فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

گل ژربرا معمولاً به عنوان گلی زینتی و چند ساله پرورش داده می شود ولی بسته به آب و هوای منطقه، ممکن است نیاز به حفاظت در برابر سرمای زمستان داشته باشد.
چطور گل ژربرا را برای زمستان آماده کنیم؟
چطور گل ژربرا را برای زمستان آماده کنیم؟

گل ژربرا معمولاً به عنوان گلی زینتی و چند ساله پرورش داده می شود. البته زمانی این گل می تواند به معنی حقیقی چند ساله باشد که بتواند به سلامت زمستان را به سر کند. بسته به منطقه ای که این گیاه در آن پرورش داده می شود، ممکن است لازم باشد اقداماتی برای محافظت از آن در برابر سرمای شدید زمستانی و دمای زیر انجماد انجام شود. اگرچه ژربرا نسبت به سرمای کوتاه و خفیف مقاوم است ولی بهتر است در زمستان ریشه ها و تاج آن را در برابر سرما محافظت کرد.

زمان آماده سازی

آماده سازی ژربرا برای زمستان نسبتاً ساده است و رشد مناسب گیاه در سال آینده را تضمین می کند. آماده سازی باید در فصل پاییز و پیش از آغاز وزش بادهای سرد زمستانی انجام شود. حداقل سه هفته پیش از اولین سرمای زمستانی باید گیاه در مقابل سرمای شدید آماده شود. اگر گیاه بیش از 2 سال سن دارد باید آن را تقسیم کرد تا هم رشد و هم ظاهر آن بهبود یابد. اگر هم سن ژربرا کمتر از 2 سال است باید از تقسیم کردن آن صرف نظر کرد.

تقسیم  ریشه

زمین را از شعاع 10 سانتی متری از ساقه اصلی با استفاده از یک بیلچه تیز به عمق 15 سانتی متر بکنید. به این شکل می توان توپ ریشه گیاه را تقریبا صحیح و سالم از زمین خارج کرد. بهتر است خاک اطراف ریشه ها را تا حد امکان جدا کرده و سپس توپ ریشه را به 4 قسمت مساوی تقسیم کنید. برای این کار از یک چاقوی تمیز و تیز مخصوص باید استفاده شود.

شرایط رشد

پس از تقسیم کردن ریشه، هر بخش جدید را در محیطی آفتاب گیر با خاکی مرطوب و با نفوذ پذیری بالا قرار دهید. این چهار گیاه جدید حداقل باید 30 تا 45 سانتی متر با یکدیگر فاصله داشته باشند. پس از کاشت، گل ها باید آبیاری شوند به صورتی که خاک تا عمق 10 سانتی متری مرطوب شده و آب مورد نیاز ریشه ها را تأمین کند.

ساقه ها و برگ های مرده را با استفاده از یک قیچی یا چاقوی باغبانی تیز و تمیز قطع کنید. شاخه و برگ ها باید از محل پایه آن ها و جایی که به ساقه وصل شده اند قطع شوند. فقط باید دقت شود که به اشتباه ساقه های سالم قطع نشوند چرا که هر زخم باز و آسیب فیزیکی احتمال ابتلای گیاه به بیماری ها و آفت ها را چند برابر می کند.

مالچ پاشی

یک لایه مالچ با ضخامت 8 تا 10 سانتی متر بر روی خاک و اطراف پایه گیاه ایجاد کنید. بهتر است مالچ سبک و متخلخل باشد. به طور مثال از شاخ و برگ های سوزنی شکل کاج یا کاه استفاده کنید که باعث حفظ جریان هوا و جلوگیری از پوسیدگی ریشه و تنه گیاه می شود.

بخش تاج گیاه که شامل شاخه و برگ ها و ساقه می شود را با یک لایه نازک از برگ کاج یا مالچ مشابه پوشانده تا گیاه در برابر سرمای شدید محافظت شود. در صورتی که احتمال افت شدید دما وجود ندارد، انجام این کار ضرورتی ندارد. دقت داشته باشید که پس از اتمام سرمای شدید هر چه سریع تر باید مالچ از روی گیاه برداشته شده تا بتواند به راحتی تنفس کند. اگر در سرمای زمستانی شاخه و برگی از بین رفت، آن را جدا کنید.

آبیاری در زمستان

در زمستان آبیاری باید به شدت کاهش یابد تا ریشه ها دچار پوسیدگی نشوند. فقط زمانی که 5 سانتی متر سطح خاک کاملاً خشک شد باید آبیاری انجام شود. به علاوه اینکه در روزهای بارانی آبیاری نباید انجام شود.

پس از زمستان

پس از اتمام زمستان و گرم تر شدن هوا و زمانی که خطر افت شدید دما وجود نداشت، شاخه و برگ های آسیب دیده و مرده باید جدا شوند. بهتر است در این زمان نیمی از شاخ و برگ های گیاه قطع شوند تا گیاه در فصل بهار به رشد بیشتر و ایجاد شاخه های قدرتمند تر و گل دهی بیشتر تشویق شود.


بیشتر بخوانید:



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.