فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

اکونیوز-خوزستان:رییس سازمان نظام صنفی کشاورزی استان خوزستان در پایان گفت : خوزستان به تنهایی می تواند خلاء ترکیه را در بازار های محصولات کشاورزی جبران کند .



به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی استان خوزستان در نشست مشترک خانه کشاورز و هیات تجاری جمهوری روسیه که در جهت صادرات محصولات کشاورزی استان خوزستان تشکیل گردید، اظهار کرد : استان خوزستان به عنوان یکی از پایگاههای تولید سبزی و صیفی کشور و خاورمیانه دارای استعداد های بسیاری در جهت تولید محصولات کشاورزی مطلوب و با کیفیت می باشد و با توجه به اینکه کشور روسیه به عنوان کشور دوست و همسایه ، نیاز به محصولات سالم و با کیفیت دارد ، فرصت مناسبی است تا محصولات کشاورزی خوزستان به این کشور صادر و مایحتاج آنها تامین شود .

اسدی خطاب به مهمانان روسی و ایرانی گفت : اینجا خانه کشاورزی و سندیکای مرکزی کشاورزی استان خوزستان است . این مکان نهادی غیر دولتی و اتحادیه صنفی کشاورزان استان خوزستان است و این امکان وجود دارد تا تمامی مایحتاج و محصولات مورد نیاز روسیه با بهترین و مرغوب ترین کیفیت و با استاندارد های برتر جهانی در اختیار شان قرار گیرد.

در ادامه معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گفت: بار اصلی کشاورزی مخصوصا در تجارت به بخش خصوصی مربوط می شود و امیدوارم شاهد روزی باشیم که دولت فقط ناظر بخش کشاورزی باشد.

قاسمی نژاد افزود : استان خوزستان بالغ بر 6.4 میلیون هکتار مساحت دارد که در حدود 4 درصد سطح کل کشور است .جمعیت استان 4.3 میلیون نفر است .از نظر موقعیت جغرافیایی ارتفاع استان از سطح دریا بین 3000 تا 3600 متر می باشد .

وی در ادامه گفت : میانگین بارندگی در استان در طی یک دوره 30 ساله ،255 میلیمتر است و تبخیر سالایانه در حدود 2100 میلیمتر است . خوزستان دارای زمستان های معتدل با میانگین 15 درجه سانتی گراد و تابستان های گرم با میانگین حداکثر مطلق 54 درجه سانتی گراد می باشد .

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد : خوزستان از پتانسیل های بالایی برخوردار است . 5 رودخانه پر آب دائمی با 31 میلیارد متر مکعب سالیانه و شبکه های آبیاری مدرن بالغ بر 500 هزار هکتار ،در استان وجود دارد . کشت محصولات کشاورزی در استان نیز در حدود 1.450.000 هکتار به صورت سالیانه می باشد . از ویژگی های دیگر استان امکان کشت سه نوبت در یک خاک زراعی می باشد .

قاسمی نژاد با بیان دسترسی خوزستان به به آبهای آزاد و وجود 8 شهرستان بندری و یک منطقه آزاد در این استان، خاطر نشان کرد: در حدود 190 هزار نفر بهره بردار در بخش کشاورزی وجود دارد که از نظر نظام بهره برداری یکی از شرکت های بزرگ کشاورزی استان با 12 شرکت زیرمجموعه معادل 150 هزار هکتار به حساب می آید.

وی گفت : در حال حاضر میزان تولیدات محصولات زراعی و باغی استان خوزستان بالغ بر 14.5میلیون تن می باشد. در حال حاضرطرحی با وسعت با 550 هزار هکتار در استان در حال اجرا است که در صورت عملیاتی شدن این طرح، تولیدات استان به 24 میلیون تن افزایش می یابد.

قاسمی نژاد تصریح کرد :خوزستان آمادگی لازم را برای صادرات انواع محصولات صیفی ، گل ، گیاه ، نهال، بذر ، غلات، خرما و سایر محصولات نظیر علوفه دارد. همچنین رویکرد دولت ایران و وزارت جهاد کشاورزی تولید محصول سالم وارگانیک است که طرح سالم سازی در تولید محصولات کشاورزی از 15 سال قبل آغاز گردیده است .

اسدی در ادامه گفت : من تعهد می دهم که کلیه محصولات صادراتی به روسیه ، کیفیت و قیمت مناسب را داشته باشند که این مساله باعث تقویت روابط بین دو کشور خواهد شد .

در ادامه نشست نماینده هیات تجاری روسیه عنوان کرد : مشابه نظام صنفی کشاورزی استان خوزستان در جمهوری کاباردینا وجود دارد این جمهوری خودمختار که در جنوب روسیه قرار دارد به ایران نزدیک تر است .

حسن دشفت گفت : مشکلاتی مانند تحریم در استان خوزستان و در منطقه وجود دارد. بنابراین لازم است که از نظر تکنیک کشاورزی پیشرفت کند تا محصولات متناسب با نیاز بازار وبخش صادرات تولید کنند .

وی افزود : آن دسته از محصولات کشاورزی که در کشور روسیه وجود ندارد یا قابلیت انبار کردن آن فراهم نمی باشد ، باید از کشور دیگری از جمله ایران تامین گردد. از جمله این محصولات می توان به مرکبات و سبزیجات اشاره کرد .

نماینده روسیه گفت : علت حضور این هیئت، بررسی توان کشاورزی استان خوزستان است . و این هیئت علاوه بر آن ، توانایی ارائه تجهیزات پزشکی را نیزدارد .

وی تصریح کرد : این هئیت طی بازدید از مزارع استان خوزستان متوجه شد که منطقه خوزستان دارای کشاورزی خوب و مردم با فرهنگ به همراه مزارع کشاورزی مناسب می باشد . البته کلیه مسائل مربوط به این سفر ، باید توسط این افراد بررسی و تمامی استانداردهای لازم از نظر کیفیت محصولات ، بسته بندی ، نحوه ترانزیت محصول ، بیماریها و آفات طبق استاندارد روسیه بررسی شود .

اسدی در ادامه این نشست خاطر نشان کرد : آمار و جداول دقیق تولیدات در جهاد کشاورزی استان موجود است و در اختیار هیئت روسی قرار خواهد گرفت به نحوی که در هر بازه زمانی چه نوع محصولاتی و با چه میزان تولیداتی وجود دارد .

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی استان خوزستان افزود : 173 هزار کشاورزاستان ، زیر مجموعه جهاد کشاورزی و خانه کشاورز آمادگی لازم جهت تولید محصولات مورد نیاز روسیه را دارد .

وی اظهار داشت : استان خوزستان قطب تولید خرما با بهترین کیفیت و به صورت کاملا ارگانیک می باشد و از فصل جاری امکان صادرات محصول خرما با دارا بودن تمامی استاندارد های جهانی وجود دارد .

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی نیز بیان کرد : در استان خوزستان سعی شده که محصولاتی متناسب با نیاز بازارهای جهانی تولید شود . بیشترین محصول برای صادرات شامل سبزیجات و صیفی جات است که میزان تولید آن در حدود 3.5 میلیون تن است که بر اساس نیاز قابل افزایش است .

کوتی در ادامه گفت : خرما دیگر محصول خوزستان است که قابلیت صادرات را دارا می باشد. خوزستان یکی از دو استان تولید کننده خرما در کشور است . در دنیا قریب به 7 میلیون تن خرما تولید می شود که در حدود 1100000 تن از آن در ایران تولید می شود . که 25 درصد آن در استان خوزستان تولید می شود .سهم ایران از صادرات خرما در جهان 120 هزار تن است که فقط 5 درصدحجم کل صادرات دنیا را شامل می شود.که سهم استان خوزستان در حدود 50 درصد است .

وی افزود :خرمای استان خوزستان از کیفیت بالایی برخوردار است و درصد قند آن در حدود 70 % است و قابلیت نگهداری بالایی دارد. لذا این آمادگی وجود دارد که بر اساس نیازهای کشور روسیه از جمله بسته بندی ، شاخص های غذایی ، میزان تولید و بازه زمانی مورد نیاز محصولات کشاورزی تولید و طبق استاندارد به این کشور صادر گردد .

کوتی اذعان کرد : صادرات محصولات کشاورزی به اروپا و عراق نیز وجود دارد و تمامی محصولات بر اساس معیار و استانداردهای کشور هدف ، تولید و صادرات صورت گیرد .

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی نیز تصریح کرد : شرایط آب وهوایی خوزستان به گونه ایی است که هر زمان که روسیه نیاز به محصول داشته باشد ، می توان محصول تازه در اختیار این کشور قرار گیرد تا هزینه های انبارداری روسیه نیز حذف گردد . برای مثال از تیر تا مهر ماه می توان خرمای تازه به این کشور صادر کرد . در حال حاضر نیز آمادگی لازم جهت صادرات خرمای سال گذشته به روسیه وجود دارد .

خوزستان قطب تامین محصولات کشاورزی روسیه
خوزستان قطب تامین محصولات کشاورزی روسیه

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.