فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

درخت و درختکاری :

درخت این جاندار بی زبان ازگرانبهاترین آفریده ها برای آدمی است
 كمتر كسی است كه به عمرش درخت نكاشته باشد و یا لااقل در فكر كاشتن یك درخت نبوده باشد ، درختكاری یك سنت پسندیده است كه همه مردم به آن علاقه دارند. ما هم  باید به درختكاری توجه بیشتری داشته باشیم و همه ساله درخت بكاریم و از آن نگهداری كرده و ذیگران را هم در این كار خداپسندانه تشویق نماییم.

درختكاری با نهال : نهال معمولا به سه صورت در اختیار قرار می گیرد :1- نهال ریشه عریان 2- نهال گلدانی 3- نهال گونی پیچ

نهالهای ریشه عریان : می توان این گونه نهال را در اواخر زمستان و یا اوایل بهار قبل از بیدار شدن درخت از نهالستانها و مراكز فروش نهال تهیه كرد .در موقع خرید به سالم بودن كلیه اجزای نهال توجه شود که شاخه ، تنه و ریشه تازه ، سالم و مناسب باشد.

گودال را به اندازه ای حفر كنید كه ریشه ها در هم پیچ نخورد وقتی نهال را در گودال قرار دادید در آن  خاک بریزید و آن را با لگد فشار بدهید پس از آن اطراف گودال را برای آبیاری به صورت حوضچه آماده كنید .نهال باید به اندازه ای كه در نهالستان در خاك بوده است در خاك داخل گودال قرار گیرد و این را از روی رنگ قسمت یقه گیاه ( فاصله ریشه و ساقه اصلی )‌می توانید به خوبی تشخیص دهید.

نهالهای گلدانی : اینگونه نهالها را در تمام طول  سال می توان انتقال داد و در محل مورد نظر كشت نمود، مشخص كردن وضعیت ریشه ها قبل از بیرون آوردن نهال از گلدان كار مشكلی است و می توانید ظاهر آنرا معاینه كنید و اگر ریشه ها از سطح خاك اطراف گلدان و سوراخهای زهكش زیر گلدان بیرون زده باشد از انتخاب این چنین گلدانی جدا خودداری كنید.

عمق گودال را دو برابر قطر دهانه گلدان حفر كنید. لازم است كه به خاك مقداری كود اضافه نمایید.زیرا نهالهای گلدانی از حساسیت بیشتر برخوردار هستند و باید در عملیات كاشت و مواد غذایی مورد نظر دقت نمود.

وقتی كه نهال را از گلدان بیرون می آورید ریشه های اضافی پیچ خورده و صدمه دیده را قطع كنید و به آهستگی ریشه هایی را كه در هم شده اند از یكدیگر دور كنید گیاه را اندكی بالاتر از آنچه در گلدان بوده است در گودال قرار دهید و اگر گودال را عمیق تر حفر كرده اید مقداری خاك و كود كف آن بریزید سپس آن را با لگد مستقر و محكم كنید.

بهتر است گودال را قبلا آبیاری كنید و بگذارید آب آن زهكش شده و جذب شود .پس از اینكه نهال را داخل گودال گذاشتید اطراف آن را با خاك و كود پركنید و بعد آبیاری نمایید.

نهالهای گونی پیچ :معمولا بعضی از نهال درخت و درختچه ها را وقتی كه از زمین نهالستان برای انتقال به محل اصلی بیرون می آورند به سبب حساسیتی كه دارد و احتمال خشك شدن آنها در فاصله بیرون آوردن از نهالستان و كشت وجود دارد به هنگام كندن از بستر خزانه ها نهال را همراه با خاك اطراف ریشه آن بیرون می آورند

و ریشه ها را بدون آنكه صدمه ببینند همراه مقداری خاك داخل گونی پیچیده و محكم با نخ می بندند و برای جلوگیری از خشك شدن داخل گونی ، مرتبا كمی آب به گونی می پاشند گودالی را كه برای این گونه نهالها در نظر می گیرند

نباید به اندازه ای عمیق باشد كه از ارتفاع خاك اطراف نهال بیشترباشد معمولا باید نهال را حدود 5 سانتیمتر بالاتر ازحد طبیعی آن كاشت پهنای دهانه گودال تقریبا باید دو برابر توپی خاك اطراف نهال باشد و عمق آن هم كمی كمتر از ارتفاع خاک باشد.

وقتی گودال را به مشخصات بالا حفر نمودید كمی خاك خوب مخلوط با كود بریزید سپس نهال را داخل گودال گذاشته اطراف آن را با خاك مناسب و كوددار پر كنید و پس از آن حوضچه اطراف نهال را آماده و آبیاری نمایید.

خصوصیات یك نهال خوب

1:ریشه فراوانی داشته باشد.
:2ساقه آن مستقیم و بدون انشعاب باشد.
3:تاج آن طبیعی و انشعاب داشته باشد.
:4پوسته نهال باید شاداب و آبدار باشد.
:5در نهالهایی كه همیشه سبزهستند رنگ برگها باید سبز معمولی یا سبز تیره یكدست باشد.همچنین آثار ضعف و پژمردگی در برگها دیده نشود.
:6ریشه نهال باید شادابی و رطوبت داشته باشد و بریدگی و شكستگی آن بسیار كم باشد.
:7باید توجه داشته باشید كه اعضای مختلف نهال از زخم و وجود حشرات و بیماری به دور باشد.

توصیه های مهم

هیچ وقت نباید برای در آوردن نهال از زمین آن را بكشید.
بهترین زمان برای كاشتن نهال در روزهای ابری و زمانی كه باد كم می وزد می باشد.
برای كاشت نهال ابتدا مقداری خاك مرغوب كف گودال بریزید و سپس نهال را روی آن قرار دهید.
جاهایی كه خطر چرای نهال به وسیله دام وجود دارد باید از نهال مراقبت بیشتر و كاملتری شود

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.