فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

نیاز های اقلیمی درخت فندق :

مركز عمده تولید فندق در دنیا قسمت شمالی تركیه در ساحل دریای سیاه است.
سایر مناطق مهم تولید فندق ایتالیا ، اسپانیا و اورگون ایالات متحده آمریكا می باشد. مناطقی با زمستان های خنك و تابستان های معتدل, اقلیم های مساعد برای تولید فندق هستند .

تحمل درختان فندق نسبت به گرما ، باد و تنش رطوبت ضعیف می باشد. اما نسبت به سرما و یخبندان تحمل متوسطی دارد. فندق درختی خزان كننده است و از طریق باد گرده افشانی می كند. گل نر آن در اواخر تابستان و پائیز تشكیل می شود و در زمستان طویل شده به رشد كامل می رسد و باد گرده های آن را روی گل های ماده كوچك حمل می نماید.

وقتی توسط گل ماده پذیرش گرده انجام گرفت. گل های ماده به صورت جوانه های كوچك با دسته ای از رشته های مایل به قرمز در نوك آنها ظاهر می گردند. گرده گل نر و گل های ماده می توانند دماهای پائین تا منهای ده درجه سانتی گراد زیر صفر را تحمل كنند. گل های نر و ماده به طور جداگانه روی یك درخت تشكیل می شوند اما درخت فندق خود بارور نیست.

اگر گرده افشانی در زمستان انجام گیرد، عمل لقاح تا اوایل تابستان اتفاق نمی افتد . هنگام نمو جنین یا مغز فندق در داخل پوست آن ، اگر دما به مدت 3 روز یا بیشتر كمتر از 21 درجه سانتی گراد باشد. نمو جنین تلقیح شده متوقف می گردد و در نتیجه فندق پوك و خالی بدست می آید.

فندق در اواخر تابستان می رسد و در بیشتر ارقام از غلاف خود جدا شده و به زمین می افتند.همانند درختان خزان كننده ، فندق به سرمای كافی در زمستان برای غلبه بر خواب گل های نر ، گل های ماده و جوانه های رویشی نیاز دارد. ساعات نیاز به سرمای بین صفر تا 7 درجه سانتی گراد بیشتر برای جوانه های برگ و نوع رقم فندق بین 100 تا 1500 ساعت تغییر می كند.

مناطق عمده تولید فندق نیمه كره شمالی دارای اقلیم مدینترانه ای و عرض جغرافیایی 40 تا 45 درجه شمالی قرار دارد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.