فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۷         
  

اگر از این به بعد به برگهای گیاهان دقت کنید، متوجه میشوید برخی از آنها مسیرهای مارپیچی سفید یا شیری رنگ دارند . این مسیرها همان تونلهایی هستند که لاروهای آفت در برگها ایجاد میکنند
حشرات مفید: با کمک زنبورهای شبیه مگس، لاروهای برگ خوار را از بین ببرید
حشرات مفید: با کمک زنبورهای شبیه مگس، لاروهای برگ خوار را از بین ببرید

آفتهای برگ خوار خسارت زیادی به محصولات کشاورزی و باغی وارد میکنند. بسیاری از حشرات آفت، تخمهای خود را روی گیاه میگذارند و لاروهای آنها با تغذیه از برگهای گیاه و حفر تونلهایی در آن، بزرگ میشوند. اگر جمعیت آفات حفار برگ زیاد باشد آسیب زیادی به گیاهان وارد میکنند. این آفت زدگی منحصر به محصولات کشاورزی و باغی نیست بلکه در بسیاری از گیاهان زینتی نیز دیده میشود.

اگر از این به بعد به برگهای گیاهان دقت کنید، متوجه میشوید برخی از آنها مسیرهای مارپیچی سفید یا شیری رنگ دارند . این مسیرها همان تونلهایی هستند که لاروهای آفت در برگها ایجاد میکنند. گیاه به واسطه برگهای خود میتواند نور خورشید را دریافت کرده و فتوسنتز کند و انرژی کافی برای سوخت و ساز و رشد فراهم نماید. اگر برگها صدمه ببینند و نتوانند به اندازه کافی فتوسنتز کنند، گیاه ضعیف شده و حتی در صورت شدید بودن آفت زدگی، ممکن است رشد آن متوقف شده یا بمیرد.

زنبور انگل آفت حفار برگ

انگل حفار برگ با نام علمی Diglyphus isaea یک مگس سیاه رنگ کوچک است که در واقع نوعی زنبور (وَسپ wasp ) می باشد. این زنبور مگس مانند، نیش نمیزند و آسیبی برای انسان ندارد. این حشره انگل حفار برگ، به این علت انگل نام دارد که به دنبال لاروهایی که داخل برگها قرار دارند و در حال تغذیه از گیاه هستند میگردد تا تخمهای خود را بر روی لارو یا داخل بدن آن بگذارد. به این ترتیب از مواد مغذی بدن میزبان استفاده میکند تا نسل جدید تولید کند. این زنبور از انگلهایی است که در دنیای امروزی به آن نیازمندیم و برای ما و گیاهانمان مفید است. تخمهایی که این زنبور مگس شکل در لارو حفار برگ میگذارد، پس از مدتی سر از تخم بیرون می آورند و از بدن لارو حفار به عنوان غذا بهره میبرند. زنبورهای بالغ از تونلی که لارو آفت حفر کرده بود خارج میشوند و در طول زندگی یک ماهه خود 200 تا 300 تخم میگذارند.

اگر چه اغلب با آفت کش های شیمیایی نمیتوان آفتهای حفار داخل گیاه را از بین برد چون در داخل گیاه هستند و محافظت میشوند، اما میتوان با کمک این زنبور انگل با این آفت زدگی مقابله کرد و جمعیت آفتها را کنترل کرد. لاروهای آفت نمیتوانند از زنبورهای انگل فرار کنند چون زنبورها میتوانند با شاخکهای خود محل دقیق آنها را شناسایی کنند و به آنها برسند. برگهایی که مسیرهای حفر شده در داخل آنها کوتاه است یا به پایان نرسیده است ممکن است توسط این زنبور قهرمان نجات یافته باشد.

 

چگونه از زنبور انگل برای از بین بردن آفت حفار برگ استفاده کنیم؟

در صورتی که متوجه آفت زدگی زیاد شده اید، میتوانید از روشهای جذب حشرات مفید استفاده کنید یا این که بسته های زنبور انگل را خریداری کنید. این روش مقابله با آفت زدگی کاملا طبیعی و بدون زیان است و هیچ مواد شیمیایی و مضر در آن استفاده نمیشود بنابراین هم برای کشاورز و هم برای مصرف کننده در بلند مدت بسیار مفید خواهد بود.

آزاد سازی زنبورهای انگل را صبح یا عصر انجام دهید. زنبورها را بین برگهای گیاهان رها کنید.

هر بطری 100 میلی لیتری (حاوی 500 زنبور بالغ) برای درمان 5000 تا 20000 فوت مربع (معادل 464 متر مربع تا 1858 متر مربع) کفایت میکند. مقدار دقیق تر آن بستگی به میزان آفت زدگی دارد.

زنبور Diglyphus isaea بالغ 2 تا 3 میلی متر طول دارند و رنگ آنها سبز متالیک است و شاخکهای کوتاهی دارند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.