فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۳۰         
  

کدو حلوایی یک ماده ی غذایی با کیفیت است، چرا که علی رقم کالری بسیار کم سرشار از مواد مغذی است.

کدو حلوایی اولین بار در سال 1944 در آمریکا کشف شد و به دلیل عطر و طعم خوشمزه و البته خواص این ماده ی غذایی مورد توجه قرار گرفت. در ادامه با فواید و خواص کدو حلوایی در سلامت بدن بیشتر آشنا می شویم.


1.  کاروتنوئیدها

کاروتنوئیدها آنتی اکسیدان های مهمی هستند که در اشکال مختلف یافت می شوند. کدو حلوایی شامل چهار نوع کاروتنوئید است: کاروتن آلفا، بتا کاروتن، لوتئین و زیگزانتین. دو آنتی اکسیدان اول در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و دو آنتی اکسیدان دیگر برای بهبود دید چشم و البته پیشگیری از بیماری آب مروارید مفید هستند.

2.  فیبر

کدو حلوایی حاوی فیبر محلول و نا محلول است که هر دوی آنها برای بدن مفید هستند. فیبر نا محلول در پاکسازی دستگاه گوارش و انباشته شدن مدفوع در کاهش یبوست موثر است. فیبر محلول نیز بسیار مفید است، این فیبر سطح خون بدن را ثابت نگه می دارد و عمل شکسته شدن کربوهیدرات ها را کند می کند. به دلیل اهمیت فیبر در بدن، کدو حلوایی و هر سبزی دیگری که مقادری فیبر بالایی دارد برای رژیم غذایی افراد دیابتی بسیار مفید هستند.

3.  الکترولیت

الکترولیتها تنها در نوشابه های ورزشی یافت نمی شوند. بلکه جایگزین سالم تری برای جذب این ماده در بدن وجود دارد. کدو حلوایی سه تا از مهم ترین الکترولیت ها را به بدن می رساند: پتاسیم، منیزیم و کلسیم. این مواد علاوه بر مزایای بسیاری که برای بدن دارند، به حفظ تعادل مایعات در بدن، سالم ماندن عضلات و سیستم عصب کمک می کنند. در هر وعده از کدو حلوایی، 10 % پتاسیم، 11 % منیزیم و 6% کلسیم جذب بذن می شود.

4.  ویتامین  C

حتی افرادی که به تغذیه ی سالم اهمیت نمی دهند فواید ویتامین  C  را می دانند. ویتامین  C  یک آنتی اکسیدان است که در کاهش استرس اکسیداتیو در سلول ها و کند شدن روند پیری کمک می کند. آنتی اکسیدان ها همچنین خواص ضد سرطانی دارند و جهش سلولی که منجر به سرطان می شوند را کاهش می دهند. یک وعده کدو حلوایی بین 32 تا 39 % ویتامین  C  مورد نیاز بدن را تامین می کند.

5.  میان وعده ی سالم

کدو حلوایی را نه تنها می توان به عنوان یک وعده کامل غذایی مصرف کرد، بلکه دانه های آن نیز جایگزین مناسبی برای یک میان وعده ی خوشمزه و فوق العاده سالم است. دانه های بو داده شده ی کدو حاوی پروتئین و فیبر هستند و ترکیباتی مانند اسید اولئیک که در روغن زیتون نیز یافت می شود و برای قلب بسیار سالم است را به بدن می رساند.

6.  ویتامین  B

ویتامین های  B  نیز برای سلامتی فوق العاده مهم هستند، بخصوص سلامت سیستم عصبی بدن. مصرف کدو حلوایی مقادیر قابل توجهی از مجموع ویتامین های  مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند : 19% ویتامین  B6  ، 11 % ویتامین  B2  و 6% ویتامین  B3  .

7.  کاهش التهاب

کدو حلوایی غنی از چند ترکیب است که دارای خواص ضد التهابی هستند. این ترکیبات شامل ویتامین  C ، اسیدهای چرب امگا 3 (مانند آنچه در ماهی تن و یا در ماهی قزل آلا یافت می شود) و ترکیباتی به نام cucurbitacin  هستند که همگی ضد سرطان می باشند.

8.  کاهش وزن

کدو حلوایی یک ماده ی غذایی با کیفیت است، چرا که علی رقم کالری بسیار کم سرشار از مواد مغذی است. این مواد مغذی گرسنگی را برطرف می کنند و مانع از پرخوری می شود. بعلاوه انواع غذاهای سالم و خوشمزه را می توان از کدو حلوایی تهیه کرد. 


منبع:  LifeHack



نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.