فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۱         
  

همه کاکتوس ها به خوبی با کم آبی و گرما سازگار هستند. با این حال معنی این حرف این نیست که در کم آبی بهترین رشد را دارند. کاکتوسها هم به آبیاری نیاز دارند اما آبیاری آنها به خصوص کاکتوس های گلدانی، باید به دقت انجام شود تا از گلی ماندن خاک و پوسیدگی ساقه در اثر آب زیاد، جلوگیری شود
گیاهان جذاب برای پرورش در گلدان
گیاهان جذاب برای پرورش در گلدان

گاهی اوقات گیاهان گلدانی و آپارتمانی جلوه خاصی میدهند. پرورش بعضی از گیاهان در داخل خانه کار سختی است اما برخی دیگر را به راحتی میتوانید پرورش بدهید. گاهی اوقات گیاهان گلدانی نیازهای خاصی دارند اما با این حال پرورش آنها کاملا آسان است و اگر نیازهای آنها را بدانید، مشکلی در نگهداری آنها پیدا نمیکند.

 

کاکتوسهای گلدانی مناسب داخل خانه

کاکتوسها ( Cacti  ) گیاهان خانگی بسیار محبوبی هستند چون اگر مدتی هم حواستان به آنها نباشد، زنده می مانند و شما را دلسرد نمیکنند و حتی ممکن است رشد خوبی هم داشته باشند. کاکتوسها از جمله گیاهان گوشتی یا ساکولنت ( succulent ) هستند که ساقه ها یا برگهای گوشتی دارند و با ذخیره آب در داخل ساقه و برگ، برای غلبه بر بی آبی آماده شده اند. اگر به مسافرت بخواهید بروید، لازم نیست کاکتوسهای خود را به کسی بسپارید تا به آنها آب بدهد چون در این مدت میتوانند، بی آبی را تحمل کنند.

کاکتوسهای واقعی معمولا برگ ندارند بلکه ساقه های سبز متورم به جای برگ دارند. دو نوع کاکتوس وجود دارد: کاکتوس بیابانی و کاکتوس جنگلی. از جمله کاکتوسهای جنگلی میتوان به کاکتوس کریسمس و کاکتوس ایستر ( Easter   ) اشاره کرد . این کاکتوسها ساقه های پهن مسطح دارند که شبیه به برگ به نظر میرسد اما در واقع برگ نیست.

 

کاکتوسهای بیابانی آنهایی هستند که معمولا در ذهن همه به عنوان کاکتوس شناخته میشوند. کاکتوسهای بیابانی در انواع اشکال و طرحها وجود دارند.

همه کاکتوس ها به خوبی با کم آبی و گرما سازگار هستند. با این حال معنی این حرف این نیست که در کم آبی بهترین رشد را دارند. کاکتوسها هم به آبیاری نیاز دارند اما آبیاری آنها به خصوص کاکتوس های گلدانی، باید به دقت انجام شود تا از گلی ماندن خاک و پوسیدگی ساقه در اثر آب زیاد، جلوگیری شود. ابیاری کاکتوس باید در طول فصل رشد منظم و کافی باشد. دقت کنید بین دو آبیاری چند سانتیمتر بالایی خاک خشک شده باشد. حتما خاک کاکتوس باید شن کافی داشته باشد تا آب به راحتی از آن تخلیه شود. در پایان تابستان به تدریج میزان آبیاری کاکتوسها را کاهش دهید و از پاییز تا بهار، تنها به اندازه ای به آن آب بدهید که پژمرده نشود.

کاکتوسهای بیابانی را باید در جایی از خانه بگذارید که آفتاب گیر باشد. برخی از کاکتوسها نیاز به آفتاب مستقیم دارند. دمای اتاق را تنظیم کنید. یادتان باشد لازم نیست دمای هوای پیرامون کاکتوس خیلی گرم باشد.

برخی از کاکتوسها زمانی گلدهی دارند که به اندازه کافی بزرگ شده و بالغ شده باشند. احتمال گلدهی کاکتوس در داخل خانه کم است. برخی از کاکتوسها هم در محیط داخل خانه مرتبا گل میدهند به شرطی که به نیازهایشان درست رسیدگی شده باشد. تا زمانی که آب کافی و منظم و نور کافی در تابستان به کاکتوس بدهید و در زمستان بگذارید در مکانی خنک و خشک استراحت کند، احتمالا گلدهی خواهد داشت.

اگر میخواهید کاکتوس بخرید، فریب گلهای رنگارنگ آنها در مغازه را نخورید. در بسیاری از مواقع گلها با سوزن یا چیز دیگری به گیاه وصل شده اند و ارتباطی با گلدهی خود گیاه ندارند. حواستان باشد سوزن خوردن کاکتوس باعث صدمه دیدن گیاه میشود و ممکن است آن را از بین ببرد.

 

پرورش محصولات کشاورزی در خانه

برخی از محصولات کشاورزی و خوراکی را هم میتوانید در داخل خانه، پرورش بدهید. برای این کار باید جایی را انتخاب کنید که نور زیادی داشته باشد. این گیاهان به نور زیاد، آب زیاد و کود دهی منظم نیاز دارند. از گلدانهایی استفاده کنید که به اندازه کافی بزرگ باشند و برای رشد فضا داشته باشند. گلدان باید لبه پنجره آفتابی جا شود و از طرفی فضای کافی برای رشد ریشه ها داشته باشد.

برای آشپزی میتوانید گیاهان معطر پرورش بدهید. استفاده از گیاهان تازه و معطر، یکی از لذت بخش ترین و جذاب ترین رازهای دستپخت خوب است. اما باید بدانید هر گیاه معطری را نمیتوان در گلدان پرورش داد. گیاهانی که میتوانید در گلدان در خانه پرورش بدهید عبارتند از:

خرفه

ریحان

آویشن

مرزنجوش یا مرزنگوش

جعفری فرنگی

پیاز کوهی

در صورتی که لازم است مقداری سبزی بچینید، سر شاخه ها را بچینید. این کار باعث تحریک رشد و پر پشت شدن سبزی میشود. جوانه های گل را به محضی که میبینید، بچینید تا گیاه به تولید برگ ادامه بدهد. از هر سبزی چند گلدان داشته باشید.

اگر میخواهید گیاه را بیرون بکارید، در جایی که گرم و آفتابی است بکارید. در زمستان برای پرورش سبزی میتوانید از نور مکمل استفاده کنید تا محصول خوبی بگیرید.

چندین رقم گوجه فرنگی در فضاهای کوچک هم خوب رشد میکنند و میتوانید آنها را جلوی پنجره در گلدان پرورش بدهید. با استفاده از مسواک کوچکی میتوانید خودتان گیاهانتان را گرده افشانی کنید. مراقب باشید گیاه دچار کم آبی نشود. آبیاری باید عمیق باشد بنابراین تا جایی آب بدهید که از سوراخ ته گلدان خارج شود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.