فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۳         
  

در صورتی که زرد شدن برگهای کرفس رو مشاهده کردید، ممکن است علت آن بیماری باشد.همچنین شماری از آفت‌ها ممکن است به گیاهان کرفس حمله کرده و باعث زرد شدن آن شوند.برای پرورش گیاه کرفس باید مقدار زیادی رطوبت و کود در اختیار گیاه قرار بدهید.
علت زرد شدن برگهای کرفس
علت زرد شدن برگهای کرفس

برای پرورش گیاه کرفس باید مقدار زیادی رطوبت و کود در اختیار گیاه قرار بدهید. گیاه کرفس در مقابل بسیاری از بیماری‌ها و آفت‌ها آسیب ‌پذیر بوده و ممکن است در صورت ابتلا به آنها محصول بسیار کمی حاصل نماید. یکی از مشکلات کرفس، زرد شدن برگهای آن است. افرادی که کرفس پرورش میدهند، با این مشکل کاملاً آشنا هستند. در اینجا در مورد زرد شدن برگهای کرفس و روش‌های جلوگیری از آن بیشتر می‌خوانید.

همان طور که پیش‌تر گفته شد کرفس گیاهی است که نیاز به آب و غذای زیادی دارد و آب و هوای سرد را ترجیح می‌دهد. خاک مناسب برای کاشت و پرورش کرفس اسیدیته شش تا هفت می‌باشد که مقدار زیادی کمپوست یا کود حیوانی کاملاً پوسیده شده داشته باشد. این گیاه سخت‌گیر است به صورتی که اگر چه نیاز به رطوبت زیاد دارد اما در اثر آبیاری بیش از حد یا خیس ماندن خاک اطراف ریشه دچار پوسیدگی ریشه می‌شود. این گیاهان حساس در روزهای داغ تابستان نیاز به اندکی سایه دارند.

حتی در بهترین شرایط هم کرفس در مقابل برخی از مشکلات آسیب ‌پذیر است که حاصل آن زرد شدن برگهای آن می‌باشد.

در صورتی که متوجه شدید برگهای کرفس در حال زرد شدن هستند، باید عامل آن را شناسایی کنید. علت آن ممکن است کمبود مواد مغذی، آفت‌ زدگی و یا بیماری قارچی باشد.

زرد شدن برگهای کرفسزرد شدن برگهای کرفس

کمبود نیتروژن

عامل زرد شدن کرفس

اگر برگهای گیاه کرفس زرد شده اند، احتمال کمبود نیتروژن وجود دارد. علائم زرد شدن برگهای کرفس ابتدا در برگهای قدیمی تر بروز کرده و سپس به تدریج تمامی برگها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و منجر به توقف رشد گیاه می‌شود. از کود حاوی نیتروژن بالا برای کرفس استفاده کنید تا خاک آن اصلاح و متعادل شود.

آفت‌ زدگی

عامل زرد شدن کرفس

شماری از آفت‌ها ممکن است به گیاهان کرفس حمله کرده و باعث زرد شدن آن شوند. از جمله این آفت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- شته ها

( aphids )

- هجوم شته ها نه تنها باعث زرد شدن برگها می‌شود بلکه باعث لوله شدن و پیچ خوردن برگها شده و گیاه را بدشکل می‌کنند. این حشره ‌های ریز زرد رنگ اندامی گلابی شکل داشته و از سطح زیرین برگها مواد مغذی را میمکند و از خود مواد چسبناکی به نام عسلک بر جای می‌گذارند. عسلک در بسیاری از موارد آلوده به کپک دوده ای می‌شود. بنابراین وجود این آفت‌ها علاوه بر از بین بردن شیره گیاه باعث آلودگی قارچی نیز می‌شود.

برای مقابله با آفت شته از فشار شدید آب استفاده کنید تا حشرات از گیاه دور شوند. همچنین می‌توانید از صابون باغبانی به عنوان روش طبیعی مبارزه با آفت زدگی استفاده کنید.

- کرم سیمی یا مفتولی

( Wireworm )

 - کرم سیمی به لاروهای سوسک ورجه یا کلیک ( click beetle ) گفته می‌شود که باعث زرد شدن برگهای کرفس از پایین ساقه به بالا و سپس قهوه ‌ای شدن آنها می‌شود. بر اثر هجوم این آفت رشد گیاهان متوقف شده و به طور کلی سلامتی آنها در خطر قرار می‌گیرد. این لاروها در خاک زندگی می‌کنند بنابراین پیش از کاشت گیاه باید خاک را بررسی کنید. اگر متوجه کرم‌های مفتولی شدید، خاک‌ را غرق در آب کنید. اگر پیش‌ از این در زمین کاشت گیاهان آفت زده داشته‌ اید، آنها را از بستر دور کرده و خاک اطراف آنها را نیز بردارید چرا که خاک نیز آلوده شده است.

بیماری‌های عامل زرد شدن کرفس

در صورتی که برگهای گیاه کرفس رو به زرد شدن می‌رود، ممکن است علت آن بیماری باشد. سه بیماری متداولی که در گیاهان کرفس دیده می‌شوند عبارتند از زرد شدن فوزاریوم، لکه برگی سرکوسپورا و ویروس موزائیک کرفس.

 

کمبود نیتروژن عامل زرد شدن برگهای کرفسکمبود نیتروژن عامل زرد شدن برگهای کرفس

- فوزاریوم

زرد شدن فوزاریوم در کرفس در اثر آلودگی به نوعی قارچ‌ موجود در خاک به نام فوزاریوم ( Fusarium oxysporum ) اتفاق می‌افتد. متأسفانه گونه مقاوم این قارچ‌ها پس از استفاده طولانی ‌مدت از قارچ کش‌ها در دهه هفتاد میلادی پدیدار شدند. این قارچ‌ها از طریق سیستم ریشه وارد گیاه می‌شوند. شدت بیماری بستگی به شرایط آب و هوا دارد و به ویژه در فصل‌های گرم در شرایطی که خاک رطوبت زیادی داشته باشد، شمار هاگ‌های آنها در خاک بسیار افزایش پیدا می‌کند. علایم این بیماری به صورت زرد شدن برگها و قرمز شدن ساقه دیده می‌شود.

قارچ‌ها ممکن است در خاک زنده مانده و چندین سال در حالت خواب باقی بمانند تا زمانی که شرایط برای رشد و تکثیر آنها فراهم شود. در چنین شرایطی دوباره تکثیر شده و بیماری ایجاد می‌کنند. بنابراین همیشه آیش کردن زمین برای پیشگیری  مؤثر نیست. از طرفی امید چندانی به روش‌های شیمیایی کنترل بیماری فوزاریوم نیز وجود ندارد. اگر بستر کاشت آلوده شده است، تناوب کاشت به مدت دو تا سه سال با کاشت گیاهانی مانند پیاز یا کاهو را امتحان کنید. دقت داشته باشید نباید هویج یا ذرت بکارید چرا که این قارچ‌ها در نواحی ریشه این گیاهان تکثیر پیدا می‌کند و گیاهان تان را تخریب کرده و زمین را آلوده می‌کنند.

در صورت امکان از انواع مقاوم کرفس استفاده کنید. برای کاهش احتمال آلودگی به این بیماری قارچی ابزارهای باغبانی و کشاورزی خود و حتی بیل و شن کش را ضد عفونی کنید و تمام گیاهان آلوده را چیده و منهدم کنید. قابلیت زهکشی مناسب خاک و عدم رشد علف‌های هرز به پیشگیری از بیماری‌های قارچی کمک می‌کند.

- لکه برگی سرکوسپورا

آلودگی لکه برگی سرکوسپورا منجر به ایجاد لکه ‌های زرد و قهوه‌ ای نامنظم بر روی برگ‌ها شده و همچنین لکه ‌های طویلی بر روی ساقه ایجاد میکند. این بیماری قارچی در بارندگی‌های شدید و هوای گرم گسترش پیدا می‌کند. تا جایی که می‌توانید بستر کاشت را از علف‌های هرز پاک کنید چرا که علف‌های هرز محل خوبی برای پنهان شدن هاگ قارچ‌ها هستند. همچنین از آب پاشی بر روی گیاهان خودداری کنید چرا که باعث گسترش قارچ‌ها می‌شوید.

- ویروس موزائیک

این بیماری ویروسی نیز می‌تواند باعث زرد شدن برگهای کرفس شود. ویروس موزائیک هیچ درمان قطعی ندارد و از طریق شته ها و زنجرک ها از گیاهی به گیاه دیگر منتقل می‌شود. هر گونه گیاه آلوده را بکَنید و از زمین دور کنید. برای مرتبة بعدی کاشت، گونه ‌های مقاوم گیاهی بکارید و علف‌های هرز را از زمین پاک‌سازی کنید چرا که علف‌های هرز پناهگاه خوبی برای این ویروس‌ها هستند. 




  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.