فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

قلمه کاشته شده را در مکانی کم نور بگذارید و خاک را مرطوب نگه دارید اما نباید رطوبت خاک زیاد باشد وگرنه قلمه خراب میشود
پرورش گیاهان گوشتی: چگونه کاکتوس گل ستاره ای پرورش بدهیم
پرورش گیاهان گوشتی: چگونه کاکتوس گل ستاره ای پرورش بدهیم

کاکتوس گل ستاره ای ( Starfish cacti ) با نام علمی Stapelia grandiflora گیاهی بدبو اما زیبا و تماشایی است و بسیار از ویژگی‌های مشابه خانواده استاپلیا ( Stapelia grandiflora ) برخوردار است. گیاهان خانواده استاپلیا دارای گیاگان (فلورا) جذب کننده حشرات است اما این گیاهان گوشتخوار نیستند. کاکتوس گل ستاره ای از نظر اندازه از چهار - پنج سانتیمتر تا گلهایی با وسعت 30 سانتیمتر ممکن است متفاوت باشند. گونه های این گیاه بومی افریقای جنوبی است بنابراین پرورش آن معمولا مستلزم دمای گرم و مرطوب با محیط گلخانه ای است.

 

کاکتوس گل ستاره ای

این گیاهان دقیقا کاکتوس نیستند بلکه اعضای گروهی از گیاهان گوشتی و آبدار هستند. کاکتوس گل ستاره ای گیاهی اب ساقه های نرم و بدون تنه اصلی است که از یک نقطه مرکزی گسترش پیدا کرده و پهن میشود. این گیاه پوست ضخیمی شبیه به گوشت مردار دارد.

کاکتوس گل ستاره ای ممکن است گلهای پنج گلبرگی شگفت انگیزی تولید کند که بوی نامطبوعی متصاعد میکند. بوی بد این گل مگسها و حشرات دیگر را جذب میکند. گیاه این حشرات را نمیخورد بلکه از آنها برای گرده افشانی و باروری استفاده میکند. گلها قرمز تا قهوه ای هستند و ممکن است چند رنگی باشند. این گیاه متعلق به خانواده استاپلیا است.

 

کاربردهای کاکتوس گل ستاره ای

گلهای رسیده و بالغ این گیاه پس از چند روز بوی به شدت متعفنی از خود منتشر میکنند. این بو برای جذب حشراتی تولید میشود که به دنبال مواد آلی مرده هستند. در صورتی که با مگس میوه یا آفتهای دیگر مشکل دارید، این گیاه زیبای بد بو را به آنجا منتقل کنید. حشرات هنگامی که وارد گل این گیاه میشوند در بوی متعفن مرداری آن غرق شده و همانجا مسحور میشوند و نمیتوانند حرکت کنند.

کاربردهای متداول کاکتوس گل ستاره ای به عنوان گیاه زینتی است. شاخه های گسترده این گیاه گوشتی ممکن است به خودی خود برای برخی چندان زیبایی نداشته باشد اما به مجض گلدهی گیاه در فصل تابستان جلوی زیبایی ایجاد میکند. با این حال نباید بوی بد گلها را فراموش کنید. برای این که هم از زیبایی آن لذت ببرید و هم از بوی بد آن اذیت نشوید بهترین کار این است که گیاه را در فضای باز مانند بالکن یا ایوان نگهداری کنید. فقط به خاطر داشته باشید در صورتی که هوا سرد میشود باید آن را به داخل خانه بیاورید چرا که این گیاه به سرما حساس است.

 

مراقبت از گیاه کاکتوس گل ستاره ای

پرورش این گیاه به عنوان گیاه آپارتمانی و گلدانی در بیشتر مناطق ایران امکان ‌پذیر است. می‌توانید گیاهت را در فصل گرما در فضای باز قرار بدهید و یا آن را در محیط گلخانه بگذارید. پرورش و مراقبت از گیاه کاکتوس گل ستاره ای کار ساده ‌ای است و نیاز زیادی به مراقبت ویژه ندارد. از نظر نور طیف گسترده ای از شرایط نوری را تحمل می‌کند اما در آفتاب کامل یا نیم سایه به حداکثر رشد خود می‌رسد. در مناطقی که هوای تابستان بسیار گرم است نور صبحگاهی همراه با محافظت در مقابل گرمای ظهر تابستان برای گیاه مناسب است.

ممکن است اسم کاکتوس گل ستاره ای شما را به اشتباه بیندازد. این گیاه برخلاف گیهان کاکتوس واقعی، نیاز زیادی به رطوبت و آبیاری دارد.

گل‌های این گیاه ریشه‌ های درهم پیچیده را ترجیح می‌دهند بنابراین تا حدی تنگی گلدان برای آنها بهتر است. خاک کاکتوس گل ستاره ای باید قابلیت زهکشی خوب داشته باشد. در اوایل فصل بهار کوددهی را با کود رقیق شده انجام دهید.

 

تکثیر و ازدیاد کاکتوس گل ستاره ای

در صورتی که می‌توانید بوی بد گل این گیاه را تحمل کنید، بگذری گل‌های آن کامل رسیده و سپس خشک شوند. پس از آن بذرهای گیاهان رسیده و آماده برداشت هستند. بذرها را جمع کنید و آنها را در جای گرمی قرار دهید تا به کمک آنها گیاه را تکثیر نمایید.

با این حال تکثیر گیاه از قلمه زدن خیلی آسان‌تر است. برای قلمه زدن کاکتوس گل ستاره ای شاخه ای به طول هفت تا 10 سانتی‌متر را از گیاه جدا کنید و بگذارید در محله خشکی بماند تا ته آن خشک شده و پینه یا کال ببندد. سپس انتهای پینه بسته شاخه را در خاک پیت که کمی رطوبت دارد قرار دهید. قلمه کاشته شده را در مکانی کم نور بگذارید و خاک را مرطوب نگه دارید اما نباید رطوبت خاک زیاد باشد وگرنه قلمه خراب میشود.

پس از مدتی قلمه تبدیل به گیاهی جدید میشود. گیاه جوان را در خاک معمولی بکارید و مراقبتهای گفته شده در مورد کاکتوس گل ستاره ای را به کار ببندید. این روش تکثیر کاکتوس گل ستاره ای بوی بد کمتری دارد و به شما امکان میدهد این گیاه زیبا را با دوستان و عزیزان خود شریک شوید. 



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.