فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

امروزه قلمه ها را در خزانه ریشه دار نموده و سپس در سال بعد نهال یكساله مو را در باغ كشت می كنند ، نهال های كاشته شده بلافاصله سبز می شود . با این روش درصد خطا حداكثر ده درصد بوده و بقیه به خوبی رشد نموده و باغ احداث شده از همان سال اول رشد رویشی خوبی خواهد داشت.در گذشته باغداران قلمه مو را مستقیما در باغ اصلی كشت می نمودند ، این امر سبب می شد در سال اول قلمه ها به عمل نیامده و در نتیجه تعداد زیادی از آنها خشك می شدند .
تولید نهال انگور به روش قلمه - فوت و فن های باغبانی
تولید نهال انگور به روش قلمه - فوت و فن های باغبانی

اگر در منطقه مورد کاشت ، زمستان با یخبندان شدید توام باشد بایستی در اواخر زمستان اقدام به کشت قلمه نمود، اگر زمستان ملایم باشد می توان قلمه را در اواسط پاییز در محل اصلی کاشت در این حالت، آب حاصل از بارش باران و برف، باعث استقرار اولیه قلمه می شود.



تولید نهال انگور به روش قلمه


قلمه ها را از شاخه های یكساله تهیه می كنند ، طول قلمه حداكثر 35 سانتی متر و موقع تهیه قلمه باید توجه نمود كه برش پایین قلمه را درست از زیر گره قطع كنیم و برش بالایی را حدود 2 سانتی متر بالاتر از آخرین گره و به صورت مورب باشد .اگر در انتهایی قلمه ها قسمتی از شاخه دوساله را باقی بگذاریم(به این قلمه ها پاشنه دار می گویند) در صد ریشه زایی آنها به علت داشتن مواد غذایی بیشتر در شاخه دوساله بهتر خواهد بود.



تولید نهال انگور به روش قلمه


برای احداث سیلو در كنار باغ قطعه زمینی كه رو به جنوب بوده و به خوبی آفتابگیر باشد به عمق تقریبا 60 سانتی متر كنده میشود و در ته گودال ماسه ریخته و پس از قراردادن بسته های قلمه ها تمامی سیلو با ماسه در بالایی قلمه ها ی می ریزیم و در مدت نگهداری (حدودا 15-20 روز خواهد بود)باید توجه داشته باشیم كه همیشه سطح ماسه ها را مرطوب نگه داشته باشیم.



تولید نهال انگور به روش قلمه


بعد از ریشه دار شدن قلمه ها و قبل از اینكه ریشه ها رشد بیش از حد داشته باشند آنها را از سیلو به خزانه انتقال داده و در شیار هایی كه قبلا آماده كرده ایم كشت میگردند.بهتر است زمین خزانه را آبیاری نموده و سپس قلمه را كشت كنیم (فاصله دو قلمه 10 سانتی متر) پس از كاشت قلمه ها بلافاصله آبیاری انجام می شود و در مدت 5 ماه (اگر در آخر اردیبهشت ماه قلمه به خزانه انتقال داده شود)قلمه به خوبی ریشه دار شده و به صورت یك نهال یكساله قابل انتقال به محل اصلی خواهد بود.



تولید نهال انگور به روش قلمه


نهال ها را درجایی بکارید که در معرض نور خورشید باشد چون این مسئله در مرغوبیت میوه‌ی آن تأثیرگذاراست. در روند شکل‌گیری میوه، حرارت کافی باید فراهم باشد. انگور کاشته شده در سایه جزئی، مستعد ابتلا به بیماری‌های قارچی می باشد .انگور داری ریشه‌های عمیقی است، در نتیجه هرچه کیفیت خاک در اعماق بیشتر باشد، بهتر است.



تولید نهال انگور به روش قلمه


برای پیچک های انگور داربست یا تکیه‌ گاه دیگری فراهم کنید. بعضی گونه‌ها خیلی پراکنده و آزاد رشد می‌کنند و به یک تکیه‌ گاه نیازمندند. همچنین تکیه‌گاه، میوه‌ها را بالای سطح خاک نگه داشته و در نتیجه از ابتلا به پوسیدگی حفظ می‌کند.



تولید نهال انگور به روش قلمه
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.