فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

نام جنس : paphiopedilum

خانواده اُركیده ها (Orchidaceae )


گلهای ارکیده یا ثعلب ها به عقیده بسیاری از دانشمندان جزو تکامل یافته ترین گیاهان می باشند.


آنها بدون شک یکی از شگفت انگیز ترین و زیباترین گیاهان روی زمین هستند.خانواده ثعلب از نظر تنوع با بیش از 600 جنس و 20000 گونه در سطح جهان جزو غنی ترین گروه های گیاهی محسوب می شود.محل زندگی آنها مناطق گرمسیر و معتدله می باشد.

 یک گل ارکیده یا ثعلب دارای سه گلبرگ است. یکی از  گلبرگهای آن به صورت قابل توجهی بزرگ شده و دارای تزئینات  و اشکال خاصی می باشد که در اصطلاح به آن گلبرگ لابل گفته می شود.پرچمها کلاله و خامه در اندام ستون مانندی قرار دارند که از صفات متمایز کننده این خانواده از سایر گروه های گیاهی می باشد.از نظر طبقه بندی ارکیده به گروه گیاهان تک لپه ای تعلق دارند.

انواع گونه ها:

 ثعلب میمونی

ابرویی زنبوری

خربقی جنگلی
گلسر كردی
ارکیده کاتلیا
 ارکیده فالائنوپسیس
ارکیده انسیدیوم
ارکیده پافیوپدیوم
ارکیده سیمبیدیوم

اطلاعات گیاه شناسی:

 سبزینه دار  ولی تعدادی ساپروفیت و بدون برگ

ساقه ها:

 یك یا چند میان گرده متورم

برگ ها :

 شبكه رگبرگی موازی

شكل برگ ها: كشیده – بیضی- گرد- ضخیم  و چرمی  یا نازك و نرم

گاهی چین دار

گلها:

بسیار مشخص

. قطر آنها از چند میلیمتر تا 45

رنگ ها متنوع و برخی دارای 2 یا 3 رنگ

برخی اصلاً عطر و بویی ندارند برخی بسیار معطرند

خصوصیات منحصر به فرد ثعلب:

•داشتن گل های نامنظم
•دانه گرده
•اندام های جنسی
•شاخك
•بذرها

آبیاری:

 در تابستان هفته ای دو تا سه‌بار آبیاری نمایید، در زمستان هفته‌ای یك بار كافی است، در بهار سطح خاك گلدان همیشه باید مرطوب باشد.
رطوبت: در بهار و تابستان هر دو روز یك بار با آب ولرم و سبك فاقد املاح گیاه را غبار پاشی نمایید، جهت تامین رطوبت دایمی و پایدار به زیر گلدانی حاوی سنگریزه آب اضافه نمایید تا زمانی كه در پاییز و زمستان گیاه در گل است در صورت پایین بودن درجه حرارت غبار پاشی مضر است.

خاك مناسب :

اركیده به خاك مخصوص نیاز دارد بهتر است خاك آن را به صورت آماده از متخصصین تقاضا كنید، مخلوطی از خزه اسفاگتوم و خاك لوم و پیت و شن خاك خوبی برای اركیده است.
تعویض گلدان : هر دو سال یك بار بعد از گل‌دهی احتیاج به تعویض دارد

نور: نور غیر مستقیم كنار پنجره را ترجیح می‌دهد، گیاه را در معرض تابش مستقیم آفتاب بخصوص در ظره تابستان قرار بدهید.
دما : حداكثر درجه حرارت در تابستان 270 و در زمستان c 010 است.

 تغذیه : از اول فصل رشد تا زمان پژمردگی گلها گیاه را با مواد غذایی مصنوعی گیاه زیستی طبق دستور تغذیه نمایید، بعد از پژمرده شدن گلها تا بهار آینده تغذیه را متوقف نمایید.

فیزیولوژی پس از برداشت:

همیشه در ابتدا گلهای شاخه بریده تازه را در محلول فلورسانت 100 به مدت حداقل 4 ساعت قرار دهید. مدت زمان درمان نبایستی از 72 ساعت افزایش یابد.

تا رسیدن به دست مصرف كننده گلها را در فلورسانت 320 قرار دهید.

فیزیولوژی پس از برداشت با فلورسانت 100 و 320 بایستی با این توالی صورت پذیرد و بایستی همیشه توسط پرورش دهندگان انجام گیرد. محلول فلورسانت را درست قبل از برداشت آماده نمائید

پس از برداشت:

خنثی سازی:
خنثی سازی محلولهای رسوبی ضروری می باشد و این بعلت آن است كه محلولهای رسوبی حدی از نقره را شامل می شوند
هیدرات كردن دوباره:
گلهایی كه با محلول فلوزسانت 100 و 320 پس از برداشت درمان  شده اند، مطابق با سطح مصرف گلكاران می توان در فلورسانت 320 یا 330 ذخیره نمود.
ذخیره:
فلوئورسانت 320 یك محصول مطلوب است كه در جهت ذخیره كردن گلها مورد استفاده قرار می گیرد و مانع از گسترش باكتری ها می شود.
كاربرد:
—در موارد فیزیولوژی پس از برداشت گلهای شاخه بریده محلول فلورسانت 100 مورد استفاده قرار می گیرد
شاخص های كیفیت:
گلهای اركیده معمولاً 3 تا 4 روز بعد از باز شدن برداشت می شوند و این به علت آن است كه بعد از باز شدن گلهای آنها به مدت زمان كوتاه می افتد. در اوایل و اواخر فصل گلها از شاخه چیده می شوند. و به خاطر قیمت بالای آنها از ارزش اقتصادی مطلوبی برخوردار هستند.
حساسیت در برابر اتیلن:
برخی گونه های گل اركید ( برای مثال سیمبیدیم، فالانوپسیس بسیار حساس به گاز اتیلن هستند. د یگر گونه ها از قبیل رندابیم حساسیت كمتری به این گاز دارند.
بسته بندی گلها:
روش خاصی برای بسته بندی گلهای اركیده وجود ندارد. با در نظر گرفتن كیفیت گلها می توان آنها را بسته بندی كرد.

اقدامات صورت گرفته در جهت افزایش ماندگاری گل:

با افزودن محلول نیترات نقره به مدت 30 دقیقه می توان طول عمر گونه آنسی دیوم گلدیانا را افزایش داد. افزودن گل آذین های برشی به مدت 10 دقیقه با محلول 4 میلی مول STS باعث افزایش طول عمر گل می شود. قرار دادن گلهای دندرابیوم و فالانوپسیس در معرض متیل سیلكو پروپین 1/0 میلی لیتر بر لیتر برای 12 ساعت و یا افزودن تیوسولفات نقره 5/0 میلی مول برای 24 ساعت اثرات زیان بار اتیلن را كاملاض از بین می برد.

خواص داروئی ارکیده

استفاده از برخی اركیده ها در پزشكی ودرمان های رایج احتمالاً از روی شكل جفت پیازهای زیرزمینی آنها كه یادآورشكل خاصی بوده صورت می گرفته است.

در چین پیازهای كاذب گونه خاصی از Dendrobium به عنوان یك دم كرده آرام بخش استفاده می شود. در كره گونه D.nobile  پیدا شده كه حاوی عوامل ضدسرطان است .




  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.