فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۰         
  

شمشاد پیچ بوته های همیشه سبز و مقاوم است که پرورش ساده و بی دردسر بوده ولی لازم است از آن در برابر آفت ها محافظت شود.
آفت‌های شمشاد پیچ
آفت‌های شمشاد پیچ

شمشاد پیچ با نام علمی Euonymus fortunei از انواع بوته های همیشه سبز و سخت جان پوششی است که قادر است خیلی سریع شاخ و برگ های خود را به اطراف گسترانده و حاشیه مسیر ها و مرز باغچه را به خوبی پر کند. این گیاه برای رشد مناسب به نور کامل یا شرایط نیم سایه نیاز داشته و محیط های مرطوب را دوست دارد. اگرچه پرورش شمشاد پیچ ساده و بی دردسر است ولی لازم است از آن در برابر آفت ها محافظت شود.

 

شپشک گوشوارکیان (گروه گیاهان گوشوارکیان)




شپشک گوشوارکی رایج ترین نوع شپش شمشاد پیچ هستند و بیشترین آسیب را به این گیاه وارد می کنند. جنس ماده این شپش، سپری تیره تر نسبت به جنس نر دارد. سپر جنس نر به رنگ سفید است. تخم های شپشک گوشوارکیان زرد بوده که باز شدن آن منجر به حمله گروهی از لارو های خزنده به گیاه (تا پیش از رشد سپر خارجی آن ها) می شود. حمله شپشک گوشوارکی باعث ایجاد لکه های زرد رنگ بر روی برگ ها می شود که بدون کنترل مناسب می تواند باعث آسیب شدید برگ ها یا حتی کل گیاه و در نهایت مرگ آن شود. بهترین راه مبارزه با این آفت جدا کردن بخش های کوچکی که دچار آفت شده اند است. بخش های بزرگ تر را هم بهتر است از شاخه جدا کرده تا جلوی پیشروی آن ها گرفته شود.

به علاوه اینکه روغن باغبانی نیز می تواند حشرات بالغ و تخم ها را از بین ببرد. حشره کش های معمولی معمولاً تأثیر خاصی بر روی حشرات بالغ نداشته و فقط تخم ها و لارو ها را تحت تأثیر قرار می دهد. استفاده از تله ها، مثل کارت چسبناک و ... هم می تواند به کنترل جمعیت این آفت کمک کند.

 

شته ها

شته ها حشره هایی کوچک هستند که با مکیدن شیره گیاه روزگار می گذرانند. این شیوه زندگی شته ها باعث از دست رفتن رطوبت گیاه و مواد مغذی مورد نیاز گیاهی که از آن تغذیه می کنند، می شود. این آفت ها پس از تغذیه از گیاه، ماده ای از خود به جای می گذارند که به آن عسلک گفته می شود. عسلک اگرچه خود به تنهایی برای گیاه مشکل ساز نیست، ولی به دلیل فراهم کردن شرایط مناسب برای رشد کپک دوده ای و جلوگیری از فتوسنتز گیاه، به آن آسیب وارد می کند.

در صورتی که جمعیت شته ها بیش از حد زیاد شود علائمی مانند پیچش برگ ها، زرد شدن و ریزش آن ها مشاهده می شود. در صورت افزایش بیشتر جمعیت شته ها، رشد گیاه متوقف می شود. ساده ترین راه برای جلوگیری از تکثیر و رشد شته ها، استفاده پاشش شدید آب به قسمت هایی که شته ها به گیاه چسبیده اند، است. این کار شته ها را جدا کرده و تا حدی جمعیت آن ها را کنترل می کند. همچنین شکارچیان طبیعی مانند زنبور انگلی و کفشدوزک ها هم می توانند به از بین بردن شته ها کمک کنند.

 

تریپس یا ریشک بال



تریپس یکی دیگر از انواع آفت‌هایی است که مانند شته ها مواد مورد نیاز خود را با تغذیه از شیره گیاه به دست می آورد. تریپس های بالغ حشراتی کوچک و بالدار هستند. لارو این حشرات هم ظاهری مشابه داشته ولی بدون بال است. حشره بالغ و لارو، هر دو از جوانه ها و برگ های پیچیده شده تغذیه می کنند. از نشانه های حضور این آفت ایجاد نقاط رنگی و رنگ پریدگی برگ هاست. همچنین گیاه در واکنش به این وضعیت ممکن است دچار توقف رشد شود. ریشک بال ها همچنین از خود مدفوعی سیاه رنگ به جای می گذارند که می تواند یک نشانه دیگر برای تشخیص نوع آفت باشد. کارت های چسبناک زرد می تواند به گیر انداختن حشرات بالغ کمک کند. حضور شکارچیان در باغچه نیز می تواند از روش های دیگر کنترل این آفت باشد. هر چند بهتر است برگ ها و شاخه هایی که به این آفت مبتلا شده اند را جدا کرده تا از انتشار این حشره جلوگیری شود.

 

آفت‌های دیگر

شمشاد پیچ ممکن است هدف حمله آفت‌های دیگری مثل میتوز برگ سیاه و زرد یا مگس ریشه خوار زرد که برگ ها را از درون می خورد، قرار گیرد. میتوز برگ از خود ردی سفید رنگ بر جای می گذارد که می توان به این شکل آن ها را تشخیص داد. این حشرات همچنین ممکن است با خوردن برگ ، بر روی آن سوراخ ایجاد کند. اگرچه حمله میتوز برگ به گیاه باعث تخریب ظاهر زیبای آن می شود، ولی معمولاً این حملات به حدی نیست که بتواند گیاه را از پای در آورده و آسیب جدی به آن وارد کند. شکارچیان طبیعی می توانند تا حد زیادی جلوی فعالیت این آفت را بگیرند. شپشک آرد آلود از دیگر آفت‌های رایج شمشاد پیچ است که درون برگ ها زندگی کرده و شیره گیاه را از درون می مکد. این حشرات باعث زرد شدن برگ ها یا ایجاد لکه های تیره رنگ در گیاه می شوند. استفاده از صابون های حشره کش، روغن های باغبانی و کمک گرفتن از شکارچیان طبیعی می تواند در کنترل جمعیت این حشره مؤثر باشد.

از دیگر حشرات آسیب زننده به شمشاد پیچ، مایت های عنکبوتی هستند که زیر برگ ها مخفی شده و از آن تغذیه می کنند. از نشانه های حضور این حشره ایجاد نقاط رنگی در برگ ها و یا تغییر رنگ برگ به نقره ای است. مایت ها را با استفاده از فشار آب می توان از برگ ها جدا کرد. همچنین استفاده از صابون حشره کش یا روغن های باغبانی برای زیر برگ ها می تواند مؤثر باشد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.