فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

خواص درمانی کدو :

  كدو از لحاظ طب  قدیم ایران سرد و تر یعنی خنك كننده و مرطوب كننده است

خواص : كدو  Squash

- نحوه استفاده : خوراکی به عنوان غذا

- خواص : كدو Squash

- نام علمی : Lagenaria vulgaris
 


- گیاه شناسی

  كدو گیاهی است یكساله و خزنده كه برگهای آن بشكل قلب و پهن و پوشیده از كرك ریز می باشد . گلهای زرد رنگ است و گل نر و گل ماده آن روی یك پایه قرار دارد . ریشه آن باریك و بلند ، كمی شیرین است . كدو انواع مختلف دارد مانند كدوی حلوایی ، كدوی تنبل یا كدوی زرد ،كدوی خورشی یا كدوی سبز .

نوعی از كدوی حلوایی در كانادا و آمریكا و بعضی نقاط دنیا می روید كه بسیار بزرگ می شود و گاهی وزن آن مرباتا 60 كیلوگرم نیز می رسد . در آمریكا و كانادا این كدوها را برای شب هالوین بكار میبرند و با آن رو كیك درست می كنند .

 

- خواص داروئی :

- خواص كدو و تخم كدو :

از لحاظ شیمیایی بدن را قلیایی می كند . كدو هم مانند بادمجان چون دارای كالری است بنابراین مهمترین غذا برای كسانی است كه می خواهند وزن كم كنند .

1) تخم كدوی خام اثر دفع كرم روده دارد و چون سمی نیست اطفال نیز می توانند از آن استفاده كنند . برای این منظور باید مقدر 50 گرم تخم كدو را پودر كرده و با عسل مخلوط نموده و مصرف كنید و باید بعد از چهار ساعت یك مسهل مانند روغن كرچك بخورید كه كرمها را دفع كند .

2) كدو اثر ملین ، مدر و رفع یبوست و رفع سوء هاضمه را دارد

3) به اشخاصی كه تب دارند كدو می دهند تب را پائین می آورد

4) كدو برای اشخاص گرم مزاج و صفراوی غذای خوبی است

5) كدو خونساز است و برای استفاده از این خاصیت كدو باید آنرا همراه با آب غوره و یا سركه در روغن زیتون پخت و مصرف نمود

6) برای رفع دندان درد آب كدو قرقره كنید

7) برای درمان گوش درد چند قطره آب كدو در گوش بچكانید

8) برای برطرف كردن التهاب معده ، كبد و كلیه كدوی پخته را روی این اعضاء بگذارید

9) پوست كدو را خشك كنید خوردن آن درمان بواسیر و خونریزی معده و روده است

10) تخم كدو درمان كنننده سرفه و برطرف كننده اخلاط خون است

11) برای زخم روده ها و مثانه و سوزش مجرای ادرار تخم كدو مصرف كنید

12) روغن تخم كدو برای رفع تب و دل پیچه مفید است

13) كدو و تخم كدو هر دو برای پیشگیری سرطان مفید می باشند

14) تخم كدو علاج كننده سرطان پروستات و برطرف كننده ورم پروستات می باشد در مادران بالاتر از سن چهل معمولا غده پروستات شروع به بزرگ شدن می كند و بنابراین این اشخاص باید چند روز در هفته كدو حلوایی یا تخم كدو بخورند .

15) كدو و تخم كدو در پیشگیری سرطان ریه بسیار موثر است و اشخاص سیگاری و حتی آنهائیكه با این اشخاص زندگی می كنند و باصطلاح سیگاری دست دوم هستند برای اینكه مریض نشوند باید از كدو استفاده كنند .

 

- انتخاب و نگهداری:  بهتر است انواع تمیز و بدون لكه كه سنگین وزن نیز هستند انتخاب شود. كدوی بریده نشده را باید در محل خنك كه تهویه مناسب دارد نگهداری كرد.  تكه های بریده شده كه دانه و پوست آن جدا نشده است ، در پوشش پلاستیكی قرار داده و در یخچال نگهداری شود .
 

- خواص کدو از نظر احادیث :

بر مغز و عقل می افزاید ، قلب غمگین را محکم میکند و برای درد قولنج مفید است .


خواص درمانی کدو
خواص درمانی کدو
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.