فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

گلهای کاملیا بزرگ و شبیه به رز هستند و ممکن است سفید تا صورتی، قرمز و یا زرد باشند. اندازه گلهای کاملیا طیف گسترده ای دارد.
شرایط پرورش و مراقبت از درخت کاملیا
شرایط پرورش و مراقبت از درخت کاملیا

درخت کاملیا ( camellia ) درختچه ای است با برگهای سبز جذاب و گلهای خوش رنگ پرجلوه که باعث شده این گیاه یکی از اولین گزینه های طراحی فضای سبز در باغچه ها و باغهای مجلل باشد. تقریبا در هر زمانی از سال میتوان یکی دو گل بر روی درخت کاملیا مشاهده کرد. این گیاه همانند درختان دیگر چندین گونه و همچنین انواع هیبریدی دارد. غالبا کاملیا به خاطر گلدهی کاشته میشود.

 

ویژگیهای درخت کاملیا

اندازه این گیاه معمولا به ارتفاع 6 تا 15 فوت (1.8 تا 4.5 متر) میرسد اگر چه برخی انواع آن کوتاهتر (60 سانتیمتر) و برخی انواع بلندتر (تا 6 متر) هستند. پهنای درخت کاملیا معمولا 1.5 تا 2 متر است.

شکل درخت کاملا معمولا پرپشت و متراکم و درختچه ای با شکل مدور یا هرمی است.

برگهای کاملیا همیشه سبز و براق هستند و رنگ آنها سبز تیره است.

گلهای کاملیا بزرگ و شبیه به رز هستند و ممکن است سفید تا صورتی، قرمز و یا زرد باشند. اندازه گلهای کاملیا طیف گسترده ای دارد.

رشد درخت کاملیا کند بوده و تقریبا 30 سانتیمتر در سال براورد میشود.

از درخت کاملیا در طراحی فضای سبز به عنوان نقطه کانونی، پر کردن حاشیه ها و پرچین استفاده میشود. برخی گونه های کاملیا را میتوان به صورت بونسای یا داربستی پرورش داد. کاملیا را غالبا میتوان به عنوان گیاه تکیه گاه استفاده کرد. اندازه بزرگ و برگهای سبز تیره آن ساختار، توازن و ارتفاع بصری مناسبی برای طراحی کلی فضای سبز به شمار می آید.

 

شرایط لازم برای کاشت و پرورش درخت کاملیا

بهترین شرایط برای رشد این گیاه به صورت زیر است:

آب و هوا: بیشتر گیاهان گونه japonica و sasanqua کاملیا مقاوم هستند. ممکن است جوانه های گل روی درخت به واسطه سرما زدگی آسیب ببینند بنابراین در نواحی سردسیری گونه هایی از کاملیا بهتر است کاشته شود که مناسب هوای سرد باشد.

نور: مکانی نیمه سایه یا سایه جزئی برای آن مناسب است.

خاک: درخت کاملیا به خاک اسیدی با قابلیت زهکشی مناسب نیاز دارد. بهتر است اسیدیته خاک بین 6 تا 6.5 باشد. کاملیا را در نواحی که خاک آن دائما گلی و باتلاقی است نکارید. مقدار زیادی مواد آلی در گودال کاشت کاملیا بریزید تا زهکشی آن بهتر شود.

آب: نیاز آبیاری این گیاه متوسط است و به خشکی و بی آبی مقاوم نیست اگر چه گیاهان قدیمی تر سازگاری بیشتری دارند.

 

توصیه هایی برای کاشت درخت کاملیا

کاملیا را باید کمی بالاتر بکارید تا سطح روی سیستم ریشه آن همسطح خاک مجاور باشد. به این ترتیب آب کمتر در تماس با تنه درخت قرار میگیرد.

ریشه های کاملیا کم عمق و سطحی هستند بنابراین نباید آن را در زیر سایه درختانی که ریشه سطحی دارند مانند افرا و غان یا توس بکارید. اغلب درخت کاملیا در نیم سایه درختان بلند با سیستم ریشه عمیق مانند کاج، کاشته میشود.

گونه های کوچکتر کاملیا را میتوانید در گلدان نگهداری کنید. در این صورت از خاک گلدانی طراحی شده برای کاملیا، آزالیا یا گل صدتومانی استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

 

مراقبت از درخت کاملیا

هرس: پس از گلدهی فصل بهار درخت کاملیا را میتوانید هرس کنید. هرس گونه Camellia sasanqua باید اول بهار انجام شود پیش از این که جوانه گلها ظاهر شوند. معمولا تنها شکل دهی با هرس سبک باید انجام شود و نوک شاخه ها چیده شوند تا گیاه پرپشت شود.

کود دهی: پس از پایان گلدهی، کمی کود همه منظوره به درخت بدهید یا از کود طراحی شده برای گیاهانی که خاک اسیدی میطلبند، استفاده کنید. هر سال تنها در بهار کود دهی را انجام دهید چرا که کاملیا نیازی به غذای زیاد ندارد. برای جذب بهتر مواد، کود را در دایره وسیعی در محدوده سایه اندازه درخت پراکنده کنید نه اینکه آن را در اطراف تنه درخت به صورت متمرکز بریزید.

تکثیر و ازدیاد: کاملیا را با قلمه نیمه چوبی، خوابانیدن یا پیوند به راحتی میتوانید تکثیر کنید.

گلدهی: آبیاری را در زمان گلدهی افزایش دهید تا گلدهی تقویت شود. میتوانید برخی از جوانه های گل را بچینید تا گلهای بزرگتر و پر جلوه تری حاصل شود. برای انجام این کار تنها کافیست جوانه ای را که در مجاورت جوانه دیگری قرار دارد بچینید یا تمامی جوانه های داخلی را بچینید و آنهایی را که در نوک شاخه ها هستند بگذارید بمانند.

مالچ پاشی: کاملیا نیاز به چند سانتیمتر مالچ دارد تا رطوبت و دمای خاک حفظ شده و ثابت بماند اما مراقب باشید مالچ با تنه درخت تماس نداشته باشد.

آبیاری: آبیاری باید منظم باشد اما خاک گلی نماند. آبیاری عمیق انجام دهید تا ریشه ها عمیق تر شده و گیاه در مقابل کم آبی مقاوم تر شود. پیش از سرما زدگی پاییز، خوب گیاه را آبیاری کنید تا از گیاه در مقابل آسیبهای ناشی از سرما زدگی محافظت شود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.