فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۹         
  

بادمجان را می توان به صورت مستقیم با کشت بذر، کشت نشا، پیوند زدن، خوابانیدن و قلمه زدن تکثیر کرد. بیشینه قوه نامیه بذر بعد از گذشت دو سال است. برخی ویروس ها در شرایط انباری از بین می روند، به همین دلیل بذر سال دوم بهتر از سال اول است. اگرچه می توان آن را نشا کرد، اما حساس به نشاکاری است و باید با خاک اطراف ریشه منتقل شود. بهترین زمان انتقال نشاء، مرحله ای است که نشا دارای دو تا سه برگ حقیقی باشد.
کشت گلخانه ای بادمجان - فوت و فن های باغبانی
کشت گلخانه ای بادمجان - فوت و فن های باغبانی

بادمجان گیاهی حساس به سرما است و در دمای کمتر از ۱۶ درجه سانتی گراد صدمه می بیند. حساسیت آن به سرما بیشتر از گوجه فرنگی و فلفل است. دمای مطلوب روزانه و شبانه به ترتیب ۳۰-۲۲ و ۲۴-۱۸ درجه سانتی گراد است. بهترین دما برای جوانه زنی بذر ۳۲-۲۴ درجه سانتی گراد و در دمای کمتر از ۱۵ و بیشتر از ۳۵ درجه سانتی گراد جوانه زنی بذر بسیار کند است. کاهش دمای هوا و خاک به کمتر از ۱۸ درجه سانتی گراد باعث ریزش گل و میوه میشود. دمای بالا باعث خشکی گرده یا آبکی شدن کلاله و در نتیجه کاهش میوه دهی می شود.



کشت گلخانه ای بادمجان


گرما و نور مستقیم خورشید در طی میوه دهی باعث آفتاب سوختگی میوه های جوان می شود، ساخته شدن آنتوسیانین در رقم های ارغوانی یا دورنگ تحت تاثیر دمای بالا و رطوبت پایین قرار می گیرد. شدت نور مطلوب برای بادمجان حدود ۱۰۰۰۰ لوکس است. شدت نور کم در زمستان باعث ریزش گل و بدشکلی میوه می شود. بادمجان حساس به باد و خشکی است و نیاز گرمایی آن بیشتر از گوجه فرنگی استpH مناسب آن 5-6/5 است.



کشت گلخانه ای بادمجان


خاک یکی ازمهم‌ترین عامل در ایجادعملکرد مناسب دربادمجان است زیرا این گیاه به موادغذایی فراوان و رطوبت دائم نیازدارد وباید خاک کاملاً حاصلخیز باشد. موادآلی وشن ورس باید به اندازه کافی باشد تا آب به‌ راحتی درآن نفوذ کند وهم رطوبت را درخود حفظ کند. بهترین خاک برای پرورش بادمجان خاک شنی لومی است. حتما قبل از کشت بادمجان در گلخانه تست خاک انجام شود.کود دامی و سوپر فسفات از کودهای لازم جهت رشد بهتر بوته ها می باشند.



کشت گلخانه ای بادمجان


برداشت میوه زمانی صورت می گیرد که میوه به یک سوم اندازه کامل خود رسیده است وقطر میوه بین ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر است. تشخیص رسیدگی میوه از نظر بازارپسندی با انگشت شست صورت می گیرد. به این ترتیب که اگر با فشار دادن انگشت در میوه، پوست میوه به جای خود برگشت، میوه نارس و در صورتی که پس از فشار دادن میوه با انگشت شست، میوه به جای خود بر نگشت، میوه از نظر فیزیولوژیکی رسیده است. معمولا علامت رسیدگی میوه براق نبودن سطح میوه است. برداشت میوه همراه با دم که خیلی محکم به ساقه وصل است، صورت می گیرد. تاخیر در برداشت میوه رسیده باعث کاهش گلدهی و میوه دهی بعدی می شود.



کشت گلخانه ای بادمجان
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.