فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۹         
  

مگس سفید یا عسلک پنبه یا عسلک گلخانه ای حشره ای است با دامنه میزبانی وسیع که در حدود 250 گونه گیاه میزبان برای آن معرفی و شناسایی شده است.آنها با قطعات دهانی (خرطوم ) خود که از نوع زننده مکنده می باشد، از سطح زیرین برگ ها تغذیه می کنند و از اين طريق و نيز از طريق انتقال عوامل بيماری زای گياهی خسارت خود را به گیاهان (خصوصا در شرایط گلخانه ای ) وارد كنند.
شناسایی آفت مگس سفید و نحوه مبارزه - فوت و فن های باغبانی
شناسایی آفت مگس سفید و نحوه مبارزه - فوت و فن های باغبانی

اين مگس هاي سفيد داراي گردسفيدي روي بال هاي خود هستند و به اين دليل است كه سفيد به نظر مي رسند. در شرایط گلخانه طول عمر این حشره 34-21 روز می باشد.هر حشره ماده 200-100 تخم می گذارد و برای ان تا 10 نسل در سال نیز گزارش شده است. این حشرات به رنگ زرد جذب می شوند .بنابراین در گلخانه ، کارگران نباید لباس زرد رنگ به تن کنند.



شناسایی آفت مگس سفید و نحوه مبارزه


یکی از دلایل طغیان این حشره در محیط شهری شرایط آب و هوایی به ویژه افزایش طول دوره گرما در تابستان است؛ وقتی دوره گرما طولانی شود این حشرات افزایش می‌یابند اما دلیل مهم‌تر تغییرات اکو سیستم است؛ یعنی به دلیل استفاده بی‌رویه از سموم شیمیایی بی‌کیفیت در مزارع اطراف تهران، حشرات شکارگر از جمله زنبورها ( که مگس سفید را شکار می‌کنند) از بین می‌روند،‌ در نتیجه مگس‌‌های سفید افزایش می‌یابد.



شناسایی آفت مگس سفید و نحوه مبارزه


این آفات قبل از بلوغ و هم در دوران بلوغ از شیره گیاهی تغذیه میکنند. و سبب ضعف عمومی گیاه میشود. مجموع این آفات بیشتر درپشت برگ ها مشاهده میشود .خسارت غیر مستقیم این آفت به دو صورت میباشد، به دلیل داشتن قطعات دهانی مکنده ، ناقل انتقال بیماری ویروسی میباشند مثل موزائیک خیار.دومین نوع خسارت در اثر تغذیه عسلک فراوانی تولید نموده که به روی این عسلک ها قارچهای دوده ای یا فوماژین ها به راحتی رشد کرده . که سطح فتوسنتز را کاهش داده و به طور کلی باعث نقصان در تولید و عملکرد میشود .



شناسایی آفت مگس سفید و نحوه مبارزه


مراحل مختلف زندگی این حشره عموماً بصورت طبقه‌های عمودی در روی گیاه میزبان دیده می‌شود. حشرات بالغ روی برگهای جوانتر دیده می‌شوند و تخمهایشان را در این سطوح می‌گذراند. مراحل مسن‌تر این حشره در سطوح پایین‌تر گیاه دیده می‌شوند. شفیره‌ها و حشرات جوان بالغ در سطوح و لایه‌های پائینی گیاه دیده می‌شوند.



شناسایی آفت مگس سفید و نحوه مبارزه


روش های کنترل مگس سفید

روش های کنترل مگس سفید : 1.استفاده از توری های ضد حشره 2. از بین بردن علف های هرز اطراف ' زیرا این آفات به هنگام خالی بودن گلخانه بر روی علف های هرز اطراف گلخانه به عنوان میزبان دوم فعالیت می کنند. 3. نصب کارت های زرد 4. مبارزه بیولوژیکی با استفاده از زنبور انکارسیافورموزا 5.مبارزه شیمیایی ؛ مگس سفید گلخانه ازجمله آفاتی است که به مرور نسبت به بسیاری از سموم مقاوم میشود . در مراحل اولیه با استفاده از سمومی مثل : مالاتیون ، موسپیلان، کنفیدور، آدمیرال، کنترل میشود؛اما در شرایط طغیان ترکیبی از این ها مورد استفاده قرار میگیرد.



روش های کنترل مگس سفید
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.