فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

اگر در نواحی گرمسیری زندگی میکنید میتوانید در هر زمانی از سال این درخت را بکارید اما اگر در نواحی زندگی میکنید که در زمستان دچار یخ بندان میشود و خطر سرما زدگی وجود دارد باید این گیاه را در اوایل بهار بکارید.
شرایط کاشت نهال توری در باغچه
شرایط کاشت نهال توری در باغچه

به طور کلی درخت یا درختچه توری ( Crepe Myrtle ) در شرایط بسیار گرم و مرطوب استوایی بهترین رشد را دارد اما خوشبختانه توری رقمهایی (واریته) دارد که به شرایط آب و هوایی سردتر نیز مقاومت دارند. هنگام انتخاب قلمه یا نهال توری در گلخانه، ابتدا دقت کنید کدام رقم توری را مشاهده میکنید. مطمئن شوید رقم توری باید مناسب شرایط آب و هوایی منطقه شما باشد.

همچنین باید به خاطر داشته باشید برای داشتن توری لازم نیست حتما از گلخانه خرید کنید، یکی از روشهای پرورش درخت توری از نوع مورد نظر شما، گرفتن قلمه از سایر درختان توری موجود در منطقه خودتان است. همچنین میتوانید قلمه های گرفته شده از توری منطقه خود را خریداری کنید. در هر صورت اگر از درختی میخواهید قلمه بگیرید از صاحب آن اجازه بگیرید.

 

شرایط کاشت گیاه توری

هنگام کاشت نهال توری که خریده اید، باید اقدامات زیر را انجام دهید تا مطمئن شوید نتیجه آن موفقیت آمیز خواهد بود.

1-    زمان مناسبی برای کاشت درخت انتخاب کنید. اگر در نواحی گرمسیری زندگی میکنید میتوانید در هر زمانی از سال این درخت را بکارید اما اگر در نواحی زندگی میکنید که در زمستان دچار یخ بندان میشود و خطر سرما زدگی وجود دارد باید این گیاه را در اوایل بهار بکارید.

2-    محل کاشت گیاه باید آفتاب گیر باشد. گیاه توری هر چه آفتاب بیشتری دریافت کند حال بهتری خواهد داشت.

3-    از خوب بودن خاک مطمئن شوید. میتوانید برای خاک باغچه ای که در آن توری میکارید، تست اسیدیته ( pH ) انجام دهید. اگر اسیدیته خاک بین 6 تا 7.3 باشد مناسب است. توری خاکی را ترجیج میدهد که کمی اسیدی باشد. برای کاهش میزان اسیدیته خاکهای قلیایی میتوانید کمی کود حیوانی، کمپوست یا مواد آلی دیگر به خاک بیفزایید. برای افزایش میزان اسیدیته خاک مقداری آهک باغبانی به خاک اضافه کنید.

4-    محل کاشت درخت را از قبل آماده کنید. توری همانند هر نهال دیگری کم سن و ج.ان است و در صورتی که پیش از کاشت خاک آن کاملا آماده باشد بهترین رشد را خواهد داشت. همه درختان به خاکی با قابلیت زهکشی خوب و نامتراکم نیاز دارند تا ریشه آنها بتواند به خوبی رشد کند. برای اصلاح خاکهای سنگین رسی مقداری ماسه یا شن شسته یا پیت ماس اضافه کنید.

5-    فضای کافی برای رشد گیاه در اختیار آن قرار دهید. از بیل زدن زمین و آماده کردن خاکی که میخواهید در آن درخت توری بکارید، گودال بزرگی حفر کنید. گودال باید کاملا پهن باشد اما عمق آن بیشتر از عمق گلدان نهال توری نباشد. مراقب باشید نهال توری را خیلی در عمق خاک فرو نبرید چون خاک اطراف سیستم ریشه باید به خوبی اکسیژن دریافت کند.

6-     پیرامون نهال توری که در گودال قرار داده اید را با خاک خوبی پر کنید. گودال را با خاک شخم زده شده و مناسب پر کنید. سپس خاک را اندکی فشرده کنید تا نهال در جای خود محکم و ثابت بماند. مراقب باشید زیادی خاک را نکوبید و فشار ندهید چرا که نباید زیاد متراکم شود بلکه باید گردش هوای خوبی در ساختار داخل خاک وجود داشته باشد تا گیاه بتواند مواد مغذی دریافت و به گیاه برساند.

7-    یک لایه پوشش مالچ بریزید. پس از کاشت نهال مالچ پاشی به صورت یک لایه ضخیم به حفظ رطوبت گیاه و مواد مغذی آن کمک میکند. 7 تا 13 سانتیمتر مالچ چوبی برای این منظور میتوانید استفاده کنید. دقت کنید نباید مالچ در تماس با تنه درخت باشد چرا که نهالهای تازه کاشته شده و جوان در این شرایط دچار پو.سیدگی میشوند و از بین میروند. بهتر است هر فصل بهار یک لایه چند سانتیمتری مالچ به خاک پیرامون گیاه اضافه کنید.

8-    نهال را آبیاری کنید. پس از کاشت نهال جوان توری، آن را به صورت عمیق و کامل آبیاری کنید. به عنوان اولین آبیاری برگها، تنه و شاخه های نهال را کامل بشویید و بگذارید قاعده درخت غرق در آب شود و به مدت یک ساعت آب در پای آن جاری باشد تا مطمئن شوید خاک کاملا خیس شده است. حواستان به نهال توری تازه کاشته شده باشد. به محض مشاهده علائم تنش آبی مانند پژمردگی برگها باید فورا گیاه را آبیاری کنید. معمولا باید هفته ای یک بار آبیاری عمیق انجام دهید.

 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.