فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

انتقال انرژی در اکوسیستم :

از قوانین مربوط به انرژی که در فیزیک مطرح می شود تبعیت می کنند.
نیروی پیش برنده در همه سیستم های اکولوژیک انرژی است . انرژی توانایی انجام کار است. بر طبق قانون اول ترمودینامیک ، انرژی بوجود نمی آید و از بین هم نمی رود بلکه از حالتی به حالت دیگر تبدیل می شود

مثلاً می توانیم انرژی نورانی را بصورت شیمیایی در آوریم که در این اکوسیستم اعمال شود و تمام تغییر حالات که در طبیعت انجام می شود و لزومش جریان انرژی است که منشأ آن هم از خورشید است.
 
بر اساس قانون دوم آن پدیده ها و تغییر حالاتی که انجام آن ها مستلزم صرف انرژی است همیشه مقداری از انرژی را از حالت متمرکز به حالت پراکنده در می آورد که این پراکندگی بصور مختلف بروز می کند که عمده آن بصورت گرماست.

بنابراین در تغییر حالات ( انجام کار ) بازده 100% نیست ( 40-50 % مفید است ).در پدیده تولید و تبدیل هم این پراکنده شدن انرژی ( از دست رفتن انرژی )واقع می شود. مثلاً وقتی انرژی موجود در گیاه را در اختیار گیاهخوار قرار می دهیم حدود 10% قابلیت انتقال مفید را دارد و بقیه بصورت حرارت از دسترس سیستم خارج می شود.

راندمان تبدیل به نوع سیستم بستگی دارد مثلاً در مثال بالا درصد تبدیل انرژی و تثبیت آن به مرحله بعد را بین 6 – 8 % می دانند که بیشترین تبدیل را می توان انرژی موجود در گیاه توسط خوک دانست.

این پراکندگی انرژی را آنتروپی گوییم بنابراین آنتروپی میزان انرژی است که در تبدیل در اختیار سیستم قرار نمی گیرد و به صور مختلف از دسترس سیستم خارج می شود. بدون تبدیل و تغییر انرژی ، نه زندگی امکانپذیر می شود و نه اکوسیستمی بوجود می آید.

هر اکوسیستمی ساختمان پیچیده بیوماس خود را منظم می کند و مسئولیت نگهداری نظم مزبور بر عهده تنفس کلی جامعه است .
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.