فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

درختان گردو نسبت به سایر درختان میوه (سیب، مرکبات و غیره) به هرس کمتری نیاز دارند، اما قوانین هرس درختان میوه یکسان است. در چند کلمه، ما درختان جوان را در طول سال اول یا دوم هرس می کنیم (یا تربیت می کنیم) تا شکل آنها را مشخص کنیم (اسکلت تاج). شکل بسیار مهم است و می تواند بر کمیت، کیفیت و سهولت برداشت یا سایر فعالیت های کشاورزی تأثیر بگذارد. محبوب ترین شکل درختان گردو که برای آجیل یا چوب رشد می کنند، شکل Central leader ( پیشاهنگ مرکزی یا هرمی ) در این نوع هرس است. از شاخه ی مرکزی و 3 شاخه فرعی تشکیل شده است که در ارتفاع 70-80 سانتی متری از سطح زمین تشکیل شده است تا برداشت مکانیکی آسان شود.
زمان و نحوه ی هرس  درخت گردو - فوت و فن های باغبانی
زمان و نحوه ی هرس  درخت گردو - فوت و فن های باغبانی

تاثیر هرس بر درخت گردو

از سوی دیگر، ما درختان بالغ را هرس می کنیم تا شکل پیشاهنگ مرکزی را حفظ کنیم، که باعث رشد چوب و تولید آجیل می شود. همچنین درختان بالغ را هرس می کنیم تا شاخه های آویزان، شکسته، ضعیف یا بیمار را حذف کنیم و البته از شر نرک ها خلاص شویم. شاخه هایی که به هم ساییده می شوند نیز باید حذف شوند. باغداران قدیمی گردو برای هرس درختان بالغ از قانون 33 درصد استفاده می کردند. این بدان معنی است که آنها هیچ شاخه ثانویه ای را به قطر بزرگتر از 1/3 (یا 33٪) از لیدر مرکزی باقی نمی گذارند. با این حال، هرس شاخه هایی که قطر آنها 7.62 سانتی متر و بیشتر است نیاز به تجربه دارد، زیرا ممکن است منجر به پوسیدگی شود.



تاثیر هرس بر درخت گردو


معیارهایی که قبل از هرس باید در نظر گرفت

تمام عملیات های قبلی( هرس) تولید میوه را در دراز مدت افزایش می دهد.همچنین گزارش شده است که هرس به درختان گردو کمک می کند تا چوب با کیفیت بالا تولید کنند که می تواند با قیمت های بالاتری به بازار عرضه شود. هرس درختان گردو (که برای آجیل یا چوب رشد می کنند) زمانی انجام می شود که درختان هنوز در خواب هستند.هرس درختان بالغ گردو به صورت سالانه یا هر دو سال یکبار انجام می شود. در مورد هرس درختان گردو باید معیارهایی را در نظر بگیریم. اگر در برنامه ریزی برای هرس درختان گردو نکته ای وجود دارد که باید به آن توجه کنیم، پیش بینی سرمازدگی پس از هرس است. مانند سایر درختان میوه، درختان گردو نیز در صورت بروز یخبندان پس از هرس ممکن است دچار آسیب بافتی شوند. بنابراین هرگاه خطر یخبندان (دمای نزدیک به 0 درجه) وجود داشته باشد، هرس باید تا رفع خطر به تعویق بیفتد.



معیارهایی که قبل از هرس باید در نظر گرفت


بهترین زمان هرس گردو

به طور کلی، زمان مناسب برای هرس درخت گردو اواخر زمستان یا اوایل بهار است ، قبل از اینکه درخت دوباره فعال شود و سرمازدگی اتفاق نیفتد. این امر از دست دادن شیره شیره را کاهش می دهد و با نزدیک شدن به مرحله رشد، زخم به زودی شروع به بهبود می کند. در اقلیم هایی با زمستان های کمی خنک تر، هرس پاییزی ممکن است گزینه خوبی باشد. در حالی که هرس مهم مانند هرس فرم دهی ، ساختاری یا بازسازی باید در فصل سرد انجام شود، هرس سبز اینطور نیست. زمان مناسب برای هرس سبز درختان گردو در اوایل تا اواسط تابستان است، زمانی که هوا گرمتر است.



بهترین زمان هرس گردو


ابزارهایی که برای هرس نیاز داریم

برای یادگیری نحوه هرس درخت گردو بسته به اندازه درخت و نوع هرس مورد نظر شما به چندین ابزار نیاز دارید. در اینجا لیستی از ابزارهای هرس درخت گردو آورده شده است:قیچی هرس یک دست : برای بریدن شاخه هایی تا قطر 2.5 سانتی متر می توانیم از آن استفاده کنیم. این قیچی بیشتر برای هرس سبز توصیه می شود. قیچی دو دستی: برای بریدن شاخه هایی به قطر 5 سانتی متر می توانیم استفاده کنیم. از آنها برای اره کردن شاخه هایی با قطر بین 5 تا 20 سانتی متر استفاده می شود. برای شاخه ها و تنه های بزرگتر به اره برقی نیاز داریم. اره برقی: برای بریدن کنده های ضخیم بالای 20 سانتی متر استفاده می شود. اره برقی و اره برقی بنزینی وجود دارد که از باتری یا سیم برق استفاده می کند. این ابزار هرس، اره یا اره برقی با دسته تلسکوپی است که می تواند به بالاترین شاخه ها برسد. با این ابزارها می توانیم شاخه ها را در ارتفاع حدود 5 یا 6 متر برش دهیم. نردبان : رعایت قوانین ایمنی و عدم چرخش در بالای نردبان بسیار مهم است. به یاد داشته باشید که باید چند پله پایین بیایید . در چنین ماموریت هایی سقوط از ارتفاع خطرناک است. عناصر امنیتی مانند دستکش، عینک، تجهیزات، چکمه... فراموش نکنید که از خود محافظت کنید و با خیال راحت کار کنید. توصیه می شود قیچی ها را قبل از هرس استریل کنید. این به جلوگیری از بیماری درختان کمک می کند.



ابزارهایی که برای هرس نیاز داریم


هرس گردوی جوان

برای هرس درخت گردو ابتدا باید نوع هرس را که قرار است انجام دهیم و برای این کار باید سن درخت میوه را بدانیم. هرس درخت گردوی جوانی که در حال رشد است و برای هرس آن نیاز به تربیت دارد با هرس درخت گردوی بالغ یکسان نیست، درختان جوان گردو برای ایجاد یک محور مرکزی برای رشد بقیه درخت به هرس فرم نیاز دارند. می توان گفت که درخت گردو زمانی جوان است که کمتر از 5 یا 6 سال سن داشته باشد. این نسبی است، زیرا درختان با توجه به منطقه، آب و هوا، تنوع و... کم و بیش متفاوت هستند. هرس در فصل رشد برای هدایت رشد درخت و تعیین ساختار آن است. با هرس فرم و هرس ساختار آشنا شویم :



هرس گردوی جوان


هرس فرم

هرس فرم شامل هدایت ساختار و رشد درخت در سالهای اولیه است. از آنجایی که هرس نسبتاً شدیدی است، آن را زمانی انجام دهید که درخت ساکن است، یعنی در اوایل بهار، یا در پاییز در مناطقی که زمستان های آن خیلی سرد نیست. در طول سال اول، ما باید تمام شاخه های درخت را هرس کنیم تا جوانه زدن شاخه های پایینی افزایش یابد. شاخه اصلی در سال 2 ظاهر می شود. شاخه های پایینی را رها می کنیم، به جز آنهایی که از نیمه پایین تنه جوانه می زنند. در سال 3 می توانیم شاخه اصلی را به 2/3 طولش ببریم و شاخه هایی را که با زاویه باز به داخل رشد کرده اند را جدا کنیم.



هرس فرم


هرس میوه

هدف این هرس ایجاد شعب ثانویه تولیدی است. این در مورد انتخاب 3 یا 4 شاخه اصلی است که می خواهیم بقیه درخت در آنجا رشد کنند. شیب شاخه اصلی نباید خیلی زیاد باشد تا در آینده زیر وزن محصول شکسته نشود. به این ترتیب پاجوش هایی که از این شاخه ها رشد می کنند را هرس می کنیم، آنها را کمی تا حدود 2/3 طول آن ها می بریم و به این ترتیب ساختار درخت برقرار می شود.



هرس میوه


هرس درخت گردوی بالغ

هرس درخت گردوی بالغ با حفظ شکل خود و پاکسازی فضای داخلی درخت باعث تهویه و نور داخل تاج می شود. فرم جامی اسپلیت به فرم جامی کروی ترجیح داده می شوند زیرا سطح نوردهی را افزایش می دهند و از نور حداکثر استفاده را می کنند. شاخه های غیرمولد یا پاجوش ها و همچنین شاخه های جانبی که در داخل درخت رشد می کنند نیز باید حذف شوند. همانطور که گفتیم با همه اینها علاوه بر تضمین کیفیت بالاتر میوه، عملکرد درختان نیز بهبود یافته است. برای انجام این هرس به صورت زیر عمل خواهیم کرد: ابتدا بزرگترین پاجوش ها را از بین می بریم، زیرا آنها مولد نیستند و شیره شاخه هایی را که از آنها جوانه می زنند می مکند. ضعیف ترین پاجوش ها یا جوانه ها را در داخل درخت می گذاریم تا ساختار درخت را سایه بزنند. باید شاخه های پایینی را هرس کنیم زیرا نور کمتری دریافت می کنند و در نتیجه میوه کمتری می دهند. برای افزایش نوردهی و استفاده بهتر از نور، جام باید به شکل برگ و دارای ورودی و خروجی های زیاد باشد . همچنین شاخه هایی با زوایای بسیار تیز را حذف خواهیم کرد. برای حفظ نسبت برگ به چوب، نازک کردن بیش از حد شدید شاخه ها نباید انجام شود. بنابراین از چوب اضافی که باعث کاهش باززایی و تشکیل شاخه های مولد می شود اجتناب خواهیم کرد.



هرس درخت گردوی بالغ


هرس جوان سازی

هرس جوان سازی که به آن هرس تجدیدی نیز گفته می شود، روی درختانی انجام می شود که پس از مدت طولانی تولید (20 تا 40 سال) علائم پیری را نشان می دهند. این علائم می تواند شامل این موارد باشد: برگ های کوچکتر ، رنگ مایل به زرد ، از بین رفتن برگ های داخل درخت ، تولید کم . این هرس ، هرس سنگینی است که درخت گردو را جوان می کند، البته می توان آن را به تدریج نیز انجام داد. هرس جوان سازی اساسی: در حالت اول، کاری که ما انجام می دهیم این است که تمام برگ ها را از درخت جدا می کنیم و پایه و شاخه های اصلی تنه را هرس کرده تا دوباره رشد کنند. هرس جوانسازی پیشرونده: شامل هرس از بالای تاج تا پایه شاخه ها است. به صورت مرحله ای انجام می شود، هر 3 سال یکبار یکی از چهار شاخه اصلی درخت را قطع می کنیم.



هرس جوان سازی


هرس سبز

هرس نوسازی یا هرس سبز را می توان در تابستان انجام داد. اگرچه در هر زمانی از سال می توان این کار را انجام داد، اما معمولاً در اواخر مرداد که درختان گردو به دلیل گرما فعالیت کمی دارند انجام می شود. این کار برای کنترل رشد پاجوش ها یا مکنده ها و حذف آن هایی که در دسترس درختان گردو نیستند انجام می شود.



هرس سبز
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.