فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

نام علمی : Monilia brown rot


عامل بیماری Moniliniaاست كه آنامورف آن monilia می باشد.

سه گونه دارد:
1- M. Laxa معروف به European brown rot
2- M. Fructicolaمعروف به American brown rot كه در ایران وجود ندارد.
3- M. Fructigena

میزبانها در ایران : سیب، گلابی، به، زردآلو، گوجه، گیلاس و زردآلو درایران مهمتر است و M.laxaاز آن جدا شده است(از سمنان). بیماری به گل شاخه و میوه میزند ولی میوه های رسیده حساسترند. میوه هایی كه روی درخت كاملاً سالمند ویكدفعه شروع به قهوای شدن می كنند مشكوك به این بیماریند. میوه های آلوده سریعاً می ریزند. اینها به تدریج می پوسند وحالت چرمی سفتی پیدا می‌كنند وتشكیل اسكلروت قارچ را می دهند. اسكلروت در بهار جوانه زده وتولید آپوتیسیم می نماید وآسكوسپورها گیاه را آلوده می‌كنند.

كنترل شیمیایی: سمپاشی زمستانه (زیرا به سه صورت اسكلروت ، میسلیوم و كنیدی زمستانگذرانی دارد) . سمپاشی دربهار بعداز تشكیل گل انجام می شود.

توصیه: بهداشت باغ ؛ جمع آوری میوه های آلوده . هرس شاخه های آلوده

مومیایی درختان میوه
مومیایی درختان میوه
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.