فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۲۸         
  

کلماتیس گیاهی رونده و چند ساله با گل های زیبا هست. گفته می شود که هرس آنها سخت است و سخت نیز رشد می کنند اما در واقع آنها نیازهای بسیار ساده ای دارند. از هرس آنها نترسید. حتی اگر اشتباه کنید، با هرس در زمان نامناسب آنها را از بین نخواهید برد. در بدترین حالت، ممکن است سال پرگلی نداشته باشید، آنها پس از هرس بهبود می یابند و سال بعد دوباره برمی گردند و خوب می شوند.برای بسیاری از باغبانان مبتدی و حتی با تجربه، این سوال که "چه زمانی کلماتیس خود را هرس کنم ؟" اغلب گیج کننده است، زیرا پاسخ به اینکه چه زمانی باید هرس انجام شود این است - بستگی دارد! سه گروه کلی از رونده های کلماتیس وجود دارد و هر کدام بهترین زمان خود را برای هرس کردن دارند. ابتدا باید بدانید که کلماتیس شما چه زمانی شکوفا می شود تا بدانید در کدام گروه هرس قرار دارد.
چه زمانی گل کلماتیس را هرس کنیم ؟ - فوت و فن های باغبانی
چه زمانی گل کلماتیس را هرس کنیم ؟ - فوت و فن های باغبانی

هرس کلماتیس هایی که اوایل بهار گل می دهند

گروه 1 آنهایی هستند که در اوایل بهار شکوفا می شوند. آنها روی چوب قدیمی شکوفا می شوند و جوانه های گل خود را برای سال آینده در فصل رشد تابستان تشکیل می دهند. اینها معمولاً نیازی به هرس ندارند. اگر، قصد دارید آنها را برای کنترل اندازه گیاه هرس کنید، بلافاصله پس از پایان شکوفه دادن گیاه، آن ها را کوتاه کنید. اگر در این زمان این کار را انجام دهید، می توانید هر چقدر که دوست دارید آن را هرس کنید.



هرس کلماتیس هایی که اوایل بهار گل می دهند


هرس کلماتیس هایی که اوایل تابستان گل می دهند

گروه 2 آنهایی هستند که در اوایل تابستان شکوفا می شوند. این گونه ها هم روی چوب های قدیمی و هم جدید گل دارند. این رایج ترین نوع است و هیبریدهای گل درشت هستند. بهترین زمان از سال برای هرس آنها در اوایل بهار قبل از شروع رشد جدید است. برش های خود را درست بالاتر از سالم ترین جوانه ها ایجاد کنید. در مرحله بعد، شاخه های در هم تنیده و آسیب دیده را جدا کنید.



هرس کلماتیس هایی که اوایل تابستان گل می دهند


کلماتیس هایی که اواسط تابستان تا پاییز گل می دهند

گروه 3 آنهایی هستند که از اواسط تابستان تا پاییز شکوفا می شوند مانند Clematis 'Sweet Summer Love'. آنها فقط روی چوب جدید شکوفا می شوند و می توان آنها را در اواخر زمستان یا اوایل بهار تا 15 سانتیمتری از زمین هرس کرد. این بهترین زمان است و گیاه شما را جوان می کند. به نظر زیاده روی می رسد، اما این در واقع بهترین راه برای از بین بردن شاخه های قدیمی و شروع رشد شاخه های تازه است.



 کلماتیس هایی که اواسط تابستان تا پاییز گل می دهند


چگونه کلماتیس را هرس کنیم ؟

مرحله 1 - ابتدا مشخص کنید که گیاه کلماتیس شما در کدام گروه قرار دارد. برای اینکه بفهمید کلماتیس شما در کدام یک از سه گروه قرار دارد، به «زمان هرس کردن کلماتیس» مراجعه کنید ؛ به شما می‌گوید چه زمانی از سال بهتر است آنها را هرس کنید و چقدر باید انجام دهید. مرحله 2 - ابزار هرس های خود را تمیز و تیز کنید. داشتن تیغه های برش ضدعفونی شده و تیز بسیار مهم است. می توانید از سنگ تراش استفاده کنید یا ابزار هرس خود را به صورت حرفه ای تیز کنید. برای ضدعفونی کردن آنها، تیغه ها را با پنبه آغشته به الکل پاک کنید. بهتر است تیغه ها را بین هر گیاه و قبل از رفتن به گیاه جدید پاک کنید تا بیماری های احتمالی را از یکی به دیگری منتقل نکنید. مرحله 3 - کلماتیس را تا پایه کلماتیس خود بررسی کنید. اگر کلماتیس شما در گروه 1 قرار دارد، تعیین کنید که آیا اصلاً نیاز به برش دارد یا خیر. اگر شاخه ی خشک، بیمار یا آسیب دیده است، آن را قطع کنید. بقیه می توانند باقی بمانند. اگر کلماتیس شما در گروه 2 قرار دارد، هر ساقه را به حدود 15 تا 20 سانتیمتر برش می دهید - تا نقطه ای درست بالای جایی که شروع به شاخه شدن می کند. در آن نقطه ای که شاخه می شود، به دنبال یک جفت برآمدگی کوچک باشید، آن برجستگی ها همان جوانه های در حال رشد هستند و شما باید آنها را روی گیاه بگذارید. می توانید کمی بالای آن جوانه ها را برش دهید. اگر درخت شما در گروه 3 قرار دارد، از حدود 15 سانتیمتری زمین هرس را انجام دهید.



چگونه کلماتیس را هرس کنیم ؟


نکات هرس کلماتیس

مهم نیست که چه نوع کلماتیس را پرورش می دهید، آنها باید در اواخر زمستان اول یا اوایل بهار پس از کاشت از حدود 15 سانتیمتری از زمین هرس شوند. این باعث می شود گیاه در سال های آینده عادت رشد کامل و سالم تری داشته باشد. می‌توانید برای تشویق گیاهتان به پرپشت شدن و تولید شکوفه‌های بیشتر، یک هرس ویژه برای سال دوم انجام دهید. این کار ضروری نیست، اما اگر این کار را انجام دهید، گیاه گل های زیادی خواهد داشت و نه فقط در یک سوم بالای شاخه هایش. برای انجام هرس سال دوم، برش را از ارتفاع 13 سانتیمتری سطح زمین انجام دهید.نیازی به جستجوی جوانه های در حال رشد نیست. رونده های Clematis بسیار بخشنده هستند و عموماً ریشه های مقاومی دارند. اگر مرتکب اشتباه شوید، ممکن است چند سال طول بکشد تا بهبودی کامل پیدا کنند، اما پس از آن بهبود می یابند. دانستن نوع گروه کلماتیس شما، راهنمای خوبی برای برنامه ی هرس است و به شما می گوید چه زمانی از سال بهتر است آن را کاهش دهید و چه مقدار.



نکات هرس کلماتیس
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.