فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

اگر می‌خواهید با درختان موز را با موفقیت پرورش دهید ومیوه‌ها را برداشت کنید، یک روال منظم کوددهی برای آنها ضروری است. درختان موز تغذیه کننده های سنگین محسوب می شوند.نیاز است که به آنها ماهی یک بار در بهار و تابستان کود داده شود. فصل را با یک کود متعادل شروع کنید و درست قبل از گلدهی به یک کود کم نیتروژن تغییر دهید تا بیشترین بازده ممکن میوه را داشته باشید. کود را به طور گسترده در اطراف درخت، با اجتناب از تماس با تنه، بریزید تا مطمئن شوید که به سیستم گسترده ریشه رسیده است.
کود دهی درخت موز - فوت و فن های باغبانی
کود دهی درخت موز - فوت و فن های باغبانی

چه زمانی به درخت موز کود دهیم ؟

درختان موز معمولاً حداقل به چند سال نیاز دارند تا بالغ شوند و تنها پس از چندین سال به حداکثر ارتفاع خود می رسند. اما درختان موز درختان معمولی نیستند - در واقع آنها اصلا درخت نیستند. موز از نظر علمی به عنوان گیاه علفی طبقه بندی می شود و رشد سریعی دارد . این رشد سریع، همراه با انبوه میوه هایی که تولید می کنند، به این معنی است که آنها به مقدار زیادی مواد مغذی برای تغذیه نیاز دارند. این تغذیه کننده ی سنگین، باید در خاک غنی از مواد مغذی کاشته شود و برای حفظ عملکرد بالا با کودهای معمول نیز تقویت شوند.



چه زمانی به درخت موز کود دهیم ؟


درختان موز به چه مقدار کود نیاز دارند ؟

یک بار پاشیدن کود در ماه برای سیر کردن این گیاهان گرسنه کافی نخواهد بود. آنها به حدود 500گرم کود در ماه نیاز دارند که بستگی به اندازه درخت و اینکه آیا آنها در فضای باز رشد می کنند یا در گلدان ، دارد.از آنجایی که سیستم ریشه آنها بسیار گسترده است (اغلب بیش از 3 متر پخش می شود)، این کود باید با شعاع وسیع اعمال شود تا اطمینان حاصل شود که همه ریشه ها آنچه را که نیاز دارند دریافت می کنند.



درختان موز به چه مقدار کود نیاز دارند ؟


درختان موز به چه کودی نیاز دارند ؟

درختان موز برای ارتقای رشد سالم برگ و ساقه، گلدهی و – هدف نهایی – باردهی به تعادل سالمی از مواد مغذی درشت و ریزمغذی نیاز دارند. بهتر است قبل از کاشت یک آزمایش خاک برای تعیین تعادل مواد مغذی در خاک انجام دهید ، آزمایش به شما این امکان را می دهد که دقیقاً آنچه را که درخت نیاز دارد فراهم کنید.بلافاصله پس از کاشت و در طول دوره رشد برگ و ساقه، کود متعادل با مقادیر مساوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم توصیه می شود. چیزی مانند نسبت NPK 10-10-10 باید در این مرحله ایده آل باشد. همچنین اگر خاک شما کمبود دارد، می توانید کودی با نیتروژن بالاتر انتخاب کنید.درست قبل از کاشت،کودی با‌ مقدار نیتروژن کمتر انتخاب کنید. این کود گیاه را به گلدهی و میوه دهی به جای رویش برگ های جدید تشویق می کند. اطمینان حاصل کنید که کود انتخابی شما حاوی مقداری مواد ثانویه و ریز مغذی برای سلامت گیاه است. کمبود هر یک از مواد مغذی ضروری، حتی آنهایی که در کمترین مقدار مورد نیاز هستند، می تواند باعث مشکلات عمده در رشد شود.بهترین کود برای درختان موز کودی است که پتاسیم بالایی داشته باشد، زیرا موز برای رشد و تولید میوه به پتاسیم زیادی نیاز دارد. سایر مواد مغذی مهم برای درختان موز شامل نیتروژن، فسفر و منیزیم است. کود متعادل با نسبت 5-10-10 یا 8-12-12 انتخاب خوبی است. همچنین توجه به این نکته مهم است که درختان موز همچنین برای رشد بهینه و تولید میوه به رطوبت ثابت و کافی و استفاده منظم از کود در طول فصل رشد نیازدارند.



درختان موز به چه کودی نیاز دارند ؟


کود دهی درختان موز در گلدان

درختان موز کوتوله که در ظروف کاشته شده اند، به تغذیه زیادی نیاز ندارند. استفاده از مقدار کامل ممکن است باعث "سوزاندن" ریشه ها شود. در عوض، بسته به عملکرد گیاه، هر 4 تا 6 هفته یک بار، نصف مقدار کودی را که در فضای باز استفاده می کنید، به درخت بدهید. اگر درخت شما نشانه هایی از کود دهی بیش از حد مانند رشد کم و تغییر رنگ برگ ها را نشان دهد، میزان کود را کمتر و کود دهی را تنظیم کنید.



کود دهی درختان موز در گلدان


نکات کود دهی درخت موز

کود را به طور مساوی در سطح خاک پخش کنید. استفاده یکنواخت تمام ریشه ها را از هر طرف شاد نگه می دارد و منجر به رشد بهتر بالای خط خاک می شود. کود را بیشتر از مقدار توصیه شده در بسته بندی محصول انتخابی خود استفاده نکنید. کود دهی بیش از حد می تواند صدمات جبران ناپذیری به ریشه ها وارد کند و بهبودی گیاه به زمان نیاز دارد. اگر درخت موز شما گلدهی یا باردهی ندارد اما دارای برگهای سبز فراوانی است، کودهای حاوی فسفر و پتاسیم بالاتر را انتخاب کنید. تا انرژی گیاه به باردهی هدایت شود.



نکات کود دهی درخت موز
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.