فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

پیچ تلگرافی معمولاً به عنوان گیاه پوششی استفاده می شود و مقاومت خوبی در مقابل آفت ها دارد. آفت های این گیاه شامل شته، مگس سفید، شپشک، مایت عنکبوتی و سوسکچه غوزه هستند.
آفت های پیچ تلگرافی
آفت های پیچ تلگرافی
پیچ تلگرافی از دسته پیچ ها محسوب می شود و گل هایی زیبا و چند رنگ تولید می کند. این گیاه معمولاً به عنوان گیاه پوششی برای زمین، درخت و دیوار استفاده شده یا در سبد های معلق پرورش داده می شود. گل پیچ تلگرافی به رنگ صورتی، بنفش، سفید یا آبی و ستاره ای هستند. گونه پیچ تلگرافی بزرگ یا Vinca Major شباهت زیادی به پیچ تلگرافی معمولی دارد ولی رفتار تهاجمی بیشتری دارد. پیچ تلگرافی معمولی هم از خود رفتار تهاجمی نشان می دهد ولی نه در همه شرایط و نه به اندازه پیچ تلگرافی بزرگ.

پیچ تلگرافی بومی آفریقا، آسیا و اروپاست . این گیاه مقاومت نسبتاً بالایی هم در برابر شرایط محیطی و هم در برابر آفت ها دارد. با این حال ممکن است گاهی حشرات مختلف به آن حمله کنند که مبارزه با هر کدام راه مخصوص به خود را دارد.

 

شپشک ها، شته و مگس سفید; این سه آفت از رایج ترین آفت های پیچ تلگرافی هستند.

شپشک

شپشک ها خود چندین و چند گونه دارند. بیشتر پیچ های تلگرافی تاب تحمل حمله گسترده شپشک ها را دارند هر چند گاهی این حملات ممکن است باعث بروز علائم مختلف در گیاه شود.


شته

در مورد شته ها هم وضع به همین صورت است که گیاه قدرت تحمل حضور تعداد زیادی از آن ها را دارد. معمولاً آلودگی های مختلف مثل انواع ویروس ها که به همراه شته ها به گیاه منتقل می شود، بزرگ ترین آسیب را به گیاه می زند. البته حضور گسترده شته ها به تنهایی و بدون انتقال هیچ نوع بیماری همچنان می تواند باعث ضعیف شدن گیاه و توقف رشد یا زرد شدن برگ ها شود (ولی معمولاً منجر به مرگ نمی شود)

برای مقابله با شته ها می توان از روش های کنترل طبیعی و ایمن مثل لارو کفشدوزک ها استفاده کرد. برای این کار کافی است لارو ها را نزدیک پیچ تلگرافی و گیاهان شهد دار دیگر قرار داد. استفاده از روغن های باغبانی یا صابون های ضد آفت هم گزینه ای دیگر برای مقابله با آفت ها است. به خصوص زمانی که تعداد آفت ها زیاد شده باشد، این روش بسیار مؤثر خواهد بود. در این روش در واقع حشرات خفه می شوند و در نتیجه لازم است روغن یا صابون به طور کامل بر روی تمام بخش های گیاه اسپری شود که ممکن است کمی دشوار باشد.  


مگس سفید

دیگر آفت رایج پیچ تلگرافی مگس  سفید ست که مشابه شته ها از شیره گیاه تغذیه می کند. حضور مگس سفید معمولاً به واسطه تغییر رنگ بخش هایی از برگ و پژمردگی تشخیص داده می شود.

 

مایت های عنکبوتی

مایت های عنکبوتی درست مانند شته ها، مگس سفید و شپشک ها از شیره گیاه تغذیه می کنند با این تفاوت که حضور آن ها باعث از بین رفتن زیبایی گیاه نیز می شود. برنزی شدن و سوراخ شدن برگ ها از نشانه های حضور مایت عنکبوتی است.

سوسکچه غوزه

سوسکچه غوزه هم از پیچ تلگرافی تغذیه می کند ولی بر خلاف آفت های دیگر در این فهرست نه شیره، بلکه خود گیاه را میخورد. لارو سوسکچه غوزه از ریشه ها تغذیه می کند که می تواند باعث مرگ گیاه شود و سوسکچه بالغ از برگ ها تغذیه می کند.

 


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.