فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

گوجه فرنگی از گیاهان محبوب باغچه های سبزیجات است که از نظر طیف گسترده از موجودات، خواه آفت و خواه مفید، یک گیاه جذاب محسوب می شود.
گیاه گوجه فرنگی چه موجوداتی را به خود جذب می کند؟
گیاه گوجه فرنگی چه موجوداتی را به خود جذب می کند؟
گوجه فرنگی  از گیاهان محبوبی است که معمولاً در باغچه های سبزیجات پرورش داده می شود. این گیاه میوه ای خوش مزه و مفید تولید می کند ولی حشراتی زیادی به خود جذب می کند که بخش عمده آن ها آفت های گوجه یا گیاهان دیگر موجود در باغچه هستند. اگرچه برخی حشرات غیر مضر مثل پروانه ها و زنبور انگلی ممکن است جذب گل های سفید رنگ گوجه شوند، ولی به طور کلی می توان گفت درصد حشرات مفیدی که این گیاه به خود جذب می کند بسیار کمتر از موجودات مضر است. در ادامه برخی از رایج ترین حشراتی که به این گیاه جذب می شوند را معرفی خواهیم کرد.

 

کرم های پیله ساز

بسیاری از کرم های پیله ساز در واقع لارو های پروانه ها و شب پره ها هستند که علاقه زیادی به گیاه گوجه دارند. رایج ترین انواع کرم های پیله ساز که از گوجه تغذیه می کنند کرم های شاخ دار تنباکو و گوجه اند. این کرم ها بزرگ و به رنگ سبز روشن هستند و در قسمت انتهای بدن خود زائده ای به شکل شاخ دارند. از دیگر کرم های رایج می توان به کرم آفت ( Armyworms )، کرم میوه خوار گوجه و کرمک اشاره کرد .

 

انواع سوسک ها

برخی از انواع سوسک ها از آفت های گیاه گوجه محسوب می شوند. این سوسک ها هم به شکل لارو و هم به شکل حشره بالغ به این گیاه آسیب وارد می کنند. رایج ترین انواع سوسک های مضر برای گیاه شامل سوسک سیب زمینی کلرادو، سوسک ککی و سوسک ورجه (یا سوسک کلیک) هستند. از این سه گونه، تنها سوسک های ورجه هستند که پس از بلوغ به گیاه آسیبی نمی رسانند. هر چند این حشره در مرحله لارو که به کرم مفتولی مشهور هستند، از بذر ها و سیستم ریشه های ریز گیاه تغذیه می کند. سوسک سیب زمینی کلرادو در مرحله لارو و بلوغ از برگ های گیاه تغذیه می کند. سوسک ککی هم در شکل لارو از ریشه ها و ساقه های زیر زمینی تغذیه کرده و پس از بلوغ به برگ های گیاه علاقه پیدا می کند.

 

حشرات دیگر

شته ها

یکی از رایج ترین آفت های طیف گسترده از گیاهان و سبزیجات هستند که گیاه گوجه فرنگی را هم شامل می شود. این حشرات کوچک و نرم، از شیره گیاه تغذیه می کنند. شته ها معمولاً بر روی ساقه یا زیر برگ ها می چسبند. حضور تعداد کم حشرات معمولاً مشکلی برای گیاه ایجاد نمی کند ولی تعداد زیاد آن ها می تواند باعث تضعیف گیاه شود. معمولاً شته ها حتی در تعداد زیاد باعث مرگ مستقیم گیاه نمی شوند.

مایت های عنکبوتی

مایت های عنکبوتی از دیگر آفت های گیاه گوجه هستند که مانند شته ها از شیره گیاه تغذیه می کنند. سن بدبو، حشره ای سپردار است که پس از بلوغ برای گیاه گوجه یک آفت محسوب می شود. مگس سفید نیز مانند شته ها و مایت های عنکبوتی از شیره گیاه تغذیه می کند و از آفت ها محسوب می شود. نشانه عمومی حضور این آفت ها اغلب تغییر رنگ برگ ها، پژمرده شدن و لکه شدن آن است.

 

مهره داران

اگرچه بیشتر آفت های گیاه گوجه را حشرات تشکیل می دهند، ولی برخی حیوانات مهره دار هم هستند که باعث آسیب رسیدن به گیاه می شوند که البته بیشتر در فضاهای باز، باغچه های بزرگ و باغها یافت می شوند. خرگوش ها، چیمپانک، سنجاب ها و دیگر جوندگان علاقه زیادی به تغذیه از برگ ها و ساقه ها و حتی میوه های گوجه دارند. برخی پرنده ها هم به خوردن گیاهان علاقه مندند و به خصوص میوه های گیاه را ترجیح می دهند.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.