فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

اطلسی که اغلب به عنوان گلی یک ساله و تابستانی پرورش داده می شود این گل به دلیل مقاومتش در مقابل تغییرات شرایط محیطی و نیاز کم به مراقبت و نگهداری جلب توجه میکند.گل های اطلسی به طور معمول بزرگ بوده ولی در برخی شرایط و در برخی گونه ها،کوچک شدن گل های اطلسی به چشم میخورد.
حل مشکل کوچک شدن گل های اطلسی
حل مشکل کوچک شدن گل های اطلسی

گل اطلسی گونه های مختلفی دارد. بیشتر گل هایی که در باغچه ها کاشته می شوند از گونه های ترکیبی هستند که به شدت خوش اشتها بوده و در فصل رشد خود دائماً نیاز به غنی سازی خاک دارند. در صورتی که مواد مغذی مورد نیاز گیاه فراهم نشود، گل ها به میزان قابل توجهی کوچک شده و از زیبایی آن کاسته می شود.

برای آن که گل های اطلسی همیشه بزرگ و شاداب بمانند، باید گیاه را از همان ابتدا در شرایط بهینه قرار داد. اگر پرورش گل از مرحله کاشت بذر آغاز می شود باید نکات مختلف از غنی سازی خاک و هرس آن تا میزان نور مورد نیاز را در نظر داشت. اگر هم گل به صورت قلمه به باغچه یا گلدان منتقل می شود باید از روش های تشویق گیاه به گل دهی و رشد بیشتر، مثل جدا کردن گل های از بین رفته و هرس به موقع استفاده کرد.

به طور کلی اطلسی گیاهی آفتاب دوست است و خاکی با نفوذ پذیری و رطوبت بالا را دوست دارد. همچنین هر چه گیاه کمتر در معرض باد باشد، گل های آن ظاهر و شکل بهتری خواهد داشت. همین مسئله در مورد آبیاری (ریختن آب بر روی گل ها) هم صادق است.

در مورد غنی سازی خاک توصیه می شود از کود های محلول در آب استفاده شده و در طول فصل رشد (تابستان) هر دو هفته یک بار کود دهی انجام شود.

کوچک شدن گل های اطلسیکوچک شدن گل های اطلسی

گل دهی اطلسی

اطلسی معمولاً پس از یک دوره گل دهی اصلی در تابستان که ممکن است دو تا چند ماه طول بکشد، وارد مرحله دیگری می شوند که به جای گل دهی معمولی، ساقه هایی بلند با گل هایی کوچک ایجاد می کنند. کسانی که به گل های بزرگ و شاداب اطلسی در بهار و اوایل تابستان عادت دارند ممکن است در این مرحله نگران گیاه خود شوند، هر چند این امر کاملاً طبیعی است. در این مرحله بهتر است ساقه های جدید و بلندی که گل های کوچک تولید می کنند را قطع کرده و در حدود 2 هفته یک اطلسی بی گل را تحمل کرد. در این میان باید آبیاری و کود دهی به صورت مرتب انجام گیرد. پس از آن، اطلسی مجدداً تولید گل های بزرگ را آغاز می کند.

انواع اطلسی

بسیاری از گونه های اطلسی چنین رفتاری دارند. هر چند برخی گونه های جدید تر به شکلی ایجاد شده اند که کمتر با چنین وضعیتی مواجه می شوند. مثلاً انواع اطلسی آویز ( Wave ) که یک گونه ترکیبی است گل هایی به رنگ بنفش تیره، قرمز و صورتی می دهد و مشکل تولید گل های کوچک هم ندارد. یا مثلاً انواع سورفینیا ( Surfinia ) همیشه گل هایی بزرگ به رنگ سفید، سفید مایل به سبز، بنفش، صورتی و قرمز تولید می کنند.

کوچک شدن گل های اطلسی

البته گاهی هم کوچک شدن گل های اطلسی دلیلی کاملاً متفاوت دارد. ممکن است با وجود آبیاری، کود دهی و هرس کردن به موقع، باز هم گل های اطلسی کوچک باشند که ممکن است به دلیل حمله آفت ها، به خصوص شته ها باشد. شته ها معمولاً به دلیل رنگ سبز بدنشان به سختی تشخیص داده می شوند. این حشرات از شیره گیاه تغذیه کرده و باعث ضعیف شدن گیاه و در نتیجه کوچک شدن گل ها می شوند. برای مقابله با شته ها می توان از صابون های ضد حشرات استفاده کرد. البته باید توجه داشت که صابون به راحتی در آب حل شده و شسته می شود. بنابراین پس از هر باران یا خیس شدن گیاه باید گیاه ساقه ها و برگ ها را مجدداً به صابون آغشته کرد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.