فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  


درصد جوانه زدن:
ابتدایی ترین روش ارزیابی کیفیت بذر تعیین درصد جوانه زدن آن تحت شرایط آزمایشگاهی می باشد.

بذرهایی که دارای قوه نامیه خوبی باشد بین 90 تا 100 درصد در آزمایشگاه جوانه می زند و درصد سبز شدن آنها در مزرعه حدود 85 تا 90 درصد خواهد بود.

هرچه درصد جوانه زدن بذر در آزمایشگاه پایینتر رود ، از درصد سبز شدن آن در مزرعه با شدن بیشتری کاسته می شود. مثلاً چنانچه بذری حدود 60 درصد در آزمایشگاه جوانه زند، ممکن است درصد جوانه زدن آن در مزرعه به زیر 25 درصد برسد.

معیار بهتری برای ارزیابی کیفیت بذر ، سرعت جوانه زدن آن است. برای این منظور می توان تعداد 5 روز تا 50 درصد جوانه زدن را ملاک قرار داد. هرچه این زمان کوتاهتر باشد، کیفیت بذر بهتر است.

بذرهایی که کیفیت پایینی دارند ، در برابر امراض و وضعیت بستر ، حساس می باشند. بستر نامساعد بذر موجب نقصان شدید درصد سبز بذر می گردد. بذرهایی که به کندی و یا با درصد پایینی جوانه می زنند و همچنین بذرهای کوچکتر از معمول و بذرهایی که تغذیه نامناسب داشته اند ، گیاهچه های کوچک و ضعیفی تولید می نمایند.

بذرهایی نیز که بطور طبیعی کوچک هستند ، مانند بذر منداب و یونجه ، تولید گیاهچه های بسیار کوچکی می کنند که درصد قابل توجهی از آنها در مزرعه تلف می گردد. بنابراین اگرچه ممکن است که این بذرها درصد جوانه زدن بالائی در آزمایشگاه داشته باشند ، اما درصد سبز شدن نهایی آنها پایین است.

احتمالاً شرایط تولید بذر روی اندازه و قدرت رشد گیاهچه و گاه عملکرد نهایی اثر دارد. بطور مثال بذرهای تولید شده تحت کشت آبی بهتر از بذرهای تولید شده تحت کشت دیمکاری می باشند. بذرهایی که در خواب بسر می برند نیز درصد جوانه زدن و سبز شدن پائینی دارند.

 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.