفت که در طول روز آفتاب کافی دریافت کند.

پس از خارج کردن جوانه از گلدان آن را در داخل روزنامه یا کاغذ بپیچید تا پس از کاشت، طعمه حشرات داخل خاک نشوند. ضخامت روزنامه زیر بذر حداقل باید 2-3 سانتی متر باشد. از آن جا که ریشه های گیاه جوان بسیار حساس هستند بهتر است فرآیند انتقال هر چه زودتر تمام شود. دقت شود که گودالها با یکدیگر حداقل 30-40 سانتی متر فاصله داشته باشند.

 

برداشت بامیه

اولین محصول تقریباً دو ماه پس از کاشت گیاه آماده برداشت خواهد بود. البته این مسئله بستگی به شرایط آب و هوایی و سلامت گیاه دارد. زمانی که بامیه به حدود 9-10 سانتی متر می رسد می توان آن را از ساقه قطع کرد. در این مرحله غلاف بامیه باید سفت باشد. پس از برداشت، گیاه مجددا رشد کرده و چند ماه بعد مجددا محصول می دهد. پس از برداشت دوم ساقه تحلیل رفته و بهتر است آن را از ساقه اصلی قطع کرده و خاک را با کود دهی برای رشد گیاه دوم آماده کرد.

هنگام کار با بامیه باید دستکش به دست داشت چرا که این گیاه خوارهایی ریز دارد که می تواند باعث سوزش و حساسیت پوستی شود. به علاوه برداشت باید به صورت تدریجی باشد چرا که در اکثر مواقع بامیه های گیاه همگی به صورت هم زمان نمی رسند. و در نهایت این که باید دقت داشت که بامیه ها پس از برداشت باید در یخچال نگهداری شوند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.