فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۳۰         
  

1)سوسك گل خوار بور : حشره كامل سوسك پشمالویی است كه 14-10 ميلي متر طول دارد و رنگ آن سياه مات و بالپوش ها مزين به لكه هاي كوچك و سفيد است و از كرك هاي خيلي متراكم مايل به زرد پوشيده شده است . حشرات كامل در بهار ظاهر شده و به تغذيه از شهد و گرده گل ها و در مواردی كه گل ها باز نشده باشند از غنچه و ساير اندام های گل تغذيه می كنند. سپس تخم هاي بيضوی و سفيد رنگ را در داخل مواد پوسيده روی زمين قرار مي دهند تخم ها حدود دو هفته بعد تفريخ شده و در داخل خاك به سر برده و در همان محل به شفيره تبديل مي شود. اين حشره در سال يك نسل دارد. و زمستان را به صورت حشرات بالغ در داخل خاك به سر مي برد. جمع آوري مكانيكی حشرات كامل از روي گياهان رز بهترين شيوه مبارزه می باشد.
شناخت آفات گل خوار رز - فوت و فن های باغبانی
شناخت آفات گل خوار رز - فوت و فن های باغبانی

سوسك گل خوار سياه

سوسك گل خوار سياه : حشره كامل به طول 10 تا 12 ميلي متر و به رنگ سياه با لكه های سفيد روي بالپوش ها و پرونوتوم مي باشد . حشرات بالغ سوسك سياه به گل درختان ميوه و گياه رز خسارت عمده را وارد مي كنند. حشرات بالغ اين سوسك بر روd گل ها نشسته و از شهد و گرده آنها تغذيه می كنند و در مواردي نيز از گلبرگ ها تغذيه كرده و منظره نامناسبی به گل هاي رز می دهند. حشرات بالغ در بهار بر روي گل ها ي رز ظاهر مي شوند و پس از تغذيه در داخل مواد پوسيده موجود در زمين تخم ها را قرار مي دهند .لارو ها پس از مدتي از تخم خارج شده و با تغذيه از ريشه ها و مواد پوسيده سه سن لاروی را طي دو ماه طي مي كنند. در اواخر تابستان لاروها به شفيره تبديل می شوند و شفيره ها پس از سپري كردن 30 روز به حشرات بالغ تبديل مي شوند. اين حشره در سال يك نسل دارد و زمستان را به صورت بالغ در داخل خاك به سر می برد. براي مبارزه مي توان در اوايل بهار حشرات بالغ اين آفت را از روی گل های رز جمع آوری نمود .



سوسك گل خوار سياه


3)سوسك سبز گل سرخ

3)سوسك سبز گل سرخ : حشرات بالغ به طول 1 تا 2 سانتي متر و به رنگ سبز روشن با جلای فلزي مي باشند. حشرات بالغ از كل درختان ميوه و همچنين گل رز تغديه مي كنند و بيشترين خسارت نيز به گل ها توسط افراد بالغ وارد مي شود. اين حشره زمستان را به صورت افراد بالغ در توده خاك و بقايای گياهی يا داخل كودها سپری می كند. در بهار افراد بالغ ظاهر شده و از گرده و شهد گل ها تغذيه مي كنند و در داخل خاك و يا زير پوشش گياهان تخم می گذارند. پس از گذشت مدتی لاروها بيرون آمده و در همان مكان از بقايايي گياهی تغذيه نموده و دو مرتبه پوست اندازي مي كنند و زمستان را نيز به همان صورت در داخل خاك باقی می مانند . در تابستان سال بعد لارو سن سوم در داخل محفظه گلی به شفيره تبديل شده و پس از گذشت يك ماه افراد بالغ ظاهر مي شوند. جمع آوري مكانيكي حشرات بالغ از روی گل ها در فضاهای سبز محدود از شيوه های مناسب مبارزه است . در منابع مختلف مبارزه شيميايي نيز در صورت افزايش جمعيت آفت پيشنهاد شده است كه اين مورد توصيه نمی شود.



3)سوسك سبز گل سرخ


4)زنبور گالزاي نسترن و رز

4)زنبور گالزاي نسترن و رز: حشرات بالغ به طول 3 ميلي متر و سر و قفسه سينه سياه و شكم به رنگ صورتي است. كه در حلقه های شكم دو نوار تيره وجود دارد. زنبور ماده در داخل جوانه ها و غنچه هاي رز و نسترن تخم ها را قرار مي دهدپس از اين عمل سلول ها تحريك شده و گال های توخالي ايجاد مي شود. با اين عمل گال ها رشد و نمو كرده و مژه دار شده و در عوض رشد سرشاخه ها و گلدهی آنها متوقف مي شود. اين زنبور زمستان را بصورت لارو در داخل گال ها سپري ميكند در بهار زنبورهاي ماده در داخل غنچه ها تخمريز خود را فرو كرده و تخم ها را قرار مي دهند. لاروها با تغذيه از سطح داخلي غده ها رشد و نمو كرده و به شفيره تبديل می شوند. پس از مدتي گال ها سوراخ شده و حشرات بالغ از داخل گال ها خارج مي شوند. جهت كاهش جمعيت اين حشره و جلوگيری از تشكيل گال ها لازم است گال ها از روی درختچه های رز و نسترن جمع آوری و معدوم شوند.



4)زنبور گالزاي نسترن و رز
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.