فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

محلی را برای قرار دادن آن انتخاب کنید که در نور مستقیم خورشید به آن نتابد. اگرچه این گیاه تحمل آفتاب مستقیم را دارد اما ممکن است دچار آفتاب سوختگی شود.
نکات مهم در مراقبت و نگهداری از گیاه بابا آدم در گلدان
نکات مهم در مراقبت و نگهداری از گیاه بابا آدم در گلدان

گیاه بابا آدم که به فیل گوش ( Elephant ear plants ) و آلوکازیا ( Colocasia ) نیز شناخته میشود، گیاهی استوایی است که از غده و یا گیاه ریشه زده، رشد میکند. بابا آدم برگهای بسیار بزرگ قلبی شکل دارد که ساقه برگ یا دمبرگ 60 تا 90 سانتیمتری دارند. رنگ برگها از سیاه مایل به بنفش، سبز تا سفید سبز متفاوت است.

بابا آدم سیستم ریشه مقاومی در زیر آب داشته و گیاهی باتلاقی است. به همین علت در نزدیکی حوض یا مسیر آب در باغچه بهترین محل برای کاشت آن است. در نواحی سردتر شمالی امریکا فیل گوش به عنوان گیاهی یک ساله پرورش داده میشود و پیاز یا غده های گیاه از خاک خارج شده و نگهداری میشوند. سپس با سپری شدن زمستان دوباره در فصل بهار غده کاشته میشود.

ارتفاع ساقه اصلی فیل گوش به 90 تا 150 سانتیمتر میرسد و به همین علت معمولا در فضای بیرون از خانه نگهداری میشود اما اگر بخواهید میتوانید این گیاه زیبا را در داخل خانه یا آپارتمان خود نگهداری کنید.

چگونه از گیاه بابا آدم در داخل خانه مراقبت کنیم

هنگامی که میخواهید گلدان بابا آدم را در داخل اتاق بگذارید، حتما گلدان نسبتا بزرگی برای آن باید انتخاب کنید. بابا آدم میتواند خوب رشد کرده و بزرگ شود بنابراین باید آمادگی رشد آن را داشته باشید.

محلی را برای قرار دادن آن انتخاب کنید که در نور مستقیم خورشید به آن نتابد. اگرچه این گیاه تحمل آفتاب مستقیم را دارد اما ممکن است دچار آفتاب سوختگی شود. با این که معمولا بابا آدم پس از مدتی به آب و هوای جدید عادت میکند، اما در نور غیر مستقیم خورشید رشد خیلی بهتری دارد.

پرورش این گیاه مستلزم رطوبت زیاد است. در اتاقی که گلدان آن را گذاشته اید، یک رطوبت ساز بگذارید تا رطوبت کافی در فضا ایجاد کند. همچنین میتوانید در زیر گلدانی آن یک لایه سنگریزه بریزید و مقداری آب در آن بریزید. سپس گلدان را روی سنگریزه ها قرار دهید به طوری که رطوبت حاصل از تبخیر آب زیر گلدانی به گیاه برسد اما ریشه های آن مستقیما در آب قرار نگیرد و خیس نشود. با این کار رطوبت مورد نیاز گیاه را در هر محیطی که باشد میتوانید تامین کنید. دقت کنید ریشه ها در آب نباشند تا گیاه دچار پوسیدگی ریشه  و در نتیجه مرگ نشود.

برای انتخاب خاک مناسب برای پرورش بابا آدم در فضای داخل خانه، به دنبال خاکی با زهکشی خوب و غنی از پیت باشید.

دمای مناسب برای رشد گوش فیل بین 18 تا 24 درجه سانتیگراد است.

نکات مهم در مراقبت از گوش فیل

هر دو هفته یک بار کود 50 درصد رقیق شده 10-10-20 غذای مناسبی برای گیاه است. میتوانید در ماههای زمستانی کود دهی را متوقف کنید و بگذارید گیاهتان استراحت کند. همچنین آب دهی را نیز باید در این زمان کاهش دهید تا خاک تا حدی خشک شود.

گلدان حاوی غده گیاه را باید در مکانی با دمای 7 تا 13 درجه سانتیگراد نگهداری کنید تا زمانی که فصل رشد (بهار) فرا برسد و دمای هوا گرم شود. در این زمان میتوانید از طریق تقسیم ریشه تکثیر گیاه را انجام دهید.

گل دهی فیل گوش نادر است اما زمانی که در فضای بیرون پرورش داده شود ممکن است مخروطهای گل سبز زرد با غلاف سبز تولید کند.


انواع گونه های بابا آدم

انواع گیاهان بابا آدم برای پرورش در داخل خانه به صورت زیر است (تصویر هر گونه در بالای توضیحات آن قرار دارد):

-         بلک مجیک (Black Magic گونه ای با ارتفاع 90 تا 150 سانتیمتر با برگهای سرخ و سیاه تیره

-    بلک استم (Black Stem همان طور که از نام آن پیداست ساقه های سیاه با رگبرگ های سرخ و سیاه در روی برگهای سبز رنگ دارد

-    شیکاگو هارکوئین (Chicago Harlequin) ، ارتفاع آن به 60 تا 150 سانتیمتر میرسد و برگهایی با رنگ سبز تیرو و روشن دارد

-         کرنبری تارو (Cranberry Taro)، ساقه هایی تیره رنگ دارد و تا 90 120 سانتیمتر رشد میکند.


-         گرین جایِنت (Green Giant برگهای سبز بسیار بزرگ دارد و ممکن است تا 150 سانتیمتر رشد کند.

-    ایلوستریس (Illustris)، برگهای سبز با علائم سبز روشن و سیاه دارد و نسبت به سایرین کوتاهتر است و 30 تا 90 سانتیمتر رشد میکند.

-         لایم زینگر (Lime Zinger برگهای سبز مایل به زرد لیمویی دارد و ارتفاع آن به 150 تا 180 سانتیمتر میرسد.

-    انتقام نانسی یا نانسیز ریوِنج (Nancy’s Revenge گونه ای با ارتفاع متوسط است که 60 تا 150 سانتیمتر رشد کرده و برگهای سبز تیره دارد که مراکز آنها کرمی رنگ است. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.