فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۱         
  

نوعی قارچ که وارد درخت میشود و بین پوست و چوب درخت رشد میکند، باعث مردن پوست درخت و ایجاد تاول در آن میشود. با این حال تاولها ممکن است در اثر صدمات ناشی از حشرات و آفتهای چوب خوار، ماشین چمن زنی، مواد شیمیایی یا شرایط محیطی ایجاد شود. خود تاول باعث میشود درخت به شدت در مقابل باکتریها، قارچها و حشرات آسیب پذیر شود
زخمهای تاولی روی تنه درختان چیست؟
زخمهای تاولی روی تنه درختان چیست؟

گاهی اوقات زخمهای تاولی روی تنه درختان ایجاد میشود. این که این زخمهای تاولی روی درخت چیست و چه اهمیتی دارد برای باغبانان و افرادی که درخت و درختچه پرورش میدهند، اهمیت دارد.

به این زخمهای تاولی روی تنه درختان، شانکر ( Canker ) گفته میشود. تاولهای روی درختها به صورت نواحی پوست مرده تنه درخت ، ساقه یا شاخه ها و ترکه ها به نظر میرسند. نوعی قارچ که وارد درخت میشود و بین پوست و چوب درخت رشد میکند، باعث مردن پوست درخت و ایجاد تاول در آن میشود. با این حال تاولها ممکن است در اثر صدمات ناشی از حشرات و آفتهای چوب خوار، ماشین چمن زنی، مواد شیمیایی یا شرایط محیطی ایجاد شود. خود تاول باعث میشود درخت به شدت در مقابل باکتریها، قارچها و حشرات آسیب پذیر شود.

درختان میوه کم سن در بهبودی از تاولها، ضعیف تر عمل میکنند. درختان سایه انداز نیز در اثر این زخمها ضعیف میشوند و ممکن است در معرض وزش شدید باد، آسیب پذیر شوند. هر چه درخت سالم تر باشد احتمال این که آسیب جدی ناشی از بیماری شانکر را دفع کند، بیشتر است. درختانی که در اثر دمای هوا، کم آبی، تغذیه ضعیف یا بیماریهای دیگر ضعیف شده اند بیشتر دچار بیماریهای شانکر میشوند. بیماریهای شانکر در درختانی که چوب سخت دارند بیشتر از درختان مخروطی شایع است. نوع تاول در درخت بسته به محل زندگی، تفاوت میکند چرا که انواع مختلف بیماریهای تاولی وجود دارد. برخی از این شایعترین انواع شانکر در درختان عبارتند از شانکر ( Thyronectria ) که یک بیماری قارچی است و در درختان لیلکی بیشترین شیوع را دارد. شانکر نکتریا ( Nectria ) به درختان سایه انداز خزان دار، سیب و گلابی حمله میکند. شانکر سیتوسپورا ( Cytospora ) بیشتر در درختان میوه، درختچه ها و درختان جنگلی سخت چوب و همچنین بیش از 70 گونه از مخروطیان، بیشتر دیده میشود. شانکر هیپوکسیلون ( Hypoxylon ) در گونه های مختلف بلوط از جمله نوع سفید و قرمز دیده میشود.

 

چگونه بیماری شانکر درمان میشود؟

پیشگیری از شانکر بهترین اقدام برای محافظت از گیاهان در مقابل این بیماریهای گیاهی است. بهتر است گونه های بومی یا سازگار با محیط زندگی خود بکارید. این گونه های درختی به علت سازگاری با محیط کمتر دچار تنش میشوند و با نوع خاک، میزان تابش خورشید و به طور کلی شرایط محیطی به خوبی کنار می آیند. جلوگیری از تنش در گیاه بهترین و موثرترین راه مقابله با بیماریهای گیاهی مانند شانکر است.

مراقبت درست از درختان و جلوگیری از تنش در آنها به این معنی است که به موقع و به صورت منظم آنها را آبیاری کنید، کود دهی انجام بدهید، در صورت لزوم مالچ پاشی کنید و به موقع هرس انجام بدهید تا درخت سالم و قوی بماند.

به محض این که درختی را مشاهده کردید که دچار شانکر شده، باید تا حد ممکن بخش بیمار را از درخت جدا کنید تا از گسترش عفونت جلوگیری نمایید. هرس درختان را تنها باید در آب و هوای خشک انجام بدهید و برش را با ابزار تمیز و استریل انجام بدهید. برش را حداقل 10 سانتیمتر فراتر از حاشیه شانکر در درخت، مشخص کنید.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.