فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

فیکوس بنجامین همیشه سبز از جمله گیاهانی است که سازگاری خوبی با شرایط داخل خانه ها را دارد. ولی این گیاه در برابر هجوم آفات فیکوس بنجامین مثل مگس سفید، شپشک ها و تریپس آسیب پذیر است.این گیاه همیشه سبز همچنین با شرایط و محیط گلدان سازگاری بالایی دارد و معمولاً فضای زیادی را هم اشغال نمی کند. در مناطق گرم تر در صورتی که فیکوس در محیط خارج از خانه و شرایط مناسب قرار گیرد حتی تا 15 متر هم رشد کند.
آفت های فیکوس بنجامین
آفت های فیکوس بنجامین
 فیکوس بنجامین از جمله گیاهانی است که در بیشتر خانه ها و اداره ها دیده می شود. فیکوس به دلیل تطابق قابل توجهش با شرایط معمول داخل خانه طرفداران زیادی دارد.  این گیاه همیشه سبز همچنین با شرایط و محیط گلدان سازگاری بالایی دارد و معمولاً فضای زیادی را هم اشغال نمی کند. در مناطق گرم تر در صورتی که فیکوس در محیط خارج از خانه و شرایط مناسب قرار گیرد حتی تا 15 متر هم رشد کند.

در شرایط داخل خانه معمولاً فیکوس نمی تواند بیشتر از 3-4 متر رشد کند. پرورش فیکوس همچنین نیازمند هرس کردن مرتب گیاه، به خصوص در داخل خانه، و محافظت از آن در برابر حشرات و آفت ها، است. در ادامه به رایج ترین آفات فیکوس بنجامین  و راه مقابله با آن ها خواهیم پرداخت.

شپشک ها

شپشک ها از جمله آفات فیکوس بنجامین هستند .شپشک ها حشراتی کوچک هستند که به سختی تشخیص داده می شوند. این حشرات گیاه را سوراخ کرده و از شیره داخل گیاه تغذیه می کند. شپشک ها معمولاً برنزی تا قهوه ای رنگ و تنها به اندازه نیم سانتی متر هستند. شکل کلی بدن شپشک ها تخت بوده و معمولاً فعالیت چندانی از خود نشان نمی دهند. شپشک های سپردار همان طور که از نحوه نامگذاری شان مشخص است نسبتاً جان سخت هستند و به واسطه یک لایه محافظ از خود در برابر آسیب های فیزیکی محافظت می کنند. نوع رایج دیگر شپشک ها، شپشک های نرم هستند که از خود عسلک ترشح می کنند که باعث جذب مورچه ها شده و شرایط مناسب برای رشد کپک دوده ای را فراهم می کند. تغذیه شپشک ها از گیاه اگرچه آسیب شدید وارد نمی کند ولی در صورت ادامه یافتن در نهایت می تواند باعث زرد شدن، پیچیده شدن و در نهایت از بین رفتن برگ ها شود. همچنین کپک دوده ای که به دلیل عسلک بر روی برگ ها شکل می گیرد باعث کاهش دریافت نور توسط برگ و عدم فتوسنتز می شود که مجدداً برای گیاه مضر است.

از بین بردن شپشک ها با پاشش شدید آب

شپشک ها معمولاً با پاشش شدید آب از گیاه جدا می شوند. این کار همچنین به پاک شدن عسلک ها و از بین رفتن کپک دوده ای کمک می کند. برای این که این روش اثر گذار باشد باید این کار را چند بار با فاصله چند روز تکرار کرد. در صورتی که گیاه در محیط خارج از خانه پرورش داده می شود می توان از حشرات شکارچی شپشک ها کم گرفت تا جمعیت شپشک ها را تحت کنترل نگه داشت.

از بین بردن شپشک ها با روشغن باغبانی و صابون های ضد آفت

در صورتی که تعداد شپشک ها زیاد است می توان از روش های دیگر مقابله با حشرات مثل روغن باغبانی و صابون های ضد آفت استفاده کرد. فقط باید مطمئن شوید که روغن و صابون استفاده شده به تمام بخش های گیاه و به خصوص زیر برگ ها می رسد. همچنین برگ ها و شاخه هایی که به شدت مورد هجوم حشرات واقع شده اند را قطع کنید.

 
آفات فیکوس بنجامین - شپشک هاآفات فیکوس بنجامین - شپشک ها

شپشک آرد آلود

شپشک های آرد آلود حشراتی کند و کوچک هستند که طول بدن آن ها تنها 1 سانتی متر و حتی کوچک تر است. بدن شپشک آرد آلود کشیده بوده و سطح آن جنسی پنبه ای مانند و سفید رنگ دارد. حضور تعداد زیاد این حشره می تواند باعث توقف رشد گیاه و ریزش برگ های جوان شود. شپشک های آرد آلود مشابه شپشک های معمولی عسلک ترشح می کنند. راه مقابله با شپشک های آرد آلود تقریباً مشابه مقابله با شپشک هاست. استفاده از آب در مورد تجمع زیاد شپشک های آرد آلود یک راه حل مفید است. همچنین می توان از صابون ضد حشرات و روغن برای از بین بردن این آفت استفاده کرد. از آن جا که این صابون و روغن ماندگاری بالایی ندارند باید چند بار آن را بر روی گیاه اعمال کرد.

 
آفات فیکوس بنجامین - شپشک آرد آلودآفات فیکوس بنجامین - شپشک آرد آلود

تریپس ها

 تریپس ها از جمله آفات فیکوس بنجامین هستند . تریپس ها حشراتی با طول بدن کمتر از 12 میلی‌متر هستند که مشاهده آن ها برای چشم غیر مسلح بسیار دشوار است. حتی زمانی که تریپس در حال حرکت باشد، باز هم از نظر ما تنها یک نقطه سفید و عجیب متحرک به نظر خواهد رسید. ولی همین موجود کوچک می تواند لایه سطحی گیاه را سوراخ کرده و از داخل به آن حمله کند. تریپس های بالغ تیره رنگ هستند و لارو های آن ها معمولاً سفید و زرد هستند. از نشانه های حضور تریپس ها پدیدار شدن لکه های سفید رنگ در برگ ها و خشک شدن و تغییر شکل آن هاست. تریپس ها معمولاً در نزدیکی محل تغذیه خود ترشحی تیره رنگ به جای می گذارند. همچنین محل های آسیب دیده گیاه (بخش هایی که تریپس از شیره گیاه تغذیه کرده است) ممکن است به رنگ نقره ای تغییر رنگ دهد.

تریپس هاتریپس ها

پاشش شدید آب برای از بین بردن تریپس ها

یکی از راه های مقابله با تریپس ها استفاده از پاشش شدید آب و هرس کردن شاخه و برگ هایی است که به شدت مورد هجوم قرار گرفته اند. همچنین برگ ها و شاخه هایی که مورد هجوم تریپس ها قرار گرفته اند باید جدا شوند. حمله تریپس به گیاهی که از پیش بیمار است یا به دلایل دیگر در سلامت و قدرت کامل نیست می تواند منجر به مرگ آن شود ولی گیاهان سالم تر و قوی می توانند آسیب های خود را پس از دفع حمله تریپس ها جبران کنند.

مگس سفید

مگس سفید از جمله آفات فیکوس بنجامین است. مگس سفید نیز مانند آفت های دیگر فیکوس بنجامین از شیوه داخل گیاه استفاده می کند و تعداد زیاد آن ها م یتواند باعث زرد شدن، خشک شدن و ریزش برگ های گیاه شود. مگس سفید معمولاً از خود عسلک به جای می گذارد که باعث جذب مورچه ها و ایجاد کپک دوده ای می شود. یکی از ساده ترین راه های تشخیص وجود آفت مگس سفید در فیکوس آن است که گیاه را کمی تکان داد. مگس های سفید معمولاً پس از بر هم خوردن آرامش خود از جای خود بلند شده و سپس به سرعت سر جای خود باز می گردند.

اگرچه مگس های سفید خود گونه های مختلف دارند ولی روش مقابله با همه آن ها مشابه است. اول از همه تا جایی که امکان دارد باید آفت ها را با پاشش آب از گیاه جدا کنید. این کار باید هر چند روز یک بار تکرار شود تا جمعیت مگس ها کاهش پیدا کند. از آن جا که ریشه کردن مگس های سفید به نسبت سخت تر از آفت های دیگر است معمولاً از روغن باغبانی و صابون ضد آفت یا روغن چریش استفاده می شود. میزان استفاده از روغن، تعداد دفعات تکرار و فاصله زمانی میان این تکرار ها باید طبق دستورالعمل مشخص شده محصول باشد. همچنین استفاده از تله های چسبی می تواند معیار خوبی برای تشخیص وجود مگس سفید و از بین بردن آن باشد.

مگس سفیدمگس سفید

از بین بردن مگش سفید با جاروبرقی

برخی برای جدا کردن مگس سفید از جارو برقی استفاده می کنند در صورتی که جارو برقی معمولاً قدرت کافی برای کشیدن و جدا کردن تمام مگس های سفید، بدون آسیب رساندن به گیاه، را ندارد.

از شکارچیان طبیعی مگس های سفید می توان به کفشدوزک، بال توری ، سن چشم بزرگ و سن شکارچی اشاره کرد. اگر فیکوس در محیط خارج از خانه نگهداری می شود و این حشرات را مشاهده کردید، بهتر است از آفت کش ها استفاده نکنید و به شکارچیان طبیعی اجازه دهید به صورت طبیعی آفت های شما را از بین ببرند.







  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.