فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۲۹         
  

کمبود کلسیم می تواند باعث مشکلات سلامت گیاه شود، در حالی که تمام 12 عنصر کلان و ریز مغذی ضروری برای یک گیاه لازم است تا چرخه زندگی خود را با موفقیت کامل کند، کلسیم و علائم کمبود آن بازارپسندی گیاهان را کاهش می دهد. در پوانستیا، کمبود کلسیم باعث ایجاد حاشیه های نکروزه براکت می شود که به آن سوختگی لبه براکته می گویند.اگر کلسیم ناکافی از طریق کود در اختیار گیاهان قرار نگیرد، علائم کمبود کلسیم ممکن است ایجاد شود. با این حال، تعدادی از عوامل دیگر وجود دارد که ممکن است منجر به کمبود کلسیم شود.
کمبود کلسیوم در گیاه بنت قنسول - فوت و فن های باغبانی
کمبود کلسیوم در گیاه بنت قنسول - فوت و فن های باغبانی

کلسیوم ممکن است جذب گیاه نشود

کلسیم ممکن است در بستر گیاهان کشت شده در ظرف یا در محلول غذایی ارائه شده به گیاهان وجود داشته باشد، اما ممکن است توسط گیاهان جذب نشود. کلسیم به سرعت توسط گیاهان از طریق جذب فعال جذب نمی شود، جایی که انرژی برای جذب مواد مغذی صرف می شود. در عوض، کلسیم در درجه اول از طریق جریان حجیم جذب می شود(زمانی که آب جذب می شود) به این معنی که جذب کلسیم ارتباط نزدیکی با تعرق دارد. هنگامی که گیاهان به طور فعال تعرق می کنند، جذب کلسیم افزایش می یابد. از طرف دیگر، هنگامی که تعرق کاهش می یابد یا مهار می شود، جذب کلسیم کاهش می یابد. به همین دلیل است که حتی زمانی که کلسیم کافی برای گیاهان در دسترس باشد، اگر شرایط محیطی جذب کلسیم را افزایش ندهد، کمبود کلسیم ممکن است ظاهر شود. به عنوان مثال، کمبود کلسیم ممکن است زمانی رخ دهد که شدت نور کم یا رطوبت نسبی زیاد باشد. تغییر محیط گلخانه با تامین نور اضافی با روشنایی تکمیلی، کاهش رطوبت با افزایش تهویه و رطوبت زدایی، یا ترویج جریان هوای اضافی می تواند باعث افزایش تعرق شود و در نتیجه جذب کلسیم و غلظت بافت را افزایش دهد.



کلسیوم ممکن است جذب گیاه نشود


رقابت عنصر منیزیوم با کلسیم

کلسیم علاوه بر تقویت تعرق و در نتیجه جذب کلسیم، با سایر مواد مغذی که ممکن است جذب آن را مهار کنند نیز تعامل دارد. به عنوان مثال، منیزیم می تواند با کلسیم برای جذب رقابت کند. منیزیم یک کاتیون دو ظرفیتی مانند کلسیم است، به این معنی که آنها دارای بار مثبت "+2" هستند (یعنی Mg 2 + و Ca 2 +). در نتیجه ساختار شیمیایی مشابه آنها، این دو عنصر دارای یک رابطه متضاد هستند که به موجب آن فراوانی یکی ممکن است مانع جذب عنصر دیگر شود. اگر سطح کلسیم بیش از حد بالا باشد، جذب منیزیم را می توان سرکوب کرد. به طور مشابه، منیزیم بیش از حد می تواند جذب کلسیم را مهار کند. هنگام ارزیابی برنامه های تغذیه گیاه،تقریباً سه تا پنج قسمت در میلیون (ppm) کلسیم را برای هر ppm منیزیم حفظ کنید. اما این فقط به ارزیابی کودها نیست.



رقابت عنصر منیزیوم با کلسیم


اضافه کردن نیترات کلسیم در برنامه کود دهی

اکثر برنامه های کوددهی طراحی شده برای تولید بنت قنسول ، کلسیم را به شکل نیترات کلسیم تامین می کنند. با این حال، به تولیدکنندگانی که از کودهای از پیش مخلوط شده استفاده می‌کنند، معمولاً توصیه می‌شود که برخی از کاربردهای مکمل نیترات کلسیم را در اواخر فصل رشد انجام دهند. بسیاری از پرورش دهندگان همچنین احساس می کنند که کلسیم اضافی عرضه شده به کاهش شکافتن ساقه کمک می کند. بر خلاف کلسیم، اکثر محلول های کود مخلوط سفارشی حاوی منیزیم به عنوان یک جزء اصلی نیستند. به همین دلیل از آهک دولومیتی نه تنها برای تنظیم pH بلکه به عنوان منبع منیزیم استفاده می شود. از طرفی ، به دلیل شستشوی مداوم در طول آبیاری، سطح منیزیم در محیط می تواند کم شود. تحت این شرایط، منیزیم مکمل ممکن است به شکل سولفات منیزیم (نمک های اپسوم) استفاده شود.



اضافه کردن نیترات کلسیم در برنامه کود دهی


تاثیر بستر کاشت و منابع آب بر کمبود کلسیم

علاوه بر کودها، باید به مواردی مانند بستر و منابع آب نیز توجه کنید. هنگامی که بسترها با سنگ آهک اصلاح می شوند تا pH را افزایش دهند، همانطور که معمولاً برای بسترهای مبتنی بر خزه اسفاگنوم اتفاق می افتد، منیزیم اضافی در نتیجه محتوای دولومیت [CaMg(CO 3 ) 2 ] در سنگ آهک وجود خواهد داشت. در صورت امکان از سنگ آهک کلسیتی به جای سنگ آهک دولومیتی که فاقد منیزیم است استفاده کنید. همچنین، اگر منبع آب شما قلیائیت بالایی دارد، باید سختی یا غلظت کلسیم و منیزیم را نیز اندازه گیری کنید. اگر قلیائیت بالایی دارید، ممکن است نیاز به افزودن کلسیم اضافی داشته باشید تا به نسبت ایده آل کلسیم به منیزیم نزدیک شوید. کمبود کلسیم می تواند منجر به علائمی شود که هم محصولات غذایی و هم محصولات گل را غیرقابل فروش می کند. در حالی که کمبود کلسیم ممکن است ناشی از عرضه ناکافی کلسیم به گیاهان باشد، محیط گلخانه و سایر مواد مغذی ممکن است جذب کلسیم را سرکوب کنند. شرایط محیطی را ارزیابی کنید تا سعی کنید آنچه را که ممکن است باعث کمبود کلسیم شود و برای رفع آنها چه کاری انجام دهید شناسایی کنید.



تاثیر بستر کاشت و منابع آب بر کمبود کلسیم
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.