فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

 پروانه جوانه خوار بلوط :
 
نام علمی : Tortrix viridana  

خانواده : Tortricidae

انتشار و پراکندگی :

لرستان ، کهکیلویه و بویراحمد ، فارس ، چهارمحال و بختیاری ، و اخیراً در شمال کشور گزارش شده است . در ایران در سال 1362 توسط عبائی گزارش شد .

میزبان ها :

بلوط و سایه پهن برگ ها. البته در ایران میزبان آن را فقط درخت بلوط گزارش کرده اند .

خسارت

یکی از مهمترین آفات برگ خوار بلوط در جنگل های زاگرس محسوب می شود . با تغذیه لارو ها از جوانه ها و برگ های بلوط ، هر ساله موجب بی برگی کامل و درختان بلوط می گردد .

لارو ها با تشریح تار هایی از سطح شاخ و برگ ها آشیانه می سازند و با بیرون آوردن سر از داخل تار ها به خوردن برگ ها مشغول می شوند .

موفولوژی

1- بالغ : عرض پروانه با بال های باز حدود 20 میلی متر است . بال های جلویی به رنگ سبز روشن با سایه مایل به زرد است و بال های عقبی خاکستری رنگ است .

2- تخم : تخم ها زرد رنگ بوده و عمدتاً به صورت زوج هستند و توسط مواد مترشح و فلس پروانه ها محافظت می شوند

3- لارو به لارو های کامل سبز رنگ و بدون کرک و 18 میلی متر طول دارد بدن دارای نقاط سیاه رنگ و سر سیاه می باشد .

بیولوژی :

این حشره یک نسلی است . لارو دارای 5 سن لاروی است . زمستان به صورت تخم در سطح شاخه های چندین ساله زیر شاخه های فرعی و در زخم های حاصل از افتادن برگ ها می باشد .

در بهار تخم ها تبدیل به لارو شود و تغذیه از برگ های جوان آغاز می شود . در اواسط بهار لارو ها به رشد کامل می رسند و سپس *** فصل پروانه ها ظاهر می شود و در اوئل تابستان شروع به تخم گذاری نموده و تخم ها زمستان را سپری می کند .

حشرات ماده پس از جفت گیری تخم خود را به صورت 2 تا 4 تایی روی شاخه های جدایی قرار می دهند . در بهار لارو های جوان ضمن تغذیه از برگ های تار تنیده و برگ ها را لوله کرده و چند تایی داخل هر لوله *** و سپس لارو کامل ***

روش های کنترل

استفاده از سم دیمیلن نسبت به باکتوسپین مؤثر بوده است

استفاده از تله به ازای هر 100 متر یک تله درمرحله تعلیق است

استفاده از دیفلوبنزون مؤثر است

استفاده از B.T

 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.