فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

سروها گیاهانی همیشه سبز می‌باشند که بومی مناطق مختلفی در نیمکره شمالی و از نظر اندازه و ارتفاع ، رنگ برگسار و شکل تاج متنوع هستند.قبل از کاشت نهالی که در گلدان است را به طور کامل آبیاری نماییدتا خاک آنن خوب خیس شود. با حفر یک سوراخ به اندازه دو برابر گلدان.محل کاشت را آماده نمایید. مقداری کمپوست در محل حفاری شده بریزید. چند ضربه به اطراف گلدان بزنید و با گرفتن تنه و کشیدن گیاه آن را از گلدان خارج نمایید.
شناخت انواع سرو و دستورالعمل کاشت و نگهداری
شناخت انواع سرو و دستورالعمل کاشت و نگهداری

 

درخت سرو در دنیا به عنوان نماد ملی درخت ایران شناخته شده‌است  .

سروها گیاهانی همیشه سبز می‌باشند که بومی مناطق مختلفی در نیمکره شمالی و از نظر اندازه و ارتفاع ، رنگ برگسار و شکل تاج متنوع هستند. ارتفاع این گیاهان بین 5 الی 40 متر متغییر است و برگهایی فلس شکل به طول 6-2 میلیمتر دارند که 5-3 سال عمر می کنند. مخلوط کروی شکل آنان 40-8 میلیمتر طول دارند در داخل مخلوط بذرهایی کوچک به طول 7-4 میلیمتر قرار دارد و هر بذر دو بال کوچک نیز دارند .


تعداد گونه های این گیاه با توجه به اینکه برخی از آنان بومی نواحی کوچک و دور افتاده هستند و توسط تمامی محققان مشاهده و مورد تایید قرار نگرفته اند بین 16 الی 25 گونه تخمین زده میشود بخصوص اینکه برخی از آنها گونه محسوب نمی شوند بلکه به عنوان زیرگونه و یا واریته مورد قبول واقع شده اند .

 

سروناز :

با توجه به شرایط آب و هوایی تا 20 متر هم قد می‌کشد. تعادل و زیبایی سرو با توجه به قد کشیده و بلندش سبب شد در ایران باستان سمبل آزادگی و استقامت تلقی شود. ویژگی‌های فیزیکی سروناز که آن را از دیگر هم خانواده‌هایش جدا می‌کند، عبارتند از ظاهر خمره ای و هرمی‌شکل سروناز که رنگ سبز برگ‌هایش نسبت به سروهای دیگر شادتر و شفاف تر است

  سرو سیمین یا سرو نقره‌ای:

 بومی ایالت آریزونا و کالیفرنیاست، برگهای فلسی به رنگ سبز-آبی یا خاکستری دارد، تاج گیاه موزون و مخروطی و میوه آن مخروط کروی به رنگ قهوه‌ای است. ریشه‌های جانبی و گسترده سطحی دارد. حداکثر بلندی آن 15–10 متر و گستردگی آن 5–3 متر است ولی با عمل هرس می‌توان اندازه آنرا در حد مورد نظر نگهداشت .شاخ و برگ و میوه آن معطر است و به ویژه بعد از هرس و آبیاری عطر خوشی در محیط پخش می‌کند.


سرو فری (نانا ):

درختی است کوتاه ، زینتی و خیلی کند رشد به طوریکه ارتفاع آن تا 60   سانتیمتر و گسترش عرضی شاخه های آن به 90 سانتی متر می رسد جهت طراحی باغهای صخره ای و باغچه های منازل و ویلاها استفاده می کنند. زیستگاه اصلی این گونه ژاپن و تایوان است . دارای  برگها فلسی ، به شکل تخم مرغی نوک تیز و کاملا به   شاخه ها چسبیده هستند که در ابتدا به رنگ سبز روشن و بعد تیره می شوند در سطح زیر فلسها و شاخه های کوتاه خطوط پراکنده استوماتی آبی – نقره ای  تا سفید مشاهده می شود


سرو طبری (سرو خمری ):

درختی است کوچک بردبار و کم نیاز و دارای فرمهای متعدد و زینتی  و مقاوم به شرایط نامساعد و کم آبی و خشکی و سرما است . فرم درختی آن به ارتفاع 5 متر می رسدبرگها پایا ، فلسی یا پولکی شکل   ،سوزنی و بطور متقابل روی چهار ردیف قرار می‌گیرند.به رنگ سبز روشن هستند. میوه آن گرد یا بیضی شکل و کبود رنگ است و ترشحات صمغی کبود یا نقره ای سطح آن را فرا گرفته است.   این درخت به راحتی هرس می شود دارای انشعابات باد بزنی است که این انشعابات نیز تنک می باشد به سهولت می توان آن را به اشکال مختلف در آورد.


سرو زربین :

زربین درختی است کندرشد، سوزنی‌برگ، همیشه‌سبز، به ارتفاع ۳۰–۲۰ متر، مخروطی‌شکل، دارای گلهای مخروطی لیمویی رنگ که در اواسط بهار شکفته می‌شوند . زربین از قسمت‌های برگ، جوانه، گل آذین، پوست و میوه که از فندق درشت‌تر است، تشکیل شده‌است. پوست شاخه‌های جوان این درخت سبز تیره تا روشن و در یک ساله‌ها قهوه‌ای روشن تا قرمز است، اما در چند ساله‌ها به رنگ قهوه‌ای تیره، صاف یا پولکدار می‌باشد. همچنین پوست تنه درخت الیافدار وشیارهای آن به صورت شبکه‌ای درهم رفته، چروکیده و عمیق است. از ذخیره‌گاه‌های کم‌مانند سروهای کهنسال ایران بیش از ۲۲ اصله سرو ۳۳۰۰ ساله، در استان ایلام است که آن‌ها را به نام سروهای زربین می‌شناسند.

 

شبه سرو لاوسون :

یکی از بهترین مخروطیان طلایی با قامت راست، شکل مخروطی و بافت نرم، برگ زرد روشن در طول سال کاج لاوسون یا کاج طلایی می باشد . این گیاه، دارای برگهای سبز روشن از بهار تا تابستان بوده و در زمستان به طلایی و زرد تغییر می یابد . دارای رشد آهسته و بسیار مقاوم است.

 

دستورالعمل کاشت درختان سرو :

قبل از کاشت نهالی که در گلدان است را به طور کامل آبیاری نماییدتا خاک آنن خوب خیس  شود. با حفر یک سوراخ به اندازه دو برابر گلدان.محل کاشت را آماده نمایید. مقداری کمپوست  در  محل حفاری شده بریزید. چند ضربه به اطراف گلدان بزنید و با گرفتن تنه و کشیدن گیاه آن را از گلدان خارج نمایید و داخل گودال قرار دهید به طوریکه توپ ریشه زیر سطح خاک اطراف قرار گیرد. دوباره چاله کاشت را با مخلوطی از خاک باغچه و کمپوست پر کنید و و خوب محکم و لگد کوب نمایید تا گیاه هنگام باد و یا با خیس شدن واژگون نشود. سپس اطراف ریشه را به خوبی خیس و آبیاری نمایید. دقت کنید که در طول سال اول کاشت آبیاری به طور منظم انجام شود و پس از آن گیاه نیاز کمتری به آب خواهد داشت.

 

درختان سرو به مکانی با نور مستقیم آفتاب حداقل به مدت 8-6 ساعت در طی روز نیاز دارند. وجود سایه در بعد از ظهر برای مناطقی که از گرمای شدید  در تابستان برخوردار هستند به سلامتی این گیاه کمک می کند. همچنین در چنین مناطقی آبیاری گیاهان جوان با فواصل کمتری باید صورت گیرد تا به توسعه سیستم ریشه گیاه کمک شود .

 

دما:درختان سرو با گرما مشکلی ندارند بخصوص اگر در مناطقی که تابستانهای گرم دارند مکان کاشت آنها در بعد از ظهر از مقداری سایه نیز بخوردار باشد. همچنین تحمل این گیاهان در برابر سرما متفاوت و متغیر است اما به نظر می رسد که اغلب نمونه های زینتی سرمای زمستان را تا حدود 15- درجه سانتیگراد تحمل کنند .

 

وجود رطوبت در خاک این گیاهان به رشد آنان کمک می کند. اما این گیاهان بخصوص زمانی که بالغ هستند در برابر خشکی خاک مقاومت نسبتا خوبی دارند و به طور کل زیاده روی در آبیاری آنان موجب پوسیدن ریشه و طوقه (ناحیه اتصال ساقه به ریشه ) می‌شود. بنابراین و بخصوص گیاهان جوان سرو را زمانی باید آبیاری کرد که سطح خاک نسبتا خشک شده باشد. البته برخی از گونه ها همانند سرو گریان خاکهای مرطوب را به خوبی قبول کرده و از بین نمی روند اما این مسئله در مورد اغلب دیگر نمونه های متداول و زینتی این گیاه درست نیست.اگر می خواهید بدانید که خاک محل مورد نظر شما از نظر زهکش و عبور آب مناسب است یا خیر می توانید ابتدا گودالی را که از نظر اندازه مناسب کاشت توده ریشه درخت مورد نظرتان است در مکان مورد نظر حفر کنید. سپس آنرا از آب پر کنید. اگر هر یک ساعت ارتفاع آب به میزان 5 سانتیمتر پایین تر رفت این نشان دهنده زهکش نسبتا خوب و عدم ماندگاری آب در محیط اطراف ریشه های این گیاه است .

درختان سرو به خاکی با زهکش خوب نیاز دارند زیرا به طور کل این گیاهان نسبت به ماندگاری اب در خاک حساس هستند و به تدریج دچار پوسیدگی و مرگ می شوند. البته از نظر جنس خاک طیف نسبتا گسترده ای از خاک را قبول می کنند. اگر که می خواهید به تازگی سرو بکارید می توانید خاک باغچه را با خاک برگ و شن مخلوط کنید. برای کاشت در گلدان نیز می توانید همین مخلوط و یا مخلوطهای دیگری را که بافتی با زهکش مناسب دارند انتخاب کنید. به طور کل وجود مواد ارگانیک و طبیعی همانند خاک برگ یا کوکوپیت به رشد و توسعه سیستم ریشه این گیاهان کمک می کند. زمان کاشت نیز بستگی به شرایط خاک و آب و هوایی دارد. یعنی بسته به شرایط آب و هوایی منطقه هم می توان در پاییز و هم می توان در اوایل بهار اقدام به کاشت این گیاهان کرد. درختان سرو معمولا نیازی به کوددهی ندارند اما برای گیاهان جوان بخصوص در طی شش ماه اول زندگی می توان از فرمولی ملایم و کامل همانند 10-10-10 هر ماه یک مرتبه استفاده کرد تا به رشد اولیه و توسعه سیستم ریشه ای آنان کمک شود .

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.