فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

از آنجایی كه پرورش قارچها معمولا” در محیطی بسته انجام می شود؛ لذا قارچهای صدفی را می توان در هر منطقه جغرافیایی و با هر نوع آب و هوایی كشت كرد. این قارچــــها می توانند اختـــلاف درجه حرارت 16 تا 30 درجه سانتیگراد را تحمل كنند .


در یك انبار با مساحت 80 متر مربع
: در یک انبار ?? متری بیش از یك تن قــارچ می توان تولید كرد. زمان لازم برای این كار حدود 2 ماه بوده و اولین برداشت پس از یك ماه بدست می آید . این جزوه برای تولید قــارچ صدفی درسطحی پایین تراز این میزان نوشته شده بدیهی است جهت تولید در مقیاس بالا دانش فنی بیشتری مورد نیاز می باشد؛ كه در كلاسهای تئوری عملی ارائه خواهد شد .

فضای مورد نیاز
: برای كشت قارچ صدفی می توان از یك اتاق ؛ زیرزمین ؛ انبار متروكه ؛یا هرمكان خالی دیگر كه دارای سقف مناسب باشد استفاده نمود.این مكان باید توانایی نگهداری دمای اطاق راداشته باشد بطوریكه ؛ تاحد امكان از اختلاف شدید درجه حرارت جلوگیری كند .

محیط كشت قارچ صدفی
: محیط كشت قارچ صدفی از كاه گندم ؛ کاه جو ؛ کاه برنج ؛ تراشه چوب صنوبر.... تهیه می شود. در این كشت از خاك و كود استفاده نمی شود بنابراین هیچگونه آلودگی زیست محیطی ندارد .

نحوه كشت قارچ صدفی
: كاه وكلش خرد شده را یك شب در آب گذاشته تا كاملا”مرطوب ؛سپس مدت 2 تا 3 ساعت در آب جوش پاستوریزه می شود .برای این كارمی توان از یك بشكه خالی استفاده كرد .زمان پاستوریزه كردن از وقتی محاسبه میشودكه آب به نقطه جوش رسیده باشد.جهت اطمینان خاطر بهتر است از دماسنج الكلی برای سنجش دمای آب جوش استفاده شود. سپس كــاه را آبكش كرده آنرا به حال خود رها می كنند تا پس از چند ساعت خنك شود؛ بطوریكه بالمس كردن كاه با پشت دست ؛ هیچگونه گرمایی احساس نشود .

بذر زنی
: پس از اینكه كاه كاملا خنك شد با 3 تا 5 درصد اسپان( اسپان=_ بذر قارچ ) مایه زنی می شود به این منظوربرای هر 10كیلوگرم كاه پاستوریزه شده مقدار400 تا 500 گرم بذرقارچ اضافه و مخلوط میشود. مخلوط حاصل درون كیسه هایی به قطر 45 تا50 سانتیمتربا ارتفاع 80 تا 150سانتیمتر ریخته سپس سطح آن كمی فشرده شده تا رطوبت كاه حفظ گردد. پس از بستن سر كیسه آنرا به محیطی كه از قبل بعنوان سالن كشت در نظرگرفته شده انتقال داده واز سقف آویزان میكنند. می توان كیسه های كشت شده را روی زمین هم قرار داد .

كنترل دما و نور
: از اولین روز كشت تا مدت 25 الی 30 روز دما روی 24 درجه سانتیگراد نگهداری شده ؛در صورت امكان محیط را تاریك می كنند. نورخورشید برای قارچ صدفی مناسب نیست.پس ازاینكه سطح كاه پوشیده ازتارهای سفید رنگ و ظریف قارچ صدفی شد. سوراخ هایی به فاصله 20 تا 25 سانتیمتر و به اندازه كف دست در اطراف كیسه كشت شده ایجاد و با آ بپاشی مداوم كف سالن رطوبت محیط را افزایش می دهند . در این زمان دما به 20 درجه سانتیگراد كاهش داده می شود. وجود نور یك لامپ در این زمان ضروری بوده و با عث افزایش محصول می شود .قارچها پس از یك هفته دیگر آماده برداشت می با شند .

آبیاری
: زمانی كه كیسه ها پاره می شوند ؛ چنانچه رطوبت محیط پایین پاشد ؛ سطح كاه خشك شده و بایستی با مقادیر خیلی كم آب ؛ بصورت اسپری آبیاری شوند . آبیاری ممكن است روزی دو بار یا بیشتر انجام شو د. باید توجه داشت كه آبیاری 48 ساعت قبل از برداشت قارچها متوقف شود. پس از برداشت محصول میتوان آبیاری را ادامه داد .

میزان تولید
: میزان تولید از هر كیسه طی 4 تا 5 چین یا بیشتر در حدود 2 تا 4 كیلوگرم قارچ تازه میباشد.
پرورش قارچ صدفی
پرورش قارچ صدفی
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.