فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  


کرفس کوهی گیاهی با ارزش و گران قیمت در استان چهارمحال و بختیاری است که در بسیاری از مناطق رویش آن از جمله منطقه روستای دوپلان به علت برداشتهای بی رویه منقرض شده و هم اکنون در اقدامی بذر گیاه با همکاری اهالی این روستا دوباره کاشته و رویش این گیاه در مسیر احیا قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، کرفس کوهی با نام محلی کلوس از خانواده چتریان و نام علمی kelussia odoratisssima mozaffaگیاهی دو ساله یا چند ساله است، ریشه عمودی و کم ضخیم و ساقه علفی توخالی و به ارتفاع یک متر دارد.

برگ ها از نظر ظاهری دارای بریدگی های عمیق ومرکب از چند برگچه است ودوره رویش آن از هفته آخر اسفند ماه شروع و تا اول خرداد ماه ادامه دارد.
 
این گیاه دو رشد رویشی و زایشی جداگانه دارد وساقه زایشی گیاه تا ارتفاع دو متر نیز می رسد و گلهای کرفس کوهی به صورت چتر های زرد رنگ بوده و انشعابات دو تا هشت شعاعی دارند.
 
بیشترین فراوانی پراکنش این گیاه از ارتفاع دو هزار و 100 متری تا سه هزار متری در اقلیمهای مختلف استان چهار محال و بختیاری به خصوص در اقلیم ارتفاعات فوقانی است.
 
عمدتا در دامنه های رو به جنوب رشد کرفس زودتر آغاز می شود و ارتفاعات زاگرس در مناطق زردکوه، کوه دلی دو آب صمصامی، منطقه سر آقا سید، شیخ علیخان، کوه قارن، کوه هزار دره، کوه سفید که عمدتا شهرستان های کوهرنگ، اردل ، کیار و لردگان از مکان های عمده رویش این گیاه در استان است.
 
کرفس کوهی چهار محال و بختیاری یکی از گیاهان گران قیمتی است که در فصل بهار به فروش می رسد واین گیاه در بهار امسال کیلویی 50 هزار تومان به فروش می رسید.
 
 
در گذشته ای نه چندان دور کرفس در مناطق مختلف چهار محال و بختیاری رویش بسیاری داشته است. که متاسفانه به علت برداشت های بی رویه از این گیاه باعث منقرض شدن آن شده است.

رویش این گیاه در کوه پایه های این استان به قدری بوده است که گاهی اوقات به عنوان علوفه دام نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

برداشتهای بی رویه موجب شده است که در بسیاری از زیستگاههای سابق آن رویش نداشته باشد و هم اکنون این گیاه را فقط در ارتفاعات زاگرس و مناطق سخت گذر کوهستانی و جنگلی استان می توان یافت.

منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری در راستای حفاظت از این گیاه با ارزش گامهای بلندی و بسیاری برداشته است که می توان به حفاظت از این گیاه و جلوگیری از برداشت توسط افراد سودجو، توزیع بذر گیاه در بین اهالی روستاها وآموزش برای کاشت و احیا این گیاه و... اشاره کرد.

اهالی روستاهای مناطق رویش گیاه کرفس نیز به ارزش و اهمیت گیاه کرفس آگاه شده اند و بسیاری از اهالی روستاها این مناطق در خصوص حفاظت و کاشت بذر این گیاه برای جلوگیری از انقراض گامهای بلندی برداشته اند.

با همکاری انجمن های زیست محیطی و مردم روستاهای دو پلان و نیروهای منابع طبیعی بذر کرفس کوهی در منطقه روستای دوپلان استان چهارمحال و بختیاری در راستای احیا دوباره گیاه کاشته شد.

احیا کرفس در منطقه مشایخ صورت گرفت

یکی از اعضا انجمن زیست محیطی دامون در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: احیا کرفس با همکاری اهالی روستای دو پلان و اداره کل منابع طبیعی صورت گرفته است.

مهدی مجتهدی تصریح کرد: در گذشته کل روستای دو پلان تا رحیم آباد و اسلام آباد رویش کرفس زیاد بوده است.

وی اذعان داشت: به علت زیاد بودن رویش گیاه کرفس، این گیاه گاهی اوقات به عنوان غذای دام از آن استفاده می شده است که متاسفانه همین امر موجب از بین رفت این گیاه با ارزش در این مناطق شده است.

 

مجتهدی ادامه داد: 30 هکتار از منطقه مشایخ با همکاری انجمن زیست محیطی، بذر کرفس پاشیده شده است که این امر نیاز به حفاظت دارد تا بتوان بعد از سه سال از آن برداشت کرد.

وی بیان داشت: اهالی روستای دو پلان قبول کرده اند که این گیاه با ارزش را تا سه سال حفاظت کنند تا بتوانند بار دیگر کرفس را در روستای خود پروش دهند.

مجتهدی یادآور شد: بعد از سه سال محافظت از این گیاه می توان از آن برداشت و به فروش رساند که این امر در جذب گردشگر در آن منطقه  نیزمی تواند موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه منابع طبیعی همکاری زیادی با روستائیان برای این امر داشته است، بیان داشت: تامین بذر کرفس و نحوه آموزش برای چگونگی کاشت آن به اهالی روستا  آموزش داده شده است.

مجتهدی تصریح کرد: با این اقدام می توان مابقی روستا های اطراف را تشویق به کاشت و برداشت این گیاه کرد.

آموزش اولیه کاشت بذر کرفس به کارگران و بهره برداران داده شده است

مدیر منابع طبیعی شهرستان کیار نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با دادن آموزش کاشت بذر کرفس به بهره برداران و کارگران که از طرف منابع طبیعی صورت گرفته است می توان این گیاه با ارزش را دوباره درروستای دوپلان احیا کرد.

علی حسین امینی تصریح کرد: تامین بذر با منابع طبیعی بوده است و اجرای و بهره برداری آن با خود مردم آن منطقه است.

وی، کرفس در منطقه مشایخ را در50 سال پیش گونه ای غالب دانست و اذعان داشت: به علت برداشت بی رویه از این گیاه موجب شد که به مرور این گیاه از بین برود.

امینی ادامه داد: با احیا کرفس در برخی مناطق این استان می توان گونه ای به پوشش گیاهی استان اضافه کرد که اهالی روستا بتوانند از این طریق امرار معاش نیز بکنند.

وی اذعان داشت: کاشت بذر کرفس قبل از این در منطقه چارقاش سبزکوه اجرا و به ثمر نشسته است.

امینی با اشاره به اینکه لازم است از تخریب زیسگاه ها جلوگیری به عمل آید، عنوان کرد: برخی از نقاط این استان به خاطر شرایط اقلیمی و زیسگاه های قدیمی ظرفیت کاشت برخی از گونه های گیاهی در این منطقه را دارند.

مدیر منابع طبیعی شهرستان کیار جلب مشارکت مردم در کاشت کرفس در اولویت دانست و یادآور شد: بهره برداران می توانند از این گیاه هم برای خود استفاده کنند و هم آن را در دیگر مناطق به فروش برسانند.

امینی تاکید کرد: کرفس را نباید تنها به عنوان یک خوراکی در نظر گرفت بلکه این گونه گیاهی در حفظ آب ، خاک و تنوع زیستی موثر خواهد بود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.