فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

بجنورد- ایرنا- کشت گل محمدی در راستای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست و همچنین ایجاد شغل پایدار و ارزش افزوده برای روستاییان مدتی است در خراسان شمالی موردتوجه قرار گرفته است.


دکتر محمد مؤمنی مختصص بیوتکنولوژی و ژنتیک مولکولی با ارسال یادداشتی به ایرنای خراسان شمالی دیدگاه خود را در این خصوص چنین تشریح می کند: در خصوص حفاظت از منابع طبیعی و بهره برداری از آن خواستم نکاتی را متذکر شوم و بیش از این صبر را جایز ندانم تا عده ای سودجو به بهانه اشتغال و افزایش درآمد روستائیان عزیز، منابع ملی ما را از بین ببرند و طبیعت کشور و حتی آینده همین مردم عزیز روستانشین را به خاطر مطامع خود از بین ببرند.

مهمترین هدف دستگاه هایی همچون ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری و محیط زیست، حفاظت از همین منابع ملی است و گاهی مشاهده می شود که حتی برخی افراد خواهان این اراضی، وقتی با مقاومت مسئولین منابع طبیعی و محیط زیست مواجه می شوند و از ایشان جواب منفی می شنوند؛ با جوسازی های گوناگون و ایجاد شانتاژ در جهت پیشبرد اهداف غیرمنطقی خود گام برداشته و حتی ممکن است انواع انگ ها را به حافظین این منابع ملی وارد نمایند. 
برداشت های بی رویه ما را به جایی رسانده است که هر گونه برداشت گیاهی از عرصه های طبیعی و مراتع از این پس جز خسران و نابودی پوشش گیاهی و به تبع آن جانوری، چیزی در بر نخواهد داشت و در همین سال های نزدیک همه ما اثر شوم آن را خواهیم دید و زمانی خواهد رسید که دیگر کار از کار گذشته است؛ و جای تأسف دارد که این برداشت ها حتی از طریق تشکل هایی که خود را داعیه دار این عرصه می دانند با کمال وقاحت تبلیغ و اطلاع رسانی می شود. 
حال سئوال شاید این باشد که پس راهکار استفاده از این نعمات خدادادی و ذخایر ژنتیکی موجود در عرصه های طبیعی چیست؟ 
اینجانب به عنوان یکی از کوچکترین افرادی که تخصصی در این زمینه دارند؛ راهکار آن را در زراعی و بومی سازی این نعمات خدادای می دانم و بایستی پوشش های گیاهی و جانوری موجود به عنوان ذخایر ارزشمند ژنتیکی حفظ شوند. 
تشکل ها و گروه های که ادعای مردمی بودن دارند باید در این راه گام بردارند؛ نه در بهره برداری در جهت تأمین منافع خود و منابع مالی برای تشکل های مردمی که فقط 2 یا 3 سالی از درآمد آن بهره مند خواهند شد و در سال های بعد همین مردم با یک فاجعه زیست محیطی روبرو خواهند شد.
لذا بار دیگر هشدار می دهم دست از بهره برداری های بی رویه به بهانه های مختلف تشکل و بهره برداران بردارید و باعث نابودی این ذخایر ارزشمند نشوید. بیائیم همه با هم از منافع زودگذر شخصی در جهت بهره برداری از عرصه های طبیعی دست برداشته و حافظان منابع طبیعی، محیط زیست را در راه حفظ آن یاری رسانیم. 
بر همین اساس طرح توسعه کشت گل محمدی را جهت حفظ و نگهداری منابع طبیعی در کنار بهره مندی از درآمد بسیار مناسب آن پیشنهاد داده و پیگیری می نمائیم و لازم است همه عزیزان ما را در این راه یاری رسانند؛ چرا که با اجرای این طرح نه تنها گیاهی و پوششی از طبیعت از بین نخواهد رفت، بلکه یک گیاه ارزشمند همچون گل محمدی به طبیعت اضافه خواهد شد. 
خوشبختانه تأکید مسئولین ارشد استانی و بخصوص مسئولان تخصصی این عرصه نیز در راستای همین موضوع است که حمایت های آنان از این طرح، گواه این مدعا است و نیاز به همراهی و پذیرش این واقعیت توسعه ارزشمند گل محمدی در استان توسط برخی از مسئولین سلیر ادارات استانی و افراد مدعی این عرصه دارد.
7184/1744
کشت گل محمدی در راستای حفاظت از منابع طبیعی و ارزش افزوده برای روستاییان
کشت گل محمدی در راستای حفاظت از منابع طبیعی و ارزش افزوده برای روستاییان

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.