فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  

ویروئید پوست پینه ای میوه سیب ( Apple scar skin viroid):

ویروئید عامل بیماری اولین بار توسط کوگانزاوا و همکاران آن در سال 1983 شرح داده شد.


علائم:

علایم بیماری محدود به میوه می باشد.در سیب تقربلا 5 هفته بعد از باز شدن جوانه ها، لکه های پینه مانندی در اطراف ناحیه گلگاه میوه ایجاد می شود، این لکه ها بتدریج افزلیش یافته بطوری که تا هنگام برداشت محصول ممکن است بیش از 50 درصد سطح میوه را پینه ها بپوشانند.

میوه های آلوده به طور کامل نمی رسند، کوچک و سفت می باشند و طعم نامطلوبی دارند.

این ویروئید بیماریهای پوست پینه ای، خال دار شدن و ترک خوردگی در سطح میوه سیب ایجاد می کند.

گیاهان میزبان عبارتند از:

سیب، گلابی، پستانک، به، زالزالک، آلو و غیره

این ویروئید به راحتی بوسیله پیوند منتقل می شود ولی هیچ ناقلی برای آن گزارش نشده است و در پوست بذر شناسایی شده و احتمال دارد بوسیله بذر منتقل می شود.

ویروئید پوست پینه ای میوه سیب 37 درصد تشابه توالی با ویروئید لکه زرد مو دارد.

کنترل:

استفاده از مواد تکثیری عاری از ویروئید مهمترین روش کنترل می باشد. در بین سیبهای تجاری ارقام گلدن، دلیشنر، موتسو و لوردلامبون متحمل می باشند.

 

ویروئید پوست پینه ای میوه سیب
ویروئید پوست پینه ای میوه سیب
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.